Rquired
Allmänt envis
28 augusti 2009
· 12 512 Inlägg
"Trasig säkring" är troligen bara en bortförklaring, antingen är säkringen borta för att luckan inte fungerar eller så är dem borta eftersom luckan bränner säkringar på löpande band. Räkna med att den är trasig alltså, men är luckan bara hel och tät spelar inte det någon större roll.
Att bältet kommer fram av sig själv, det är inte heller något direkt viktigt för funktionen. Visst är det bekvämare än att sträcka sig efter bältet men bilen uppfyller fortfarande samma funktion. Att byta ut den armen borde varken vara svårt eller dyrt, ta en titt på skroten bara. Takluckan däremot, kan vara allt från trasig knapp till trasig motor eller att luckan satt sig.
Jag säger detsamma som ovan, lägg max 20 mellan. Men inte för att din skulle vara bättre skött eller att den har rullat mindre utan för att lyxbilar som CL500 är lättsåld som sand i Sahara i tider som dessa. Det är köparens marknad, speciellt när det gäller dyra bilar som denna.
Är bilen i toppskick som säljaren påstår tycker jag du kan strunta i de två felen, man kan inte förvänta sig att en såhär gammal bil är felfri. Är det bara två skitfel som detta trots allt är skall man vara glad, visst ska man pruta pga dem men att begära att ägaren åtgärdar dem...?
Kom överens om 20k mellan och att han försöker ordna bältesarmen, det tycker jag låter vettigt. Försök sedan se det som att bilen har vanligt plåttak, och om du får liv i takluckan är det en bonus. Ett M-test gör du hos Motormännen, ett motsvarande test finns hos SBP och kallas bildiagnos. Båda två testen går ut på att bilen gås igenom och alla fel listas, allt från oljeläckage till skönhetsfel som att en skärm varit omlackad. Är att rekommendera då du dels har ett bra underlag för att pruta, dels så uppkommer det ett allvarligt fel som de missat kan man ställa dem ansvariga till viss del.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.