NITROUS
f.d. BMW-missbrukare
7 september 2009
· 3 180 Inlägg
Stefan Varberg skrev:
Sharky skrev:
Höjer laddtrycket om dessa villkor är uppfyllda:
1: över 3000rpm
2: fullgas
3: Motorn inte spikar
Volvo kunde sälja detta för eftermarknadsmontage eftersom det låg utanför körcykeln på dåtidens avgaskrav.
/Göran
MoffeGreven skrev:
Vad gör pluspaketet?
Rätta mig med en gång om jag har fel men vad jag kom ihåg från volvokatalogerna så fanns även ett turbo++ kit.
Kom ihåg att anmärkningen va att det inte va tillåtet på allmän väg men såldes ändå som ett tillbehör.
vad fanns i detta paket?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120708
Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket
B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
Taget ifrån: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.