8600
Sök

En fråga om högtalarkablar....

4 074 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Hur grova högtalarkablar bör man använda till basarna?
Steget ger 3000rms i 1 ohm men jag kör steget i 0.5ohm på tävling så det kanske ger 3800-4200rms vid 0.5ohm. Basarna är två wmd2 18"
Är skit dålig på matte å sån skit,jag antar att matematik är inblandat i uträkningen av detta?
Vore trevligt om nån kunde räkna ut vad jag ska ha för storlek för att inte få nån effekt förlust till basarna..
Enkelt är det ju att ta så grova det går,men jag vill ju gärna veta hur man räknar ut det ochså..
Tack på förhand!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

560 Inlägg
8 september 2009
Jag använder inte matematik, kör på 4mm2 kabel.

Jag körde med 4mm2 högtalarkabel till min 10" med ett DD Z2 steg på EM förra året....

BJonsson skrev:
Steget ger 3000rms i 1 ohm men jag kör steget i 0.5ohm på tävling så det kanske ger 3800-4200rms vid 0.5ohm. Basarna är två wmd2 18"
Är skit dålig på matte å sån skit,jag antar att matematik är inblandat i uträkningen av detta?
Vore trevligt om nån kunde räkna ut vad jag ska ha för storlek för att inte få nån effekt förlust till basarna..
Enkelt är det ju att ta så grova det går,men jag vill ju gärna veta hur man räknar ut det ochså..
Tack på förhand!
Senast redigerat av jimmyostrom (8 september 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

4 074 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
jimmyostrom skrev:
Jag använder inte matematik, kör på 4mm2 kabel.

Jag körde med 4mm2 högtalarkabel till min 10" med ett DD Z2 steg på EM förra året....

BJonsson skrev:
Tack på förhand!

okej... men då kör jag på de då! smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
8 september 2009
behöver ofta inte mer än 4kvmm om det inte handlar om ett flertal meter och jättelement smile

2 914 Inlägg
8 september 2009
michieff skrev:
behöver ofta inte mer än 4kvmm om det inte handlar om ett flertal meter och jättelement smile

han har då jätteelement och innan det ett jättesteg tongue

560 Inlägg
8 september 2009
Jo det har han.

Innan jag smällde min Ford så körde jag med 10m2 kabel till varje spole, men då lastade jag ca 3500 per bas.......skillnaden mellan 4mm2 och 10mm2 i min var då +-0, alltså ingen skillnad.

Skillnaden mellan 50mm2 och 95mm2 i samma bil var oxå +-0, alltså ingen skillnad.

Visst är kabeltjoklek viktigt, men allt har sin gräns och testar man inte får man inte veta.

kalle_kalle skrev:
michieff skrev:

Jesus älskar alla

21 761 Inlägg
8 september 2009
jimmyostrom skrev:
så körde jag med 10m2 kabel till varje spole

Jäklar också, hur fick du plats med den? wink

2 914 Inlägg
8 september 2009
jimmyostrom skrev:
Visst är kabeltjoklek viktigt, men allt har sin gräns och testar man inte får man inte veta.

jo givetvis, smile
MEN det gör väl mest skillnad om man har på bristningsgränsen att det inte finns nog med kabel?? t.ex. mellan 10 och 35mm2 och inte 50-97 som du säger. (om man har ett steg på 1000wrms alt 10,000 watt rms)

4 074 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
jimmyostrom skrev:

jo givetvis, smile
MEN det gör väl mest skillnad om man har på bristningsgränsen att det inte finns nog med kabel?? t.ex. mellan 10 och 35mm2 och inte 50-97 som du säger. (om man har ett steg på 1000wrms alt 10,000 watt rms)

men kalle_kalle! nu fråga jag ju om HÖGTALAR kabel... jag skulle vilja se dig böka in 35mm2 i högt anslutningar! big_smilebig_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2009
jimmyostrom skrev:
Jo det har han.

Innan jag smällde min Ford så körde jag med 10m2 kabel till varje spole, men då lastade jag ca 3500 per bas.......skillnaden mellan 4mm2 och 10mm2 i min var då +-0, alltså ingen skillnad.

Skillnaden mellan 50mm2 och 95mm2 i samma bil var oxå +-0, alltså ingen skillnad.

kalle_kalle skrev:
michieff skrev:

Sedan är dte skillnad på kabel och kabel med....
Komme rud ihåg Audison flätade koppar/silverkabel?
Den var så hårt flätad att 4mm2 var lika grov som "vanliga" 2.5mm2 men massan motsvarade 4mm2 då det jämfördes (jo vi vägde utan höljen wink )

Och du hade nog märkt skillnad mellan 30mm2 och 50mm2 på strömsidan i detta läget.

Men dina resultat som du påvisar kan inte säga emot wink
Överdrivna kablar kan ibland eh ja vara överdrivet big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

560 Inlägg
9 september 2009
10mm2 funkar faktiskt på dom flesta "dyrare" basar så det är lungt, men jag hade en kompis som körde med 21mm2 tongue som högtalarkablar som han hade tillverkat egna typer av banan kontakter in i sina basar 1999, galen kille som jag fortfarande har mardrömar om ibland roll Jag ville vara lika cool som han på den tiden lol

Drönirettab skrev:
jimmyostrom skrev:
så körde jag med 10m2 kabel till varje spole

Jäklar också, hur fick du plats med den? wink

Jesus älskar alla

560 Inlägg
9 september 2009
Jo visst är det skillnad mellan kabel och kabel.

Dock mellan äkta koppar och alu kabel har jag bara mät upp 0,2 volts skillnad, skitsamma anser jag då jag körde med alu kabel i min ford som laddningskabel och mellan mina batterier bak.

Kör man med 50mm2 kabel så behöver man oftast inte gå upp mer.

4mm2 högtalarkabel har alltid funkat för mig, men jag satte in 10mm2 högtalarkabel bara för att jag skulle se coolare ut när jag sover på natten roll

Lonefox skrev:
jimmyostrom skrev:
Jo det har han.

kalle_kalle skrev:

Den var så hårt flätad att 4mm2 var lika grov som "vanliga" 2.5mm2 men massan motsvarade 4mm2 då det jämfördes (jo vi vägde utan höljen wink )

Och du hade nog märkt skillnad mellan 30mm2 och 50mm2 på strömsidan i detta läget.

Jesus älskar alla

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 september 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/37756/759634_cebbn6.jpg
basvägg

Det går bra med 35mm2 högtalarkabel OM det ska se maffigt ut;)

Funktion så Nej

MVH//Björn

4 001 Inlägg
9 september 2009
jimmyostrom skrev:
Jo visst är det skillnad mellan kabel och kabel.

Dock mellan äkta koppar och alu kabel har jag bara mät upp 0,2 volts skillnad, skitsamma anser jag då jag körde med alu kabel i min ford som laddningskabel och mellan mina batterier bak.

Kör man med 50mm2 kabel så behöver man oftast inte gå upp mer.

4mm2 högtalarkabel har alltid funkat för mig, men jag satte in 10mm2 högtalarkabel bara för att jag skulle se coolare ut när jag sover på natten roll

Lonefox skrev:
jimmyostrom skrev:
Jo det har han.

När vi räknar på koppar vs aluminumkabel så räknar vi med att förhållandet:
Koppararea/0,6 för att få fram vilken alu-kabel som krävs.

Detta gäller iofs. starkström men aluminum leder ström dåligt jämförelsevis mot koppar, medans skillnaden mellan koppar & silver är väldigt liten

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2009
dbakuten skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/37756/759634_cebbn6.jpg
basvägg

Det går bra med 35mm2 högtalarkabel OM det ska se maffigt ut;)

Funktion så Nej

MVH//Björn

Manlighetsfaktorn ökar iaf smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
9 september 2009
jimmyostrom skrev:
10mm2 funkar faktiskt på dom flesta "dyrare" basar så det är lungt

Jo, men nu var det ju din lilla felskrivning som jag kommenterade. wink

Kollar man teoretiskt vilken skillnad det borde bli mellan 5 m lång 50 mm2 kopparkabel och aluminiumkabel så är skillnaden 0,1 V vid 100 A (0,18 V resp 0,28 V). Då räknar jag med 0,018 i Rå för koppar och 0,028 för aluminium. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2009)

560 Inlägg
9 september 2009
He He såg det nu, 10m2 HUBBA vad manligt det hade varit big_smile

Drönirettab skrev:
jimmyostrom skrev:

Jesus älskar alla

2 914 Inlägg
9 september 2009
jimmyostrom skrev:
He He såg det nu, 10m2 HUBBA vad manligt det hade varit big_smile

Drönirettab skrev:
jimmyostrom skrev:

DYRT iaf xD
satan vad man skulle få in pengar för råmaterialet för koppar om man lämna in det för återvinning om kabeln hade varit 10m lång xD

Sök