5558
Sök

Elektrisk Eberspächer?? Finns det något dylikt?

59 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Tjenare! har funderat lite över om det finns någon typ av värmare som går på el utav den typ,
precis som en Eberspächer som då går på soppa, fast elektrisk?!

Är inte ute efter en motor-/kupé värmare utan en "konstant" värmare som kan användas när man kör osv...

// Hade fint MVh !

Avstängd
1 031 Inlägg
26 september 2009
när man kör? bättre att ta till vara på värmen ifrån motorn i så fall :-)

272 Inlägg
26 september 2009
Skulle vara väldigt opraktiskt.

Säg för enkelhets skull att en kupé-värmare ger 1200W. Det betyder att för att få motsvarande uppvärmning med något som drivs från bilens 12V elsystem behöver du dra 100A! (jaja kanske "bara" runt 85A). Antagligen mer än vad generatorn klarar av att ge, för att inte tala om hur grova kablar du skulle behöva. Köra något liknande utan motorn igång skulle tömma batteriet i en handvändning.

Anledningen till att det till kupé-värmaren fungerar bra med så tunna sladdar är att spänningen i vägguttaget är högre. Vid nät-spänning handlar det bara om 1/20 av strömmen.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 september 2009
Kika på någon mindre TDI Diesel bil. Det ringer en klocka nånstans att bla. Golf-Polo...  har elektrisk uppvärmning av kupevärmen som stöd eftersom moderna och effektiva dieslar lämnar för lite överskottsvärme.
Senast redigerat av hotrodder (26 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

59 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Tack för allla svar! skönt att man får både för och nackdelar med detta:cool:
ska kolla vidare lite vilka bilar som skulle kunna tänkas ha någe dylikt....

Varför jag frågade i över huvud taget var för att jag ville mordernisera min gamla
bubbla lite grann, tex när om man drar iväg en lite kyligare morgon så tar det fram till
eftermiddagen innan man ens fått bort imman på rutorna, så någe "värmepaket" som inte
kräver någon värme från motorn vore klockrent...

//Hade fint mvh!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 september 2009
Niklas_N skrev:
Tack för allla svar! skönt att man får både för och nackdelar med detta:cool:
ska kolla vidare lite vilka bilar som skulle kunna tänkas ha någe dylikt....

Varför jag frågade i över huvud taget var för att jag ville mordernisera min gamla
bubbla lite grann, tex när om man drar iväg en lite kyligare morgon så tar det fram till
eftermiddagen innan man ens fått bort imman på rutorna, så någe "värmepaket" som inte
kräver någon värme från motorn vore klockrent...

//Hade fint mvh!

Tror inte du hittar nåt "värmepaket" som bara går på el. Det jag beskrev i inlägget ovan är en "hjälp till värme" i ett vattenburet kylsystem. Enklast är väl att hålla utkik efter en liten bensinvärmare. Finns ju jättesmutta sådana i bla. många VW transporters/bussar och sånna hittar du lätt på skroten.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

4 767 Inlägg
26 september 2009
Kompisen har en sådan här i sin gamla saab från 70-talet
http://www.biltema.se/products/product. … mId=102672

som extra defroster för vindrutan, funkar bra, fyller sin funktion.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
26 september 2009
Har fjärrstyrd via telefon bensinvärmare i min bil big_smile skönt att sitta inne och dricka kaffe och ställa in uppvärmnings-tiden på bilen när det är minusgrader ute big_smile

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Sök