Opel calibra turbo trim ???

mr_stacy medlem i GBrt
21 september 2009 · 43 Inlägg

nån som vet nån ba sida där man kan beställa trim eller nån bra trimsida för opel calibra 4x4 16v turbo ??
vad heter motorn i calibra turbo ??

riktiga män bränner gummi
nykomling
21 september 2009 · 156 Inlägg

motorn heter c20let. har själv funderat mkt på o köpa en calibra turbo, speciellt efter att jag fick syn på Hi tunings trimsats. http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se
det är alltså 2,0 Turbo C20LET 204Hk | Steg 2 +116Hk +99Nm | 4500:- du ska kolla på.

Lozinmust "Unloaded"
21 september 2009 · 1 557 Inlägg

nykomling skrev:
motorn heter c20let. har själv funderat mkt på o köpa en calibra turbo, speciellt efter att jag fick syn på Hi tunings trimsats. http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se
det är alltså 2,0 Turbo C20LET 204Hk | Steg 2 +116Hk +99Nm | 4500:- du ska kolla på.

Har fantastiskt svårt att se framför mig hur man får ut ytterligare 116 hk ur den motorn för 4500:-

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Rawad C20LET
21 september 2009 · 1 041 Inlägg

nykomling skrev:
motorn heter c20let. har själv funderat mkt på o köpa en calibra turbo, speciellt efter att jag fick syn på Hi tunings trimsats. http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se
det är alltså 2,0 Turbo C20LET 204Hk | Steg 2 +116Hk +99Nm | 4500:- du ska kolla på.

har snackat lite med en av de anstälda o berättade hur jag skulle gå tillväga.
det här var för ett år sen så jag minns inte allt.

men han sa att jag skulle byta turbo till s60 turbo
sedan andra spridare o stifter samt avgas o filter o lite annat modd.

så enbart chip ger inte 116 hästar.

ge mig ett par minuter att rota i min dator för att lägga upp lite mer värdefull fakta

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
nykomling
21 september 2009 · 156 Inlägg

Rawad skrev:

nykomling skrev:
motorn heter c20let. har själv funderat mkt på o köpa en calibra turbo, speciellt efter att jag fick syn på Hi tunings trimsats. http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se
det är alltså 2,0 Turbo C20LET 204Hk | Steg 2 +116Hk +99Nm | 4500:- du ska kolla på.

har snackat lite med en av de anstälda o berättade hur jag skulle gå tillväga.
det här var för ett år sen så jag minns inte allt.

men han sa att jag skulle byta turbo till s60 turbo
sedan andra spridare o stifter samt avgas o filter o lite annat modd.

så enbart chip ger inte 116 hästar.

ge mig ett par minuter att rota i min dator för att lägga upp lite mer värdefull fakta

ok, jo detta förstod ju jag med har även hört nån annan här på forumet snacka om detta, de ställer ju turbon till drygt 1bar antar jag.. då behövs ju självklart spridare o annat för att göra det möjligt, men återkom med mer fakta smile

Rawad C20LET
21 september 2009 · 1 041 Inlägg

kolla in länken nedan
http://www.tigerspeedparts.no/index.php … roductid=1
allt står på norska så jag körde på översättning till svenska

Setet består av:

4 Tändstift typ Bosch F6DTC
2 marker
4,5 bar bränsletryck regulator
Spring kit med fäste för wastegate
Elektronisk laddtryck Kontroll i 5 steg
Manual

Beskrivning:

Denna sats har utvecklats av EDS Bara för Att han Int var nöjd med som chip möjligheter fanns på Marknaden tidigare. Nyckelord hade Makten, hållbarhet, diagnos, etc.

Förhöjning av bränsletryck till 4,5 bar på Grund av påtryckningar Verkan upphäver begränsningen av cirka 277hk Att munstyckena har bränsletryck den ursprungliga.

Wastegate-tid är originalet för svag för Ökad laddning tryck, Vilket Innebär Att bakade tryck (avgas tryck Mellan cylindern och turbo) Int öppna wastegate Ventilen är även om magnetventilen stängd. Den medföljande fjäder-set dubbel-fjäder tryck och låter Turbon levererar fullt ut i pressen, även vid Höga varvtal.

