det bildas ämnen i den gamla oljan som inte är bra för motorn när bilen står såpass länge. hellre fräsch olja innan avställningen så är det bara att köra sen till våren/sommaren. säger de som vet iaf... många med äldre jänkare gör visst såhär. jag ska köra med det nu. alla säger olika dock. man blir förvirrad
det bildas ämnen i den gamla oljan som inte är bra för motorn när bilen står såpass länge. hellre fräsch olja innan avställningen så är det bara att köra sen till våren/sommaren. säger de som vet iaf... många med äldre jänkare gör visst såhär. jag ska köra med det nu. alla säger olika dock. man blir förvirrad
ja man blir fan förvirrad av allt ,.. vi hade castrol på besök när vi gick fordon och då frågade jag ang bilar som ska stå en längre tid . och hur han tyckte man skulel göra .
då sa han att man bör byta olja innan avställning till en billig olja någon mineral typ och sen när bilen ska köras igen till våren så byter man till bättre olja .
det berodde på att oljans viskositet eller hur det stavas försämras när oljan bara ligger i tråget .
Varför byta olja INNAN avställning ? Den ligger ju bara i tråget och blir gammal... Är det inte bättre att byta när man tar ut bilen ???
Oljan blir inte "gammal" på så kort tid.... Anledningen är iaf att man vill ha ny och ren olja i oljesystemet (kanalerna) och på ställen där oljan ställer sig (typ tryckarbrunnar) när man skall göra "dödsstarten" på våren. Dessutom kan gammal sketig olja med diverse föroeningar orsaka korrission.
Det man skall göra är allså att byta olja/filter, starta upp bilen, låta den gå en stund och sedan ställa in den i vintedvalan.