5157
Sök

Stereobyte i lastbilen, dör när man kopplar in antennkabeln...

7 283 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det tippar jag också på.
Skaffa en riktig omvandlare istället.
Det finns antagligen som tillbehör hos din Merca-ÅF.
Antennen är aktiv, med strömförsörjningen via remoteutgången på OEM-radion.
Kammare 5 i A-kontakten (eller blå kabel som alla säger, trots att den sannolikt inte är blå i Actrosen).
Tänk på att denna sannolikt är kring 24 volt också. Det går att lösa med ett relä som har 12 volts spole men du styr 24 volt på arbetssidan.

Du bör även kolla lite generellt med ÅF om att byta stereon eftersom Actros:en har strömövervakning mest överallt.
Det brukar finnas påbyggarplintar på tunga lastbilar.
Brains skrev:
Uppdatering!

Idag fick jag prova stereon riktigt under tiden jag jobbade.
Helt värdelöst blev det iaf, kan inte spela nå vidare högt för det börjar dista snabbt som fan.
Orginal stereon spelar högre...
Gissar på att omvandlaren suger och orkar inte ge ut tillräckligt med kräm till stereon, även fast det bara är 2 högtalare inkopplade på stereon.

Sen så har jag usel radiomottagning, så fort jag kommer i närheten utav en skog så blir det bara brus.

Så nu sitter orginal stereon i igen tills jag har löst problemen.

Förslag på hur jag ska lösa detta på BÄSTA sätt vore riktigt trevligt smile

Gud va bökigt allting blev mad
Aja får väl göra som du säger, åka in till merca och höra.
Låter billigt så chefen blir nog nöjd big_smile haha

7 283 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Vad tror ni om den här omvandlaren?
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1095
Kan jag jorda normalt med den?

För om det fungerar så kommer inte jorden på antennen och krångla samt att jag bör väl kunna få ut full effekt ur stereon?
Sen lär det väl bli ett relä mellan stereon och antennförstärkaren så den får 24V.
Ska även kolla hur tillslag genom tändningen fungerar om jag kan sätta ett relä där så stereon kan sättas på och stängas av normalt.

Men jag är lite osäker på det sista eftersom orginalstereon stängs av när man vrider av nyckeln men den går iaf att starta manuellt efter det.

7 283 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Den ska antagligen fungera utmärkt. Den är från Autoleads och jag har använt nån sådan av större modell till ett slutsteg. Jag vet dock inte om steget var fastskruvat så att det hade chassiejord (jämför med din stereos jordning via antennskärmen).
Kolla med Armour Nordic som är generalagenter för Autoleads om du vill.

Reläet till antennmatningen har vi gått igenom.

För att stereon ska gå över tändning går att lösa med samma procedur som för antennmatningen.

Att stereon går att starta utan tändning är vanligt på tyska OEM-apparater (Becker, Blaupunkt, Grundig),
detta kommer ej fungera på Sonyapparaten.
Brains skrev:
Vad tror ni om den här omvandlaren?
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1095
Kan jag jorda normalt med den?

För om det fungerar så kommer inte jorden på antennen och krångla samt att jag bör väl kunna få ut full effekt ur stereon?
Sen lär det väl bli ett relä mellan stereon och antennförstärkaren så den får 24V.
Ska även kolla hur tillslag genom tändningen fungerar om jag kan sätta ett relä där så stereon kan sättas på och stängas av normalt.

Men jag är lite osäker på det sista eftersom orginalstereon stängs av när man vrider av nyckeln men den går iaf att starta manuellt efter det.

Okey okey, kan ta och höra med dom.

Jag struntar i att stereon inte går att starta utan nyckeln i, sålänge som den startar och stängs av automatiskt.
Men varför finns antennjorden egentligen?
Någon nytta bör den väl göra, annars hade den inte suttit där.
Tänker ifall omvandlaren inte fungerar som jag vill så vill jag bara vara säker på att jag inte blir missnöjd ändå och kastar dit orginal stereon.

7 283 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det är ur störningssynpunkt som den finns, precis som lågnivåkablar har skärm (ja, eller de seriösa iaf).
Sen så finns det ju även de fordon som har antennförstärkaren i antennfoten (Audi, Vw, Skoda, Seat, Opel samt säkerligen Actrosen) och då fungerar den även som jordkabel då plåten kring antennhålet är lackat.
Brains skrev:
Men varför finns antennjorden egentligen?
Någon nytta bör den väl göra, annars hade den inte suttit där.

Aha så pass!
Då måste jag vara säker på att jag kan jorda som vanligt med omvandlaren.

Tack så mycket för hjälpen.

7 283 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Antennen sitter ovanför rutan i närheten utav positionsljuset har jag för mig, dvs ett vanligt antennspröt.

7 283 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Okej.

Armour Nordic 031-444412, fråga efter Martin han har antagligen bäst koll av alla där.

Lycka till iaf!
Brains skrev:
Antennen sitter ovanför rutan i närheten utav positionsljuset har jag för mig, dvs ett vanligt antennspröt.

Underbart! Ringer direkt efter jobbet smile
Nu jävlar blir det party på arbetstid! big_smile

7 283 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Martin hade semester i 2 veckor till sad

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 juni 2009
Tror att Anders jobbar nu....fick iaf den uppfattningen då jag kollade med Roger hur det går med mitt steg...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 juni 2009
Swedenrockers skrev:
Ja, Anders jobbade igår iaf.
Lonefox skrev:
Tror att Anders jobbar nu....fick iaf den uppfattningen då jag kollade med Roger hur det går med mitt steg...

Då bör han jobba imorrn med eftersom Roger snackade med honom idag wink

Off-topic. Han var tydligen sprudlande glad av ngn anledning...tror det var ngt med bilen och besiktningen...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 283 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Okey nu är stereon löst iaf, fick tag i en annan omvandlare så nu fungerar det iaf.
Inga bekymmer med antennen längre och likadan radiomottagning.

Dock har jag märkt vilket skit orginal högtalarna är, usch!
Ska även bli uppringd angående rattstyrningen då han jag pratade med lät osäker, men det lät inte bra iaf...
Rätt trist iaf då stereon sitter upptill.

Sök