3746
Sök

Datorfråga ang windows uppstart.

679 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
Hm, nu har jag ställt till det lite.

Formaterade om en hårddisk åt exet och sparade det hon skulle ha kvar på min hårddisk under tiden. För att spara tid och för att det var enklare så satt jag hennes hårdisk i min burk och fixade allt där. Allt gick jättebra.

Men nu när den disken är borta så försöker min burk starta det windows Xp som ligger på hennes disk och inte den som är på min. Den tror att jag har 2 st, så jag kan välja OS när jag startar genom att trycka F8. Men det är ganska störigt.

Så till frågan: Hur tar jag bort det windows som inte finns? Eller om det kan ligga kvar men botar från det riktiga så är jag nöjd med det. Bara jag slipper sitta och mixtra varje gång jag ska starta upp skiten.

Wankel
1 080 Inlägg
9 augusti 2006
jag tror att du måste in i bios, och det skulle jag inte göra själv om jag var du..
känner du nån datakunnig så be dom göra det åt dej...skulle själv fixa nåt "enkelt" där förut, sen ville inte min dator vara med och leka längre...blev till att formatera direkt efteråt

MDS Västerås

Volvo-driver
91 Inlägg
9 augusti 2006
Du måste sätta bootdrivern till master och den andra till slave.

Volvo till folket!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 augusti 2006
ganska enkelt fixat... gör så här

-kontrollpanelan
-system
-fliken avancerat
-knappen inställningar i rutna start ock återställning
-knappen redigera
-sudda ut hela den NEDERSTA! raden, skall stå nått i stil med:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

-OBS!! sudda inte ut den första raden med liknande text, då startar nog fan inte windows mer... =P

men när detta är gjort så e problemet borta... smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 augusti 2006
altså din fil ser ut ungefär så här...
det jag strykit under ska bort... inte en bokstav mer... smile

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Senast redigerat av Xoff (11 augusti 2006)

679 Inlägg
11 augusti 2006
Trådstartare
hm, lät ju farligt det här.

Hur vet jag att det är rätt den tar bort då?

679 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Så här ser min fil ut!
Inte riktigt samma med siffrorna. Hur vet jag vilket som funkar och vilket som är fejk?

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 augusti 2006
BoraV6 skrev:
hm, lät ju farligt det här.

Hur vet jag att det är rätt den tar bort då?

Datorn funkar i fortsättningen.

Nån fråga bara, har du satt hennes disk i din burk. kopierat över allt viktigt och kopplat bort hennes disk igen och du har helt plötsligt 2 st OS?

Har du kopierat över hela windowsmappen då eller? tongue
Vart la du den isåfall?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

679 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Nej så här var det. Jag satt i hennes disk i min och kopierade över bilder, musik, arbeten mm.

Sen tänkte jag att den kunde ju sitta där medans jag installerar XP på den, eftersom det bara fanns en skärm, tangentbord och mus så var det så bökigt att byta emellan tänkte jag.

Och det slutade med att när jag plockade ur hennes disk så tror datorn att jag har två OS.

Men iaf så har jag fått till så att den botar från rätt nu så nu startar den som vanligt. Men vore ju iaf trevligt att få bort det andra.

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 augusti 2006
BoraV6 skrev:
Nej så här var det. Jag satt i hennes disk i min och kopierade över bilder, musik, arbeten mm.

Sen tänkte jag att den kunde ju sitta där medans jag installerar XP på den, eftersom det bara fanns en skärm, tangentbord och mus så var det så bökigt att byta emellan tänkte jag.

Och det slutade med att när jag plockade ur hennes disk så tror datorn att jag har två OS.

Men iaf så har jag fått till så att den botar från rätt nu så nu startar den som vanligt. Men vore ju iaf trevligt att få bort det andra.

Okej. Men om du ska installera om XP på hennes dator så gör det med hennes grejor i hennes dator, annars kan det lätt bli galet hos henne också om du förinstallerar på en hårddisk i en dator och sen stoppar in i hennes burk...

Misstänker att du under installationen inte kopplade ur din?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 augusti 2006
ska alltid vara den längst ned... ifall det är den övre du välger när du startar datorn är det den undre som ska bort... smile

679 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
Jag tror jag låter bli det där. Det funkar ju nu iaf så det stör ju inte längre.

Tack för hjälpen boys!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 augusti 2006
men då kan du göra nått lättare... smile i samma ruta... "strat och återställning" sänk "visa listan över operativsystem i" till 1 sekund istället för 30... smile

Sök