Volvo 850 T-5R motorproblem

Fire-Fox
5 oktober 2009 · 632 Inlägg

Har bara en snabb fråga som jag hoppas någon snäll människa kan svara på. Det är så att när jag gasar fullt ut på 1:an och 2:ans växel precis när den tappar fästet och däcken börjar spinna så är det som hela bilen 'stryper' sig själv. Den vägrar gå upp i varv och går allmänt illa. Men det uppstår endast när bilen förlorar fäste som sagt. Gasar jag upp bilen utan att få hjulspinn så funkar den hur bra som helst. Någon som vet eller har förslag på vad felet kan vara?

Mycket tacksam för all hjälp.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Nazse89 VD :=)
5 oktober 2009 · 90 Inlägg

har du möjligtvis esp? antispinn-system den bromsar när du förlorar fästet och stryper motorn så du ska få grepp igen. vet inte om det sitter på 850:na men de borde de.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p
Fire-Fox
5 oktober 2009 · 632 Inlägg

Nazse89 skrev:
har du möjligtvis esp? antispinn-system den bromsar när du förlorar fästet och stryper motorn så du ska få grepp igen. vet inte om det sitter på 850:na men de borde de.

Det sitter någon typ av antispinn på bilen som heter TRACS. men har alltid haft den urkopplad.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
fagerlund
5 oktober 2009 · 133 Inlägg

TRACS fungerar som en typ av fattigmans antispinn, den stryper inte motorn utan att den bara bromsar det hjulet som spinner med hjälp av färdbromsen.
Är förmodligen nått annat som j-vlas för dig.

Fire-Fox
5 oktober 2009 · 632 Inlägg

fagerlund skrev:
TRACS fungerar som en typ av fattigmans antispinn, den stryper inte motorn utan att den bara bromsar det hjulet som spinner med hjälp av färdbromsen.
Är förmodligen nått annat som j-vlas för dig.

Jo har också läst att TRACS inte är någon direkt riktigt antispinn.

Antagligen är det något annat men vad? tongue. Man vill ju att det ska skjuta på upp till varvstoppet om bilen förlorar fästet. Inte gå illa och tappa ork. Får försöka forska vidare på felet

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
MrAndybandy
5 oktober 2009 · 30 Inlägg

TRACS är bara en starthjälp för vinter och hala väglag..

Muskler mäts i kubiktum..!
Tab Rycketofta Racing
5 oktober 2009 · 292 Inlägg

kankse fuel cutoff? men borde inte vara det. vad laddar du?

//Rycketofta Racing
Fire-Fox
5 oktober 2009 · 632 Inlägg

Tab skrev:
kankse fuel cutoff? men borde inte vara det. vad laddar du?

Jag laddar 1,1 - 1,2 BAR så det borde inte vara det felet. Eftersom bilen laddar mer på de högre växlarna och dem är det inget problem alls på.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
TurbOla Reservdansk
5 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

fagerlund skrev:
TRACS fungerar som en typ av fattigmans antispinn, den stryper inte motorn utan att den bara bromsar det hjulet som spinner med hjälp av färdbromsen.
Är förmodligen nått annat som j-vlas för dig.

Yes, TRACS använder sig utav de vanliga skivbromsarna för att "fuska" fram en diffbroms, saken är den att den bara fungerar upp till 30km/h, sen går den ur, som redan nämnts är den mest en hjälpstart vid halt väglag eller liknande, och där fungerar den bra.

Men gasar man ur 1an och 2an så har man redan passerat 30km/h med marginal för det mesta.
Och på T-5R-bilarna så måste man aktivera TRACSen för att den ska fungera, och då lyser det en röd diod på knappen.

Senast redigerat av TurbOla (5 oktober 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
fagerlund
5 oktober 2009 · 133 Inlägg

TurbOla skrev:

fagerlund skrev:
TRACS fungerar som en typ av fattigmans antispinn, den stryper inte motorn utan att den bara bromsar det hjulet som spinner med hjälp av färdbromsen.
Är förmodligen nått annat som j-vlas för dig.

Yes, TRACS använder sig utav de vanliga skivbromsarna för att "fuska" fram en diffbroms, saken är den att den bara fungerar upp till 30km/h, sen går den ur, som redan nämnts är den mest en hjälpstart vid halt väglag eller liknande, och där fungerar den bra.

Men gasar man ur 1an och 2an så har man redan passerat 30km/h med marginal för det mesta.
Och på T-5R-bilarna så måste man aktivera TRACSen för att den ska fungera, och då lyser det en röd diod på knappen.

Var samma på mina gamle T5a, använde aldrig TRACSen, hade ju automat så om det va riktigt halt så fick man lägga i "Winter" läget bara smile
Lite kuriosa bara...

Pinnenpabacken
5 oktober 2009 · 402 Inlägg

Får den soppa som den ska? Bränslepumpen kanske sjunger på sista versen, och inte orkar
ge tillräckligt när varvet ökar för snabbt. Täppt bränslefilter, för dåligt flöde helt enkelt?

Fire-Fox
5 oktober 2009 · 632 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Får den soppa som den ska? Bränslepumpen kanske sjunger på sista versen, och inte orkar
ge tillräckligt när varvet ökar för snabbt. Täppt bränslefilter, för dåligt flöde helt enkelt?

Det låter som något att kolla upp! Tackar så jätte mycket för tipset. Man kan ju alltid hoppas på att det är bränslepumpen eftersom en Wallbro Bränslepump snart ska inhandlas smile.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang