1833
Sök

Frågor om dieselbilar/dieselmotorer

2 Inlägg
21 juli 2005
Trådstartare
Är inne på att nästa bil blir en V70 D5 185hk 2006 med partikelfilter, men jag har några frågor om dieselbilar/motorer:

1. Var hittar jag info ang de nya förslaget att dieselbilar med partikelfilter kommer få "vanlig" fordonsskatt? gärna länk.

2. Har läst/hört att en kall dieselmotor inte drar massa extra brännsle tills den blivit varm, som en bensin motor gör, stämmer det?

3. Vad har en Volvo diesel för service intrevaller är det samma som en bensinare (3000mil)

4. Är servicarna dyrare på en diesel än en bensinbil?

5. Har Volvos dieselbilar dieseldriven motorvärmare som standard?

6. Hu bra fungerar www.kcr.se trim på Volvos dieslar?

Mvh Lello

209 Inlägg
21 juli 2005
2. Vet ej... jag har pajjat termostaten på min Vento (diesel), så motorn bara kommer upp i 70 grader max. och förbrukningen ligger på 0,36 i 100-110 km/h. 0,41 blandad körning.

3. det är nog samma som bensinarna

4. nae, snarare billigare väl? du slipper ju byta tändstift :p
du har ju glödstiften istället.. men med tanke på att du inte glöder något under sommaren/hösten så håller dom i evigheter. jag har aldrig behövt byta glödstift på nån av mina 6 dieselbilar.

5. V50 har då dieselvärmare/tillsatsvärmare som standard, då borde ju V70'n också ha det.

6. KCR funkar väldigt bra... blir som en helt ny bil.
mindre förbrukning när du kör som du brukar - men så finns det ju en hel del mer effekt när du vill det också (älska vrid-chocken man får)

2 Inlägg
21 juli 2005
Trådstartare
mrBira skrev:
2. Vet ej... jag har pajjat termostaten på min Vento (diesel), så motorn bara kommer upp i 70 grader max. och förbrukningen ligger på 0,36 i 100-110 km/h. 0,41 blandad körning.

3. det är nog samma som bensinarna

4. nae, snarare billigare väl? du slipper ju byta tändstift :p
du har ju glödstiften istället.. men med tanke på att du inte glöder något under sommaren/hösten så håller dom i evigheter. jag har aldrig behövt byta glödstift på nån av mina 6 dieselbilar.

5. V50 har då dieselvärmare/tillsatsvärmare som standard, då borde ju V70'n också ha det.

6. KCR funkar väldigt bra... blir som en helt ny bil.
mindre förbrukning när du kör som du brukar - men så finns det ju en hel del mer effekt när du vill det också (älska vrid-chocken man får)

Låter ju kalas, vad drar volvon tro?

Sök