Gas Silver c2 (Steg)

Lonefox Bad music kills good sound
4 juli 2009 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Verkar som att det driver något som är åt helskotta för tungdrivet iaf.

steget blir inte varmt för de..tongue  steget blir varmt för att de blir för lågt belastat va gäller impedas.

Eller att man har för lite spänning vilket gör att det krävs mer ström för samma effekt wink
Mer ström = mer värme i transistorerna.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
evilaudio
4 juli 2009 · 16 195 Inlägg

Lonefox skrev:

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Verkar som att det driver något som är åt helskotta för tungdrivet iaf.

steget blir inte varmt för de..tongue  steget blir varmt för att de blir för lågt belastat va gäller impedas.

Eller att man har för lite spänning vilket gör att det krävs mer ström för samma effekt wink
Mer ström = mer värme i transistorerna.......

sant sant. har inte riktigt de problemet så...hehe

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
4 juli 2009 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:

Lonefox skrev:

evilaudio skrev:

steget blir inte varmt för de..tongue  steget blir varmt för att de blir för lågt belastat va gäller impedas.

Eller att man har för lite spänning vilket gör att det krävs mer ström för samma effekt wink
Mer ström = mer värme i transistorerna.......

sant sant. har inte riktigt de problemet så...hehe

*ler......bara ler*
Vem har det? wink

Nej NOG med off-topic nu smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
5 juli 2009 · 4 693 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Verkar som att det driver något som är åt helskotta för tungdrivet iaf.

steget blir inte varmt för de..tongue  steget blir varmt för att de blir för lågt belastat va gäller impedas.

Jag har ju mitt kopplat i 2,67 ohm och det blir skitvarmt och klipper om jag spelar volym 35/39 (så högt det går utan att låta illa) i ca 30-40 minuter.

Booyakasha!
FeScHTeN
5 juli 2009 · 18 Inlägg

Det är bara en kicker cvr 10 alltså en 10" bas. Köpte både steg och bas på bsr i jönköping och dom sa att det inte sulle vara några problem att köra det tillsammans. Det var till och med deras rekomendation.

VOLVO 855 T5
Volvo V70N 2,4T "The Blue WarrioR" (2000)
evilaudio
5 juli 2009 · 16 195 Inlägg

FeScHTeN skrev:
Det är bara en kicker cvr 10 alltså en 10" bas. Köpte både steg och bas på bsr i jönköping och dom sa att det inte sulle vara några problem att köra det tillsammans. Det var till och med deras rekomendation.

e basen enkel spolig?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
5 juli 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Verkar som att det driver något som är åt helskotta för tungdrivet iaf.

steget blir inte varmt för de..tongue  steget blir varmt för att de blir för lågt belastat va gäller impedas.

Jag har ju mitt kopplat i 2,67 ohm och det blir skitvarmt och klipper om jag spelar volym 35/39 (så högt det går utan att låta illa) i ca 30-40 minuter.

antar att du bryggat de i 2,6 ohm eftersom du har 6st 4ohms basar.. C2 steget ENDAST 4ohms stabilt i bryggat läge.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
FeScHTeN
5 juli 2009 · 18 Inlägg

jag är ingen hajare på det där med basar och sånt men basen har fyra utgångar på baksidan. Läste lite i pappren jag fick med mig och det står att om jag parallel kopplar det så (nu skriver jag direkt ur boken) Dual 2ohm Voice coils = 1ohm Load, Dual 4ohm Voice coils = 2ohm Load. På serie koppling så står det Dual 2ohm Voice Coils = 4ohm Load, Dual 4ohm Voice Coils=8ohm Load. Fattar inget. Ska jag parallel eller serie koppla det??Just nu har jag inte använt alla fyra utgångarna utan bara släppt ut från coil 1- och coil 1+. Har jag kopplat det fel då eller hur ska jag koppla det?

VOLVO 855 T5
Volvo V70N 2,4T "The Blue WarrioR" (2000)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 juli 2009 · 8 744 Inlägg

Isåfall så ska du antingen seriekoppla basens spolar (- på spole1 till + på spole2, dom kvarvarande anslutningarna kopplar du till steget som du då bryggkopplar) eller så kopplar du en spole per kanal på steget. Vilken av anslutningarna du än använder dig av så får du rätt belastning på steget och maximalt med effekt till din bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
5 juli 2009 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
eller så kopplar du en spole per kanal på steget. Vilken av anslutningarna du än använder dig av så får du rätt belastning på steget och maximalt med effekt till din bas.

Dock så är det då viktigt att han har en monosignal ut från D spelaren så inte baskanalen går i stereo, alltså höger/vänster.
Är det en Monokanals ut på lågnivån så funkar såklart detta kalas.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 juli 2009 · 8 744 Inlägg

Ja det är sant, men om det nu inte är monosignal ut så går det ju att köra med metod #1, alltså bryggkoppling.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
5 juli 2009 · 6 851 Inlägg

Frågan är vilken av basarna han har. Jag antar att det är typ samma manual till de basarna med både 2x2ohm och 2x4ohm..
Är det 2x2ohm så skall man seriekoppla spolarna med varandra (4ohm), är det 2x4ohm så MÅSTE man ju köra en spolekanal eller serie koppla till 8ohm...

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang