4983
Sök

Hur mycket får jag dra med min bil om jag har BE kort? Xantia kombi.

587 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Nån som vet hur mkt jag får dra med min  Xantia -96 på BE kort? Jag får dra 1500 med B kort men det står inte hur mkt jag får dra med BE....

Fordonsuppgifter:
Maxlast:470kg
Totalvikt:1970
Tjänstevikt: 1500
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort: 1500kg
skattevikt:1500kg
Senast redigerat av einherjer (3 oktober 2009)

blacken
3 oktober 2009
einherjer skrev:
Nån som vet hur mkt jag får dra med min  Xantia -96 på BE kort? Jag får dra 1500 med B kort men det står inte hur mkt jag får dra med BE....

Fordonsuppgifter:

Ekipagets (bil+släp) sammanlagda vikt får inte överskrida 3500 kg. (I vissa fall 4250 kg, bil 3500 kg + lätt släp 750 kg).. Och hur det är nu vet jag inte, men tidigare så fick inte släpfordonets (efterfordonets)maxvikt överskrida dragfordonets maxvikt..

644 Inlägg
3 oktober 2009
Gå in på: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Slå in regnr. så står det där.
Senast redigerat av Pellefax (3 oktober 2009)

9 108 Inlägg
3 oktober 2009
blacken skrev:
einherjer skrev:

Fordonsuppgifter:

Ekipagets (bil+släp) sammanlagda vikt får inte överskrida 3500 kg. (I vissa fall 4250 kg, bil 3500 kg + lätt släp 750 kg).. Och hur det är nu vet jag inte, men tidigare så fick inte släpfordonets (efterfordonets)maxvikt överskrida dragfordonets maxvikt..

Jo med BE får man överskrida 3500kg. Det som begränsar är regbeviset där det står hur mycket man får dra med kulan max, då är det bruttovikt som gäller och inte totalvikt som det är när man har B.
Det du tänker på sedan är att släpets totalvikt inte får överskrida dragbilens tjänstevikt men det gäller också bara om man har B-kort.

Står det inget annat om max vikt på släp i regbeviset?

Sir
291 Inlägg
3 oktober 2009
Farsan har en Xantia -96. Tjänstevikt på 1500 kg. Bilen är konstruerad för max 1500 kg på kulan. Det betyder att du får dra max 1500 kg oavsett du har B eller BE.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

blacken
3 oktober 2009
MilleN skrev:
blacken skrev:
einherjer skrev:

Fordonsuppgifter:

Jo med BE får man överskrida 3500kg. Det som begränsar är regbeviset där det står hur mycket man får dra med kulan max, då är det bruttovikt som gäller och inte totalvikt som det är när man har B.
Det du tänker på sedan är att släpets totalvikt inte får överskrida dragbilens tjänstevikt men det gäller också bara om man har B-kort.

Står det inget annat om max vikt på släp i regbeviset?

Hur mycket mer få man överskrida?. Tidigare så var det knallhårt "BE" lapp 3500 + 750, tvärstopp.  (vissa undantag fanns). Man kanske släpar runt på "CE" i onödan..
Senast redigerat av blacken (3 oktober 2009)

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 oktober 2009

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sir
291 Inlägg
4 oktober 2009
blacken skrev:
Hur mycket mer få man överskrida?. Tidigare så var det knallhårt "BE" lapp 3500 + 750, tvärstopp.  (vissa undantag fanns). Man kanske släpar runt på "CE" i onödan..

Man får inte överskrida ett skit. Finns inga undantag. Det är maxvikterna som gäller för respektive fordon/fordonskombination. Körkortet säger en helt annan sak och inget av kombinationerna får överskridas. Har du ABCDE och en liten får du troligtvis inte ens dra 750 kilo med den. Har du en stor fräck sportbil får du kanske inte dra något över huvud taget. Du borde ha fått den utbildningen ilag med körkortet iofs så kan spelreglerna ändras med åren men nått nytt är det inte. Allt står på registreringsbevisen för respektive fordon alternativt att du kollar på tidigare nämnda länkar.

www.toyotaclubsweden.com

9 108 Inlägg
4 oktober 2009
blacken skrev:

3500 får du överskrida hur mycket som helst så länge inte dragbilen väger över 3500 då blir det ju en lastbil smile Det du inte får överskrida är regbevisets max för vad kulan får dra. Gjorde uppskrivningen för BE i onsdags så jag känner mig rätt säker tongue

För B däremot får ekipaget väga max 3500 (+750 då i vissa fall), du verkar ha blandat ihop det.. Finns ju ingen anledning att ha BE om ekipaget ändå inte får väga över 3500..

Sir
291 Inlägg
4 oktober 2009
MilleN skrev:
3500 får du överskrida hur mycket som helst så länge inte dragbilen väger över 3500 då blir det ju en lastbil smile Det du inte får överskrida är regbevisets max för vad kulan får dra. Gjorde uppskrivningen för BE i onsdags så jag känner mig rätt säker tongue

För B däremot får ekipaget väga max 3500 (+750 då i vissa fall), du verkar ha blandat ihop det.. Finns ju ingen anledning att ha BE om ekipaget ändå inte får väga över 3500..

Med B på körkortet får ekipage får väga mer än 3500 kg om ett släp med totalvikt på 750 kg är lätt släp och får dras av fordon med totalvikt på 3500 kilo. Sen får man även med B behörighet får du till exempel framföra husbil på över 3500 kilo med ett lätt släp på max 750 kilo. Det betyder att skaffar du en dragspelbuss och reggar den som husbil så får du köra den med B behörighet samt ett litet släp bara det står i regbeviset.

www.toyotaclubsweden.com

9 108 Inlägg
4 oktober 2009
Dale skrev:
Med B på körkortet får ekipage får väga mer än 3500 kg om ett släp med totalvikt på 750 kg är lätt släp och får dras av fordon med totalvikt på 3500 kilo. Sen får man även med B behörighet får du till exempel framföra husbil på över 3500 kilo med ett lätt släp på max 750 kilo. Det betyder att skaffar du en dragspelbuss och reggar den som husbil så får du köra den med B behörighet samt ett litet släp bara det står i regbeviset.

Ja det var ju precis det jag skrev? "(3500 + 750 i vissa fall)"

Frågan som trådstartaren ställde gällde BE-kort.

Sedan gäller ditt exempel med husbilen som väger över 3500 bara folk som tog B-körkort 1 juli 1996 eller tidigare, har man tagit det senare får man inte under några omständigheter köra husbil på över 3,5 ton.
Sedan gäller det ju att dragspelsbussen i ditt exempel inte har fler än 8 passagerarplatser också för då är det fortfarande en buss (samt såklart väga mindre än 3,5 ton för körkortstagare efter -96) men nu är vi offtopic så det skriker om det.

äru me'?

Sök