Integrerade ladetrykks sensor (MAP-sensor) kan läsa uttag tryck upp till 1,2 bar, men Motronic'en Kan inte dra nytta av mätskala. Med kit, framgår det, alltså med en ny elektronisk laddtryck kontroll som är justerbar i 5 steg ångas Genom Att hjul. Ratten har en lång sladd, och kan således placeras lättillgänglig, t.ex. I mittkonsolen. På en bra motor i gott skick, den nya Högsta-laddtryck på 1,15 bar till 1,5 bar i overboost.

Den 2 chip'ene i satsen ser till Att du får optimal tändning och NOK bensin vid full belastning, Medan motorn är Effektivare för normal körning, med även en 4,5 bar bränsletryck.

Med Verkan denna Uppsättning ger, Kan inte de ursprungliga tändstiften Att hänga med. Bosch F6DTC var det plugg som testades med bäst resultat och 4 bitar av ingår kurser som i satsen.

Med EDS Phase 3 kit är LET motorn riktigt arg på hastighet: Redline höjs because därför med 500rpm till 7500rpm. Satsen ger Givetvis möjligheter till full-GM-diagnos. Förutsätter 98 oktan blyfri super eller bättre.

+ I fas 3 + ilska Att en extra säkerhetsfunktion är inbyggd i den Uppsättning av systemet övervakar lambda värdena vid full belastning. Om lambdaverdien sjunker under 0,55 V, kommer systemet Att Minska laddtryck till Grundläggande laddning trycket (0,4-0,5 bar) för Att Skydda motorn.

* Anger Stora NOK Intercooler, ingen katalysator / evt EDS Racing katalysator, turbo / bränslepump / motor i gott skick.


hittade samma på E-bay fast det blir mycket billigare.


Till försäljning är EDS Motorsport fas 2 marker för din 2.0 16V C20LET motor som kan hittas på Calibra / Vectra Turbo 4x4. Dessa marker kommer att ta bort stärka limiter och öka laddtrycket till 0,9 bar till 1,3 bar overboost tryck. Makten vinsterna är betydande, upp till 280HP och 415NM. Med dessa marker de bränsletryck måste ställas in på 3,6 bar (när gasspjället kroppen är öppen) och kallare tändstift behövs (bra val är NGK BCP7EVX, gapped på 0.7mm). Det är också rekommenderat en front montera större intercooler t.ex. intag temperaturerna kommer att stiga på stort lyft.

Dessa chip är bästa valet för att öka din lager c20let med mindre modifieringar än med fas 3!
http://cgi.ebay.co.uk/Calibra-Vectra-Tu … 286.c0.m14


Chipet måste löds i ecun. Om du inte vet hur, kan du ta ecun till någon elektronik verkstad (inte säkert auto elektrisk), blir det ett lätt arbete för alla elektriker. I vissa fall chip skulle kunna införas i ecu utan lödning.Observera att bilden på denna lista är för representation enda och faktiska chip (er) kan skilja lite i storlek, form och / eller markeringar. Du kommer att få det trevligt och professionellt förpackade i anti-statiska fält. Också klart monteringsanvisningarna tillkommer för enkel installation.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rawad C20LET
21 september 2009 · 1 041 Inlägg

personligen är jag ute efter EDS fas 3 till min calibra som jag kan hålla på med under vintern, det finns många som eds kit på calibra team sweden o tycker att det funkar fint.

kolla in peps calibra 4x4 han har EDS fas 3 där
http://www.youtube.com/watch?v=N1VQP9SgT34
det går undan rätt fort där.

kolla även denna sats som maxxtuning har de förstärker fördelningslådan så du får 300NM istället för orginal 90NM bak alltså
http://www.youtube.com/watch?v=kAABq1fg9Zs

Fördelningslåda av typen 'Race', QVC-R300  8400 :- 

maxxtuning
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=50&sub=1100

Senast redigerat av Rawad (21 september 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
mr_stacy medlem i GBrt
21 september 2009 · 43 Inlägg

e de bara de kittet har eds fas 3 eller e de nåt mera vet du de???

riktiga män bränner gummi
MattiasH
21 september 2009 · 1 291 Inlägg

EDS har ett par olika steg bland phase 3.5 och 4.
Kolla deras hemsida för mer info om du kan tyska http://www.eds-motorsport.de
Sen vad du ska ha beror givetvis på vilket effektmål du har?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang