Nåt många här inte har tänkt på at att i grunden så är den enda likheten mellan en diesel o bensinmotor sättet dom arbetar på: dom är båda kolvmotorer med ventiler, som överför kraften till en vevaxel. Ungfär här slutar väl likheterna...
En bensinmotor har låg kompression och tändningen styrs mha en elektrisk gnista vid rätt tidpunkt, den måste alltid ha rätt förhållande mellan luft och bensin, den har därför ett spjäll som förhindrar för högt luftflöde. Gasar man mer så man släpper in mer luft, då måste oxå mer bränsle blandas in så att rätt förhållande alltid bibehålls. Pga den låga kompressionen och "mjukare" gången kan den ha ganska tunna/klena och lätta delar, både cylinderväggar, topp, kolvar, stakar, vevaxel osv.
En dieselmotor har hög kompression, tändningen styrs genom att dieseln sprutas in i cylindern vid rätt tidpunkt. Pga den höga kompressionen så är den komprimerade luften så varm att dieseln självantänder av värmen. Effekten/varvtalet regleras genom att mängden bränsle som sprutas in begränsas, luftflödet är alltid helt fritt, inget som hindrar den på väg in i motorn. Pga den höga kompressionen och "hårda/stötiga" gången så måste allt vara kraftigare än i en bensinmotor. Den främsta anledningen till att en diesel inte klarar att varvas är pga dom tunga rörliga grejerna i motorn och begränsningar i bränsleinsprutningens mekaniska delar.
Nu är detta inte på nåt sätt en komplett info kanske inte helt 100% korrekt heller, men det är i grunden på detta sätt alla dessa motorer fungerar. Sen tillkommer ju t.ex elektrisk insprutning, turbo (den lurar ju egentligen bara en motor att tro att den är större än den är), och diverse annat. Men det är ändå på detta sätt motorerna fungerar i grunden.
Innan man kan börja jämföra likheter mellan olika saker så kan det vara bra att lära sig vad som verkligen är lika... Vad är skillnaden mellan en glasruta o en plastruta? Man kan ju se genom båda...
Edit: Allt detta tjat om nm/hk... Det som räknas är vilken som är framme snabbast, kommer längst per förbränd liter bränsle osv...
Senast redigerat av henke_99 (7 augusti 2009)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...