11000
Sök

Kortslutning leder till belastad generator och urladdat batteri?

datatekniker
5 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
Jag har en Mazda 323 (91:a) som verkar ha något elektriskt fel. I vintras började batteriet laddas ur efter några mils körning. Eftersom det verkade som att generatorremmen slirade byttes den ut, och då verkade allt fungera bra. Efter någon månad var det däremot samma problem igen, plötsligt var batteriet tomt efter två mils körning.

Efter sex månaders stillestånd har vi nu bytt ut generatorn (till en bättre begagnad), eftersom den enligt en kompis såg bränd ut. Batteriet laddades mer och mer vid körning och allt verkade bra. Efter fem mils körning började däremot laddningslampan lysa igen, bilstereon slogs av och på (pga för dålig kräm) och all belysning blev svagare och svagare. Till slut stannade bilen efter att ha gått väldigt ojämnt. Generatorremmen har slirat igen och generatorn är full av gummipulver.

Efter starthjälp går bilen hyfsat på tomgång, men vid högre varv går den väldigt ojämnt. Instrumentbelysningen slutade att fungera för något halvår sedan, och byter man säkringen så "brinner" den direkt. Dessutom fungerar varken positionsljusen fram eller bak, och de verkar gå på samma krets. I övrigt verkar allt elektiskt fungera som det ska.

Min personliga (lekmanna-)gissning är att det någonstans i bilen finns en kortslutning, och att detta belastar generatorn så hårt att remmen slirar och att det inte ges tillräcklig ström till tändning, laddning m.m. Skulle den teorin kunna stämma?

Hur går jag vidare nu, utan att behöva betala en förmögenhet för att få bilen i körbart skick igen? Jag borde väl kunna mäta på något sätt för att se om belastningen verkar orimligt hög?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 augusti 2006
Första "mätövningen": Mät resistansen mellan +kabeln och -kabeln med bortkopplat batteri.
Vad får du för värde?

2 655 Inlägg
15 augusti 2006
Ett vanligt fel balnd generatorerna på dessa bilar är att diodbryggan går sönder, har den gått sönder så laddar generatorn antingen upp mot 17V eller ingenting alls. Har en diod gått sönder så drar den backström på ca 4A, vilket kan förklara varför bilen inte vill gå.

Kolla även syravikten i batteriets celler, batteriet kan/har tagit stryk av att blivit ordentligt urladdat.
Syraviktprovare finns att köpa på en "riktig mack".

datatekniker
5 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
Nu har jag felsökt vidare. Först visade det sig att generatorremmen var väldigt slak, så den började jag med att sträcka. Nu laddas batteriet vid körning, men jag misstänker fortfarande att det finns något "läckage" i bilen som belastar generatorn.

När jag kopplade bort batteriet och mätte resistansen fick jag olika värden hela tiden, men det låg oftast mellan 40-100 kOhm. Tyder det på något speciellt?

Efter det mätte jag spänningen över batteriet när motorn var igång, och fick nedanstående värden.

Tomgång utan fläkt: 13,4 V
  Tomgång med full fläkt: 12,7 V
  Måttlig gas med/utan fläkt: 13,6 V

Är dessa värden normala eller lite låga?

Huvuduppgiften nu är att ta reda på varför säkringen för "Bakljus, parkeringsljus, instrumentbelysning, skyltbelysning" brinner av så fort man byter den, eftersom det kanske beror på ett fel som även påverkar laddningen (och dessutom måste jag få igång positionsljusen för att kunna ombesikta bilen). Parkeringsljusen lyser varken fram och bak och inte heller instrumentbelysningen. Däremot fungerar bakljusen och skyltbelysningen, vilket de väl inte borde göra när säkringen för den säkringen är bränd?

Vad ska jag ha för taktik när jag felsöker detta? Jag sitter men Haynes-boken om Mazda 323 med elscheman m.m. men jag är ändå osäker på vad jag kan göra i praktiken. Kan någon här ge mig lite förslag?

personbilstekniker
147 Inlägg
15 augusti 2006
värderna verkar vara helt ok förutom resistansen men det kan ju vara relästyrningar och sådana saker som är inaktiva när polerna är av. Det tyder på att du har en kortslutning någonstans.
Börja med att mäta efter den säkring som "brinner" hela tiden, resistans mät då mellan det utgående stiftet och jord. får du då låg resistans mellan jord och det stiftet så är det på den linjen felet ligger på.

datatekniker
5 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Efter en hel del skruvande och mätande har jag äntligen hittat felet. Det berodde på en felaktigt inkopplad bilstereo, vars jordkabel var inkopplad på "car light"-kabeln. Nu har jag med andra ord lärt mig att i vissa lägen jordas bilstereon via antennkabeln, och inte via den röd-svarta kabeln som "blir över" när man kopplat in permanent och tändningsstyrd ström till stereon. wink

Sök