Citronsyra - Blanding/recept?

Remiss
11 juli 2009 · 1 339 Inlägg

Tjena, ska använda citronsyra till att få bort rost på mindre delar och rör, tänkte använda mig av en balja eller liknande.


Men jag vet inte hur mycket pulver jag ska ha per liter vatten. Har läst hur många trådar som helst men kan inte hitta något svar. hmm


Även ett "recept" där tapetklister ingår är välkommet, tapetklistret gör ju att den får en snorliknande konsistens så att man kan pensla på. Kan vara användbart på bakaxelns kåpa tex.



Mvh

Remiss
11 juli 2009 · 1 339 Inlägg

Det är ju rätt känt är det verkligen ingen som vet ? :o

Kajlie Garaget Video Crew
11 juli 2009 · 842 Inlägg

Recept
Recept I
(citronsyrelösning) • Citronsyra - 1 viktdel (50 ml = knappt 30 gram)
• Mjukt eller destillerat vatten - 4 viktdelar (120 ml = 120 gram)
Ger en 20-procentig citronsyrelösning som bland annat kan användas för att buffra såpa.
(Källa: Catherine Failor 2000)
Anm. Bekväma volymmått: 1 del citronsyra + 2 delar vatten. Tillsätt skedvis i tvålmassa och såpa som är för alkalisk. pH ska ner till under 9-10. 
Recept II
(citronsyrelösning) • Citronsyra - 2 ml
• Mjukt eller destillerat vatten - 15 ml
1 ml av denna lösning ger 133 mg citronsyra.
(Källa: Umeå universitet: Webbplatsen "Kemi i skolan", sidan "Tvätta i hårt vatten", 2003 03)

mattestig volvo tic frälst
11 juli 2009 · 357 Inlägg

jag brukar blanda 1 påse på ca. 5 liter vatten. de funkade bra för mig när tog jag bort invändig rost i en mopedtank. kan nog spädas med mer vatten än vad jag hade. de ä bara å experimentera lite, ä ju inte så dyrt med citronsyra precis.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Remiss
11 juli 2009 · 1 339 Inlägg

mattestig skrev:
jag brukar blanda 1 påse på ca. 5 liter vatten. de funkade bra för mig när tog jag bort invändig rost i en mopedtank. kan nog spädas med mer vatten än vad jag hade. de ä bara å experimentera lite, ä ju inte så dyrt med citronsyra precis.

Tackar för svaren big_smile


1 påse från Ica då? Hur många gram va de i en sådan typ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang