2355
Sök

byta ventiltätningar audi 80 2,0a

251 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
har ev tagit på mig att byta ventiltätningar på e audi 80 2,0a tro de e en 92a  men vad ska man tänka på? behövs det några specialverktyg?  antar att man må av med hela toppen till å börga med å sen bort med ventilerna..men jag har inget verktyg för att klämma ihop ventilfjädrarna  kan man tillverka nåt eget eller finns det nått annat sätt?

/daniel

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

324 Inlägg
8 augusti 2006
Du behöver inte av med toppen.MEN då måste du ta ur ett tändstift och sedan trycksätta cylindern så inte ventilen rammlar ner. En cylinder i taget.

Sen måste du hitta på något bra sätt för att trycka ner fjädern så du får ur knastrerna.

Tätningarna kan sitta ganska hårt.
För att få bort själva tätningen, så tog jag 2 plattjärn och gjorde som en klämma som jag sedan kunde nypa ihop runnt själva tätningen med en skruv mellan järnen. Använda sedan en glidhammare för att rycka bort den. Svårt att förklara. men fungerade väldigt bra.

Hoppas det kan hjälpa dig lite i alla fall. men det är inte så svårt att byta dom.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

251 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
hur många bar kan man tryck sätta med då?  om man ska av med toppen moste man plana den då?

bmw 320d 99a

177 Inlägg
10 augusti 2006
sorken skrev:
hur många bar kan man tryck sätta med då?  om man ska av med toppen moste man plana den då?

Nej du behöver inte plana toppen för det.

Over and out!

460 Inlägg
10 augusti 2006
sorken skrev:

Du kan andvända en flaggllina som du stoppar ned i tändstifshålet och vrider motorn upp i kompläge  i den rikning som motorn roterar.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
10 augusti 2006
carawelle skrev:
sorken skrev:

Du kan andvända en flaggllina som du stoppar ned i tändstifshålet och vrider motorn upp i kompläge  i den rikning som motorn roterar.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Häää, det var ju riktigt smart!!

251 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
ska man bara mata in hur mycket lina som helst då eller?  finns det ingen risk att den fastnar?

bmw 320d 99a

324 Inlägg
14 augusti 2006
sorken skrev:

Du bör nog har en regulator i mellan.behövs ju inte så mycket men några kilo.
men sen då behöver du också en grej att gänga i tändstiftshålet som du sedan kan fästa slangen på.
Du behöver inte av med toppen!

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Sök