6370
Sök

Cheva 305 vevhusventilation nödvändig?

375 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#1
I min Rambler sitter en Cheva 305:a från en 84:ans Van. Håller nu på att montera kromade ventilkåpor och på förarsidans kåpa sitter en slang som går till luftburken. På passagerarsidans kåpa sitter i dag en sk "breather" men även en slang från ett till hål som också går upp till luftburken.
Frågan är behövs den verkligen? I dom nya kromade kåporna är det bara förborrat för ventilationen på förarsidan och för breathern på passagerarsidan och jag är väl inte så sugen att sätta borrmaskinen i den det första man gör om det inte behövs.


VD :=)
90 Inlägg
1 oktober 2009
#2
kör med öppen vevhusvent istället.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

375 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#3
Nazse89 skrev:
kör med öppen vevhusvent istället.

Ja men blir inte breathern som en ventilation på den sidan då?


1 482 Inlägg
1 oktober 2009
#4
Vad som händer är att motorn dricker lite mer olja.

Samt att det inte är skonsamt mot miljön men vem fan bryr sig om det?

BLT Service
Theracords Music Label

375 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#5
Noxxer skrev:
Vad som händer är att motorn dricker lite mer olja.

Samt att det inte är skonsamt mot miljön men vem fan bryr sig om det?

Nä det skiter jag i, huvudsaken att det är snyggt big_smile Nä men jag tänkte väl att det kanske blir problem med avgasvärdena på besiktningen men en 66:a har väl inte samma gränsvärde som en 84:a heller.


4 682 Inlägg
1 oktober 2009
#6
vevhusventilationen ska kopplas som fabrikens ingengjörer kopplade den.
vevhusventilationens uppgift är att dra ut de sura vevhusgaserna ur vevhuset, de sura gaserna bryter ner oljan och å förkortar motorns livslängd.
sätt en pcv ventil i den ena ventilkåpan(så att du får vakuum) och koppla in den under förgasarspjällen så den suger på låga varv, sen så kopplar du en slang till luftrenarn så att den suger på höga varv.
öppen vevhusvent. kan också ge upphov till förgasar/växellådsfel i.o.m att vakuumet ändras.
dessutom så får du oljeläckage(mindre) med breathers och så får du en äcklig oljedimma i motorrummet.

375 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#7
Moparboy440 skrev:
vevhusventilationen ska kopplas som fabrikens ingengjörer kopplade den.
vevhusventilationens uppgift är att dra ut de sura vevhusgaserna ur vevhuset, de sura gaserna bryter ner oljan och å förkortar motorns livslängd.
sätt en pcv ventil i den ena ventilkåpan(så att du får vakuum) och koppla in den under förgasarspjällen så den suger på låga varv, sen så kopplar du en slang till luftrenarn så att den suger på höga varv.
öppen vevhusvent. kan också ge upphov till förgasar/växellådsfel i.o.m att vakuumet ändras.
dessutom så får du oljeläckage(mindre) med breathers och så får du en äcklig oljedimma i motorrummet.

Ja jag har ju en slang från vardera ventilkåpa i dag men behöver jag ändå breathern då?


375 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#8
Problemet löst smile
Senast redigerat av Dirk Diggler (2 oktober 2009)



Sök