Lacka på plast?

marbling
5 februari 2006 · 781 Inlägg

Ska lacka mina frontgaller&grill(rutat) som är i svart plast.Tänkte anv.Kromsilver på burk.Måste jag anv.plastprimer först eller räcker det att avfetta?

Har varit hos lackeraren men han ville ha 1500:- för 4st små bitar..

Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Youngblood Billackerare
5 februari 2006 · 737 Inlägg

Till vilken bil?

Vidare så MÅSTE du ju matta ned plasten. Sedan så kan du köra med en plastprimer men även gärna med slipgrund ifall grejerna inte är i ny skick. Matta av med 500 papper om du vill måla direkt på, dvs. utan att lägga slipgrund. Men du ska väl lacka med billack..?

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
marbling
5 februari 2006 · 781 Inlägg

Zafira OPC.Grillen&luftintagen är smårutnätade så en ev. slipning går nog inte.Tänkte spray själv men blir det inte bra så får det vara,för bra ska det vara.

Själva sprayandet är inga stora problem.Är rätt så haj på sånt men frågan är om det sitter&håller för tvätt,vinter,avfettning edyl.,jämfört med svindyr lackare.

Senast redigerat av marbling (5 februari 2006)

Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Volvo 780 "Lussuoso" (1987)
salleracing billackerare/bilbyggare
7 februari 2006 · 232 Inlägg

Hej.om du ska lacka plast,så måste du lägga epoxi grund.
Tänk på att plast rör på sig,lacken kan lätt spricka.
Jag kan lacka det för 500kr om du skickar prylarna.
Jobbar nämligen på en lackfirma...hallabrobillackering.
mvh salle

marbling
8 februari 2006 · 781 Inlägg

Hallabro i Blekinge??Jag bor nämligen i Olofström så då behöver jag nog inte skicka,va?Vad ingår för 500:-?Får jag grund,färg o klarlack?4st plastbitar(rutnät) gäller det.

Audi_Quattro målare
8 februari 2006 · 25 Inlägg

När man ska ge sig på att lackera detaljer av plast finns det en hel del saker att ta hänsyn till. Det första man ska göra är att ta reda på vad det är för typ av plast detaljen är tillverkad av. De flesta plaster som används utvändigt på en bil brukar inte ställa till med något större problem förutom de som är tillverkat av mjukt skum, tex. spoiler som ej bör lackeras på grund av att släppmedlet i plasten ej går att tvätta bort fullständigt. Här kommer en ungefärlig arbetsgång. I exemplet används Sikkens färgsystem.
Avfetta detaljen med förtunning M600 .
Rugga upp ytan med en slipduk av typ Scotch-Brite Typ A mycket fin eller Typ S ultrafin. Obs använd inte slippapper för då finns risk att plasten reser sig och det syns inte förrän man har lackerat.
Avfetta igen med M600, dränk in en trasa med medlet och torka efter med en ren trasa. Byt trasa ofta!
Lägg två varv med Sikkens plastoflex primer som är i en färdig lösning och ska varken förtunnas eller blandas med härdare. Låt torka 10 minuter mellan varje varv och 30 minuter efter det sista.
Efter detta är det lämpligt att lägga en grundfärg av typen nonsanding dvs. att den ej behöver slipas. Namnet på Sikkens variant är Autocryl Filler och ska först blandas med en mjukgörare som heter Elast-o-actif och man tillsätter, om plasten är av typ kofångare eller backspeglar alltså ganska hård plast, 30 % mjukgörare. I den blandningen tillsätter man sedan 50 % härdare och 30% förtunning. Detta sprutas två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och en torktid på 40 minuter innan man fortsätter med nästa moment .
Om man ska ha en topplack av typen solid enskikts acryl, dvs. ingen klarlack, så gör man så här.
Mät upp hur mycket färg du behöver och blanda den sedan med 30% Elast-o-actif, denna blandning blandas sedan med 50% härdare och 30% förtunning. Spruta sedan två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och låt sedan detaljerna torka minst 24 timmar vid 20 graders rumstemperatur. Tänk på att det är mycket längre härdtid innan det är genomhårt än utan mjukmedel dvs. det är bäst om man kan vänta minst en vecka med monteringen.
Om man däremot ska ha en tvåskikts lackering så är arbetsgången lite annorlunda.
Man sprutar först Metallic eller Pearlfärgen förtunnad enbart med 100%thinner i 4-5 varv, med en avdunstningstid mellan varven på 5 minuter och en avdunstningstid efter sista varvet på 30 minuter.
Till sist så blandar man klarlacken med 30% Elast-o-actif och i den blandningen tillsätter man 50% härdare och 30% förtunning. Torktid och arbetsförfarande är samma som för enskiktslack Obs. Att blandningsförhållandena som står på förpackningen skall följas, detta på grund av att det numera skiljer sig mellan olika sorter hos samma tillverkare

när man slipar plast direkt med slippapper frigörs oljan i plasten om man har otur.
finns inget att göra o man redan har slipat .
detta och amorol medel o dyl är en lackerares värsta fiende..
vissa lackerare tar inte ens i plast detaljer. just därför är det alltid dyrt att lacka plast hos lackeraren..


mvh jens

marbling
8 februari 2006 · 781 Inlägg

Ok,Jens.Du verkar kunna detta.Intressant läsning för en lekman.

Coucher
25 juli 2009 · 48 Inlägg

bra text!

hjälper till mycket. så tack.

Om det är någon i närheten om Nossebro som är kunnig på att lacka så kan inte "han/hon" ta en titt på mina bilder och kolla på min list på baken. den som är svart..
finns det några ca pris på att få den lackad?

Senast redigerat av Coucher (25 juli 2009)

Saab 9-3 Aero, 1,9 TTID "Nocturne" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang