måla blocket ??

T-korset
10 februari 2008 ·

vilekn färg ska man ha ! vill inte ha röd för det har ju alla andra ! någon som kan ge något tips elelr bilder,

Phaetoon
10 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Vilken bil ska motorblocket sitta i?
Det är ju inte ofta man tittar under huven.

Ska du måla blocket av styling-skäl så skulle jag rekommendera mattsvart, även om det är vanligt.
Silver kanske vore något också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Freppazz
10 februari 2008 · 146 Inlägg

Blått eller silver kanske? Bra med en ljus fräg så man ser ev. läckage osv osv. smile

BMW 2002 (1975)
Speedman Bilvårdsexpert
10 februari 2008 · 663 Inlägg

Samma kulör som på karossen. Och sedan några varv klarlack så blir det mer lättvättat.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Aga_Diff Bärs!
10 februari 2008 · 3 456 Inlägg

Håller med Speedman...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Lars-P
10 februari 2008 · 427 Inlägg

var på meonomen och biltema idg o leta motor färg (grå/silve) fanns inget sad nån som vet var det kan finnas?

Kristoff_
11 februari 2008 · 87 Inlägg

Barkmans big_smile

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
T-korset
11 februari 2008 ·

Speedman skrev:
Samma kulör som på karossen. Och sedan några varv klarlack så blir det mer lättvättat.

ok . har funderat på å ha det vit. bilen är vit, annars är ja lite inne på blåt, svart eller silver..  finns det någon bra färg som funkar då å håller bra ??

T-korset
11 februari 2008 ·

Phaetoon skrev:
Vilken bil ska motorblocket sitta i?
Det är ju inte ofta man tittar under huven.

Ska du måla blocket av styling-skäl så skulle jag rekommendera mattsvart, även om det är vanligt.
Silver kanske vore något också?

tänkte mest måla upp det när man ändå har i sär motorn. ser ju så mycket trevligare ut.
är inne på å måla det  vit, svart , silver eller blåt

twin_cam Smålänning
11 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Det gäller ett järnblock eller? Gör som en polare var nära att göra på en B20 innan hans farsa bestämde färgen smile

Slipa det rent, och på med värmetålig klarlack big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Danne_89 Slav
11 februari 2008 · 58 Inlägg

T-korset skrev:

Speedman skrev:
Samma kulör som på karossen. Och sedan några varv klarlack så blir det mer lättvättat.

ok . har funderat på å ha det vit. bilen är vit, annars är ja lite inne på blåt, svart eller silver..  finns det någon bra färg som funkar då å håller bra ??

Är bilen vit så tycker jag du ska lacka motorn svart. Ska ju helst va en färg som går bra med vit så du kan använda den färgkombinationen överallt. Om man blandar in för många färger ser bilen snart ut som en färgbomb tongue

Mer laddtryck!
Speedman Bilvårdsexpert
11 februari 2008 · 663 Inlägg

Vanlig billack går kanon.
Allt på denna motor är lackerad med vanlig billack och klarlack. Hållt många hundra mil med bra överladd=mkt värme.
Är bara oljetråget som är pulverlackerat.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/Motornnstanfrdigvnster.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
T-korset
12 februari 2008 ·

ok
ser bra ut !

Alle86 YEAH!!!
27 augusti 2009 · 559 Inlägg

annars går det med biltemas Hotpaint 600 gradiga? silver och svart smile

V o L v o
StlpMK Team T-Röd Racing
27 augusti 2009 · 507 Inlägg

Alle86 skrev:
annars går det med biltemas Hotpaint 600 gradiga? silver och svart smile

funkar nog det med. MEn det e en ganska gammal tråd big_smile

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
laynus
27 augusti 2009 · 256 Inlägg

Vilken färg som fäster på metall fungerar, är det ett gjutjärnsblock är det med fördel att penselmåla då det inte blir några streck sen. Man behöver ingen speciell värmetålig/motorfärg då motorblocket inte blir över 100C.

Alle86 YEAH!!!
27 augusti 2009 · 559 Inlägg

okej, jo skriver hellre i en tråd som har med saken att göra än att starta en ny smile
jag får prova med Hotpaint 600 så får vi se smile jag provade mekonomens silvriga värme färg(690grader) på insuget som ni kan se på mitt projekt, men efter det har torkat, typ efter 3 dagar, så kan man fortfarande typ dra bort färg med nageln, men läste på burken att färgen måste härda i 160 grader i en timme, och jag la snabbt och enkelt in det i ugnen på 160 grader i en timme, svalnar nu så ska se om det blivit någon skillniad

V o L v o
KBerglund Bilskadeentusiast
30 augusti 2009 · 291 Inlägg

jag köte värmefärg på mekonomen, och det är rena dyngan. Tror inte biltema har bättre. Så nu har jag målat om med riktigt billack +klarlack. Bilder ligger uppladade med bilen. (golf mk1)

Senast redigerat av KBerglund (30 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang