Lackskydd/vax inför vintern

mattiass Rekondare
11 september 2009 · 254 Inlägg

Om jag har polerat bilen tidigare i sommras och nu till vintern vill jag lägga på lackskydd/vax för att skydda lacken under vintern.. Inte behöver jag polera bilen innan jag lägger på vax? eller är det ett måste? Räcker det inte med att tvätta bilen och torka den sen köra med en polermaskin med vax?

MVH Mattias

Volvo XC70 (2001)
Torlejf Bilvårdstönt.
11 september 2009 · 1 109 Inlägg

audi_e_grejer_de_ skrev:
Du behöver inte polera om du gjorde det i sommras, då räcker det vax smile Jag brukar även ha på sealer (förseglare) efter jag har vaxat bilen inför vintern..

Mvh Tomas

Att lägga en lackförsegling på en vaxad yta är onödigt arbete, då det inte fäster på vax.

Ett av fåtal skydd som funkar på vaxad yta är Autosmarts lackförsegling, eller ja, dom påstår att det funkar som slutprodukt efter alla deras polermedel, varav ett innehåller vax.

Ska man ha vax på så ska man isf lägga det efter lackförseglingen, dock ser jag ingen mening med det då förseglingen är betydligt bättre.

Mvh. David.

Senast redigerat av Torlejf (11 september 2009)

Bygger rolig bil. :)
mickey
15 september 2009 · 247 Inlägg

Håller med föregående talare.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Remiss
15 september 2009 · 1 339 Inlägg

Inför vintern? Asså vax har ju en riktigt usel hållbarhet jämfört med riktigt lackskydd.


Rekommendation: Fireglaze

Losgard
15 september 2009 · 1 688 Inlägg

Vax är hjälplös på vintern. då  du tvättar bort det med första avfettningen.
vilket d kommer att göra eller hur?

Skall du ha ett lackskydd som  verkligen håller så bör du polera bilen innan.. så du får jobbat  ner lacken så  du inte har kvar porer och andra. oxider...

Sen bör du lägga en  2 komponetsskydd typ silverseal. eller andra produkter
Meguiers har visserligen ett bra lacskydd som funkar kanon. som   man säger håller ca 2-3 år med en  komplitering Andra lackskydd som tex Ditec har juh 3 komponents  skydd som dom lägger garanti på 6 år  om man komliterar...

men för en vanlig svensson som skall lägga ett skydd hemma i  garaget så finns det bra  vaxer och skydd..
meuiers tex har Xt 2.0   ett vax som tål   mycket o e bra.. annars har  dom  lacksydd   vet ej  vad dom heter till konument men för oss företagare heter en syntetic sealent  21 tror jag.. ja kan inte allt i skallen men den står på hyllan.

Annars är en bra ide att gå till ett bilvårdcente ro be o  få köpa ett par   deciliter lackskydd.....


mvh

annars är en

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Losgard
15 september 2009 · 1 688 Inlägg

eeeeeyyyy muhammed min veeeeen

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
mattiass Rekondare
16 september 2009 · 254 Inlägg

Losgard skrev:
Vax är hjälplös på vintern. då  du tvättar bort det med första avfettningen.
vilket d kommer att göra eller hur?

Skall du ha ett lackskydd som  verkligen håller så bör du polera bilen innan.. så du får jobbat  ner lacken så  du inte har kvar porer och andra. oxider...

Sen bör du lägga en  2 komponetsskydd typ silverseal. eller andra produkter
Meguiers har visserligen ett bra lacskydd som funkar kanon. som   man säger håller ca 2-3 år med en  komplitering Andra lackskydd som tex Ditec har juh 3 komponents  skydd som dom lägger garanti på 6 år  om man komliterar...

men för en vanlig svensson som skall lägga ett skydd hemma i  garaget så finns det bra  vaxer och skydd..
meuiers tex har Xt 2.0   ett vax som tål   mycket o e bra.. annars har  dom  lacksydd   vet ej  vad dom heter till konument men för oss företagare heter en syntetic sealent  21 tror jag.. ja kan inte allt i skallen men den står på hyllan.

Annars är en bra ide att gå till ett bilvårdcente ro be o  få köpa ett par   deciliter lackskydd.....


mvh

Okej, mkt bra svar tack alla!

Volvo XC70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang