5333
Sök

Lådavstämmnings hjälp...Fort!!

298 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
BOX
external dimensions using 18mm MDF

430mm high
915mm wide
430mm deep

PORT
395mm deep
50mm wide
500mm long

Det där är måtten jag har fått och är lite osäker på den exakta avstämmingen, nån som kan det här bättre än mig får avgöra..

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Innervolymen blir 136,5 liter och räknat på den volymen så blir avstämningen runt 26 Hz enligt den portberäknare som jag använder för slotportar. Det lät ju i lägsta laget om lådan ska sitta i en bil. smile

298 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Han jag köpte basen av sa att den skulle hamna på 31 Hz och att dom där uträkningprogrammen hadde fel, så jag blev lite osäker.

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Det beror ju på förstås, jag utgick ifrån de mått som angavs och har inte tagit hänsyn till att porten eller basen tar upp plats. När man anger lådmått och portmått så är det viktigt att veta ifall det rör sig om bruttovolym eller nettovolym, dvs om bas+port är inräknade i den volym som måtten anger eller om man själv måste lägga till dessa saker.

Nu har jag inte räknat ut hur stor plats den där porten tar upp, men det är möjligt att den slutliga avstämningen hamnar uppåt 30-31 Hz när bas och port sitter i lådan. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 augusti 2009)

298 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det beror ju på förstås, jag utgick ifrån de mått som angavs och har inte tagit hänsyn till att porten eller basen tar upp plats. När man anger lådmått och portmått så är det viktigt att veta ifall det rör sig om bruttovolym eller nettovolym, dvs om bas+port är inräknade i den volym som måtten anger eller om man själv måste lägga till dessa saker.

Nu har jag inte räknat ut hur stor plats den där porten tar upp, men det är möjligt att den slutliga avstämningen hamnar uppåt 30-31 Hz när bas och port sitter i lådan. smile

http://www.talkaudio.co.uk/vbb/showthread.php?t=297364

OM nån nu skulle säga att han inte vet vad han pratar om, ta en titt på länken...det är han som har byggt den tongue

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Jo, det var ett väldigt imponerande bygge, men fortfarande vet jag inte om porten och basen var inräknade i den volym som måtten angav. smile

298 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Jag skickade iväg ett mail till honom så vi får se vad han säger, för han verkar kunna sin sak iaf
Senast redigerat av FiBTL (9 augusti 2009)

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Är det alltså den killen i länken som har angett dessa lådmått och portmått som du skrev i första inlägget?

298 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är det alltså den killen i länken som har angett dessa lådmått och portmått som du skrev i första inlägget?

Ja det är han jag har fått dom av. Köpte också basen från hans hemsida

Hewi
571 Inlägg
10 augusti 2009
Ursäkta men vad är meningen med tråden? Du både vet avstämningen och verkar ha mkt stort förtroende för han som gjort lådritningen så vad är frågan/meningen egentligen?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Dieselpower!
534 Inlägg
10 augusti 2009
pwilhelm skrev:
Ursäkta men vad är meningen med tråden? Du både vet avstämningen och verkar ha mkt stort förtroende för han som gjort lådritningen så vad är frågan/meningen egentligen?

Ser du inte att han är helnöjd att han fått ett lådförslag av en ljudbyggare lol

1 400 Inlägg
10 augusti 2009
Jag hade dock inte byggt en så stor låda i bara 18 mm MDF.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Basknarkare
470 Inlägg
10 augusti 2009
Absolutjonas skrev:
pwilhelm skrev:

Ser du inte att han är helnöjd att han fått ett lådförslag av en ljudbyggare lol

haha lite småroligt ^^

Team Carbonize

298 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Nej nej, men när varenda låduträknings programm visar 26Hz är sä det klart man blir osäker.

298 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
pwilhelm skrev:

Nöjdare har jag aldrig varigt -_-

3 466 Inlägg
10 augusti 2009
Bygg O Va Glad!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
10 augusti 2009
FiBTL skrev:
Ja det är han jag har fått dom av. Köpte också basen från hans hemsida

Okej, då får man ju rimligen anta att han vet vad det är frågan om och inte bara slänger ur sig en massa siffror. smile

Nu har jag bara för skojs skull dragit bort de antal litrar som porten tar upp ifall materialet är 18 mm, det blir runt 13 liter. Sedan gissar jag på en 15" bas och drar bort typ 5 liter för den, kvar blir då ca 118-119 liter.

I mitt program hamnar avstämningen nu på strax över 30 Hz om jag räknar på en vanlig fyrkantig port (inte en slotport alltså), relativt nära 31 Hz med andra ord. Räknar jag med slotportsuträknaren så hamnar dock avstämningen fortfarande under 30 Hz.

Sök