2713
Sök

Skillnaden mellan bensin och diesel?

7 281 Inlägg
7 augusti 2009
Att framhäva vrid så mycket är väl ändå att ta i, du har fortfarande ingenting utan varv.
Jag har nästan 2300NM men inga varv så jag har inte så himla mycket HK.

Hästarna flyttar skiten, vrid OCH varv skapar hästarna.
Senast redigerat av Brains (7 augusti 2009)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 augusti 2009
Nåt många här inte har tänkt på at att i grunden så är den enda likheten mellan en diesel o bensinmotor sättet dom arbetar på: dom är båda kolvmotorer med ventiler, som överför kraften till en vevaxel. Ungfär här slutar väl likheterna...

En bensinmotor har låg kompression och tändningen styrs mha en elektrisk gnista vid rätt tidpunkt, den måste alltid ha rätt förhållande mellan luft och bensin, den har därför ett spjäll som förhindrar för högt luftflöde. Gasar man mer så man släpper in mer luft, då måste oxå mer bränsle blandas in så att rätt förhållande alltid bibehålls. Pga den låga kompressionen och "mjukare" gången kan den ha ganska tunna/klena och lätta delar, både cylinderväggar, topp, kolvar, stakar, vevaxel osv.

En dieselmotor har hög kompression, tändningen styrs genom att dieseln sprutas in i cylindern vid rätt tidpunkt. Pga den höga kompressionen så är den komprimerade luften så varm att dieseln självantänder av värmen. Effekten/varvtalet regleras genom att mängden bränsle som sprutas in begränsas, luftflödet är alltid helt fritt, inget som hindrar den på väg in i motorn. Pga den höga kompressionen och "hårda/stötiga" gången så måste allt vara kraftigare än i en bensinmotor. Den främsta anledningen till att en diesel inte klarar att varvas är pga dom tunga rörliga grejerna i motorn och begränsningar i bränsleinsprutningens mekaniska delar.

Nu är detta inte på nåt sätt en komplett info kanske inte helt 100% korrekt heller, men det är i grunden på detta sätt alla dessa motorer fungerar. Sen tillkommer ju t.ex elektrisk insprutning, turbo (den lurar ju egentligen bara en motor att tro att den är större än den är), och diverse annat. Men det är ändå på detta sätt motorerna fungerar i grunden.

Innan man kan börja jämföra likheter mellan olika saker så kan det vara bra att lära sig vad som verkligen är lika... Vad är skillnaden mellan en glasruta o en plastruta? Man kan ju se genom båda...

Edit: Allt detta tjat om nm/hk... Det som räknas är vilken som är framme snabbast, kommer längst per förbränd liter bränsle osv...
Senast redigerat av henke_99 (7 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

152 Inlägg
7 augusti 2009
viklund skrev:
SevilleDiesel skrev:
Om en diesel hade lika brett varvtalsregister som en bensinmotor så skulle den halassvis med hästkrafter!
Hästkrafter är bara en matematisk produkt av vridmoment och varvtal. Vridmoment är på riktigt!

Haha! Vad menar du med att Vridmoment är på riktigt?? Du är en riktigt v8 nörd va?

Jovisst gillar jag V8. Men jag älskar allt med kolvar som går fram och tillbaka... Sen om de drivs av diesel,bensin,nitro/metanol eller varför inte råolja eller ånga och antal cylindrar eller formation har mindre betydelse.
Vridmomentet är ett mått på det arbete som utförs av något-kan inte bli mera riktigt än så... wink
Senast redigerat av SevilleDiesel (7 augusti 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Piratpartiet
339 Inlägg
8 augusti 2009
SevilleDiesel skrev:
Jovisst gillar jag V8. Men jag älskar allt med kolvar som går fram och tillbaka... Sen om de drivs av diesel,bensin,nitro/metanol eller varför inte råolja eller ånga och antal cylindrar eller formation har mindre betydelse.
Vridmomentet är ett mått på det arbete som utförs av något-kan inte bli mera riktigt än så... wink

Vilken enhet använder man för att ange hur hårt en mutter ska dras?
Låt oss säga att du drar en mutter med 1000 Nm (2 meter hävstång * 9.82 m/s^2 * 51 kg), hur mycket flyttar den sig?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 augusti 2009
Alphasonic skrev:
SevilleDiesel skrev:

Låt oss säga att du drar en mutter med 1000 Nm (2 meter hävstång * 9.82 m/s^2 * 51 kg), hur mycket flyttar den sig?

Va? Vad försöker du säga nu? Vad har åtragningsmoment på en mutter med motorer att göra?
Senast redigerat av henke_99 (8 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 259 Inlägg
8 augusti 2009
Ni som snackar om en "slö och tråkig dieselmotor" vet ju inte ett dugg vad ni pratar om! Syftar ni på 80 talets golf 1or? Jämför med en likvärdig bensinbil isåfall!

Jag kan jämföra min Passat 1.9TDi -03 130hk mot kompisens Passat 1.8T -03 150hk, båda är chippade, dieseln ligger på 160hk och bensinaren på 200hk! Kan säga att det känns som att min diesel har cirka 100hk mer än den pisslöa bensinaren... Vid ett "race" från 0-100km/h hänger han inte på mig! Och hans drar mellan halvlitern upp till litern MER än vad min bil gör.. vid exakt samma körning..

Hur kommer det sig då? Han har ju 40hk mer? och jag har en "slö o tråkig dieselbil"!smile

Kommer aldrig i hela mitt liv åka "slö o tråkig bensinbil" mer! Den saken är säker!smile

En dieselbil med 150hk är hundra gånger piggare än en bensinbil med 150hk! Det slår aldrig fel, går inte o jämföra på samma dag ens!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sleeper
3 084 Inlägg
8 augusti 2009
Kör en Caddy TDI på jobbet på 110hk å den känns då fan piggare än 850glt på 170hk nästan (bara nästan).
Fast det är ju såklart jag vill ju att det ska höra effekten komma, inte köra lok.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Piratpartiet
339 Inlägg
8 augusti 2009
henke_99 skrev:
Alphasonic skrev:

Va? Vad försöker du säga nu? Vad har åtragningsmoment på en mutter med motorer att göra?

Båda kallas vridmoment, skillnaden är varvtalet. 1 000 Nm vid 0 rpm utför inget arbete (finns inget som säger att muttern dras åt), 1 000 Nm vid 1 000 rpm däremot kan lyfta ca 10 ton 1 meter på 1 sekund (142 hk).

Sök