Framsystem Focal Polyglass 165 V1 eller Infinity Kappa 65.9cs

daniz
28 september 2009 · 51 Inlägg

Tja!

Är ute efter ett kitsystem och har spanat in Focal Polyglass 165 V1 för ungefär 2000:- eller Infinity Kappa 65.9cs för ungefär 1600:- (på brl kostar de 2999?)

Vilket av dessa system skulle ni välja? Jag är ute efter ett system som spelar mer korrekt än högt. Värt att nämna så hade jag inte tänkt köra med någon baslåda. Och jag driver de med ett välldigt billigt steg Mutant NW280SP.

Är det ens någon idé att köra dessa system med steget eller är de för "sunkigt"?

De skall spela i en dörr som jag precis dämpat hyffsat ordentligt med M1 dämpmatta.

Tack för svar eller tips på andra kitsystem för ungefär samma peng!

NismoP11
28 september 2009 · 205 Inlägg

Jag har Focal-kittet i min bill och tycker att det spelar väldigt rent och fint. Har dock fått sänka diskanterna 3dB på filtret för de spelade för högt annars iom att jag har diskanterna i a-stolparna och 6,5 i kickpaneler i dörrarna. Jag driver kittet med Focals 2.150 förstärkare på 150w så det räcker bra till.

Nu är ju jag en glad amatör som inte byggt ljud så länge och jag har heller inte några erfarenheter av Infinity så kan itne skriva nåt om det men du fick ju ett svar på vad jag tycker om Focal iaf.

Audi A4 (2002)
daniz
28 september 2009 · 51 Inlägg

OK, hur pass djupt tycker du att de spelar? Antar att du kör baslåda till? Jag behöver ju inte ha något jättetryck i den djupa basen men vill ändå att de ska spela hela registret.

Har ett par gamla Infinity Kappa coaxialer idag som jag inte tycker spelar sådär jättebra. Det blev klart mycket bättre efter jag dämpade och tätade dörrarna.

NismoP11
28 september 2009 · 205 Inlägg

Jo jag har baslåda. Tycker att de spelar sådär djupt. Men det beror mest på att jag inte har byggt ordenligt till dem ännu utan har bara ett lager dämpmatta i dörren men det hjälpte upp mycket redan så med bra dämpade dörrar så tror jag nog att de skall spela bra, delar dem vid 70hz.

Audi A4 (2002)
Roger-T Europamästare i Billjud.
29 september 2009 · 186 Inlägg

Klass skilnad. Men focal ska ha en stabil montering och låter självklart bättre med bättre cd och steg + kablar. Detta är riktigt seriösa grejer men som sagt dämpning och stabilt monterat är superviktigt annars försvinner basen.

michieff ljudfantast
29 september 2009 · 1 372 Inlägg

du bör ju ändå dela av kittet ändå, så fyller du i med de lägre frekvenserna från baslådan?

daniz
29 september 2009 · 51 Inlägg

Var och skruvade på steget igår kväll och nu fick jag det att låta riktigt bra. Jag dämpade dörrarna i helgen och var inte riktigt nöjd med resultatet. Det visade sig att jag hade för mycket Gain inställt. Nu spelar det bra och basen tycker jag är riktigt djup även utan baslåda. Självklart så får jag ju inte trycket som man får med en baslåda men jag tror fasen det räcker med de högtalarna jag har nu ett tag iaf.

Det är ingen som kört Infinity högtalarna? Tänkte att jag hittade så pass bra pris på dem när de i vanliga fall kostar runt 2500-3000.

Jag har täckt hela dörrsidorna med M1 matta och även lagt matta i ytterplåten. Riktigt nöjd just nu smile

Btw. Infected Mushroom har släppt ett nytt album och som vanligt håller plattan mycket bra kvallitét vad det gäller inspelningen. Testa detta album i era anläggningar wink

Lonefox Bad music kills good sound
29 september 2009 · 7 241 Inlägg

Infinity idag är erhm ja.....tvivelaktigt jämfört med deras tidigare högtalare.

Sista som jag hörde som jag tycker låter bra från dem är Kappa-serien på 4 ohm (innan de gick över till 2 ohm). O det är ngr år sen nu...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Alpinabiturbo Kulan
29 september 2009 · 1 435 Inlägg

daniz skrev:
Btw. Infected Mushroom har släppt ett nytt album och som vanligt håller plattan mycket bra kvallitét vad det gäller inspelningen. Testa detta album i era anläggningar wink

Niiice med ny platta från dem, tack för tipset!

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
daniz
29 september 2009 · 51 Inlägg

Lonefox skrev:
Infinity idag är erhm ja.....tvivelaktigt jämfört med deras tidigare högtalare.

Sista som jag hörde som jag tycker låter bra från dem är Kappa-serien på 4 ohm (innan de gick över till 2 ohm). O det är ngr år sen nu...

Mina gamla Infinity kappa koaxial är ju på 4 ohm och nu låter det faktiskt riktigt bra. Så jag avvaktar nog med nya högtalare smile

EDIT: En annan fråga, är mest van vid hemma hifi och där är ju det mesta 8 ohm. Är det någon fördel att ha högt ohmtal på högtalarna så länge man orkar driva dem?

Senast redigerat av daniz (29 september 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
29 september 2009 · 7 241 Inlägg

daniz skrev:

Lonefox skrev:
Infinity idag är erhm ja.....tvivelaktigt jämfört med deras tidigare högtalare.

Sista som jag hörde som jag tycker låter bra från dem är Kappa-serien på 4 ohm (innan de gick över till 2 ohm). O det är ngr år sen nu...

Mina gamla Infinity kappa koaxial är ju på 4 ohm och nu låter det faktiskt riktigt bra. Så jag avvaktar nog med nya högtalare smile

EDIT: En annan fråga, är mest van vid hemma hifi och där är ju det mesta 8 ohm. Är det någon fördel att ha högt ohmtal på högtalarna så länge man orkar driva dem?

Som jag ser det är enda fördelen mer effekt.

På den negativa sidan så kommer det mer dist, hårdare belastat steg. sämre kontroll.

Så nej.....finns inga direkta fördelar med lägre ohm wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang