Kanelbullen skrev:
Men jag har ju aldrig suttit i en lastbil eller ens kört lastbil... hur gör jag för börja "övningsköra" lastbil o sånt innan jag kan börja köra upp ??

det är väl ganska mycket innan man är klar o ta ??
Jag hade samma fråga som dig innan jag hade mina tyngre behörigheter. Lite moment 22 kändes det som.
Efter att ha privatforskat lite i området så fick jag reda på att det inte alls är som AB-körkort.
AB-körkortet så kan privatpersoner övningsköra med sina privata bilar.
När man har kör lastbil så är det oftast sin egen lastbil som drar in hela sin inkomst.
Då vill man inte riskera att sin lastbil ska gå sönder och bli av med sitt levebröd för att sitt barn eller vän ska få lättare att ta körkort.
Sen är det mycket svårare att ta tyngre behörigheter. Kontrollanterna är stenhårda.
Av denna anledning så finns det ytterst få privatlastbilister som övningskör och nästan alla går genom någon form av program genom komvux eller arbetsförmedlingen. 16 veckors eller 40 veckors. Det är lite olika.
Kontakta ditt lokala komvuxstudievägledare för att få reda på hur du kan gå tillväga.
Är du långtidsarbetslös så kan arbetsförmedligen betala utbildningen åt dig om du behöver det.
Sen att köra lastbil är enkelt.
Jag gormade och hade mig på lektionen och skämtade med läraren innan vi ens hade satt oss i lastbilen. Som straff fick jag och min vän försöka koppla loss ett släp och koppla på ett annat första gången vi skulle köra lastbil utan instruktioner och det gick ju bra.
Så kortfattat : de flesta går på körskolor, antingen via komvux =kostnadsfritt eller arbetsförmedligen =kostnadsfritt +bidrag.
vissa kör privat via bilskolor med. brukar kosta ca 1000kr/h. men vissa klarar inte teori+uppkörning på 16 veckor så det beror ju på hur snabblärd du är

Här är en i Eskilstuna:
www.ettab.se