Bästa gti-bilen för trimmnig?

f-lix
8 oktober 2009 · 20 Inlägg

Hej!
Vet att det finns flera trådar om gammla gti bilar, men ja har inte riktigt fått svar på min fråga. Så nu blir det en ny tråd och ja hoppas ingen misstycker!
Vilken gti bil från 80-talet är lättast att trimma? Vilken finns det mest delar till? Vilken motor är bäst? Kvalitet osv.
Har kollat på bl.a.
*Fiat Uno turbo
*golf mk 1 gti
*Nissan 180zx/s12
*Peugeot gti 1.9

Så säg nu vilken bil som ni rekomenderar. Den ska gå att besiktiga och budgeten ligger någonstans runt 5000-8000 kr i inköp.sen ca 10000 på trim m.m

Etingelholm
8 oktober 2009 · 979 Inlägg

golf 1/golf 2 gti, klart bästa bilen tkr jag. Motorerna finns det gott om delar till både beg & nytt till humana priset samt att du kan köra tyskstuk. Finns det bättre?

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
maco
8 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

En tumregel är att bilar med turbo original är lättare att trimma och besiktiga. Nu vet jag absolut inget om Uno'n men den låter som ett rimligt alternativ att använda. Större turbo, avgasrör och MS är kanske det enda som behövs. Men som sagt, vet inget om den modellen.

Bara en fråga - varför just en Gti modell?

Mortalis VW-nörd?
8 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Jo enklast är väl att ta en med turbo?

MeloveGolf Vw trimmare
8 oktober 2009 · 2 995 Inlägg

f-lix skrev:
Så säg nu vilken bil som ni rekomenderar. Den ska gå att besiktiga och budgeten ligger någonstans runt 5000-8000 kr i inköp.sen ca 10000 på trim m.m

Golf Mk2 + 1.8T (AGU 150hk) = Dräpare och billig att trimma vidare på (uppåt 200hk med endast chip)
Och ja du kan besitkiga den krävs dock en registrerings besiktning (1000kr) + G60/corrado/VR6 Bromsar
allt hittar man billigt på skroten...

Då har du en snygg bil (iaf bra utgångsobjekt)  + Turbo dessutom kommer du överraska en hel del folk vid rödljusen cool

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Holiace
8 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Nissan och Fiaten är inte Gti-modeller.

Så, satsa på någon av dem.

Jag kan inget om allt.
f-lix
8 oktober 2009 · 20 Inlägg

Kanske var otydlig, men när jag säger gti bil så menar jag en liten bil med ganska mycket motor som inte har alla bekvämligheter som standard modellen har. Vill inte ha ett stort jävla skepp o dra runt på även om den kanske har motor så är det inte vad jag söker.

Vet tyvärr inte ifall jag har kunskapen att genomföra ett motorbyte men det hade verkligen vart roligt. Skulle vara ifall man hittar en beg. som redan är konverterad och bes. till rätt pris=)

Sen har jag en fråga. Är det bara jag som fått för mig eller är inte en turbo mer slitsamt för motorn? I alla fall en såpass gammal bil som nissan eller uno?

Ghost_Face
8 oktober 2009 · 517 Inlägg

Opel Kadett gsi 16v. 2liters fyra på ca:150hk som gör 0-100 under 7sec...

Holiace
8 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Men det gör den inte. den gör det inte snabbare än 7.5-8.0.

Trimmad till 170 så kanske den gör det.

Jag kan inget om allt.
Ghost_Face
8 oktober 2009 · 517 Inlägg

Holiace skrev:
Men det gör den inte. den gör det inte snabbare än 7.5-8.0.

Trimmad till 170 så kanske den gör det.

Enligt bilsports mätningar så gör den det...

Holiace
8 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Enligt verkligheten så gör den inte det, i alla fall inte när den var ny.

Jag kan inget om allt.
qazse
8 oktober 2009 · 178 Inlägg

vw golf väger ganska lite, har bra motorer och det finns mycket kunskap om dom.
sen verkar dt vara ganska billigt att uppgradera hjulupphängning och många saker går att flytta mellan nyare golf/passat/corrado/osv ( även vissa audidelar passar bra )
tydligen ska det inte vara allt för mycket jobb med att få i en vr6 i en gammal golf 2 : )

dåliga sakerna är väl att om tycker om att rosta bort under samt att dom är fwd
( nej det med fwd är inte en smaksak, fwd är dumt eftersom framdäcken får sköta styrning/acceleration/bromsning istället för att dela upp jobben mellan dom 2 hjulparen )

nissan 180zx driver i "rätt" ände, har turbo orginal och typ alla motorer som har suttit i en rwd eller 4wd nissan under 80 och 90talet passar utan större problem ( typ CA18DET SR20DT VG/VQ30 efter att man har flyttat turbosarna, och även RB20-25DET om jag inte har helt fel )  sen är det ju helt klart ett plus att det inte finns så många eftersom då är det mindre risk att någon på bes märker om du byter till en roligare motor

det som är dåligt men 180zx är väl att det är svårt att hitta delar ( om man inte vet vilka saker som passar från andra modeller ) framskärmarna rostar bort, dumt placerad växelspak, dålig handbroms ( iallafall på dom jag har träffat ) sen är ju inte CA motorn det bästa man kan få tag på


tycker du om att köra snabbt för lite pengar och inte behöva uppfinna hjulet på nytt så fort du ska göra något är väl golf bästa valet

tycker du om att faktiskt göra saker själv och inte följa alla andra låter 180zx som en passande bil åt dig
( citat från s12ofsweden "sveriges mest optimistiska bilklubb" )





eller en bil som inte fanns med på listan, honda crx från 86:)  typ 800kg och en glad 16v motor på 125hp om jag inte minns fel.. sen går det ju som med alla andra bilar att bättra på siffrorna med lättning och trimning/motor byte

f-lix
9 oktober 2009 · 20 Inlägg

Letade runt lite ikväll efter fler alternativ. Toyota celica gti och kanske Porsche 924. Porschen har ju bakhjulsdrift men är kanske lite dyr. Celican vet ja inte mkt om.men verkar ju finnas en del på Blocket. Va tror ni om dessa?
Kanske en eclipse,men den i ju lite dyr o framförallt lite stor.

TeedasT 100% ninja
9 oktober 2009 · 342 Inlägg

kan varmt rekomendera s12an. det går att trimma väldigt lätt. kostar nästan inget. sen kritiken med att växelspaken är dumt placerad förstår jag inte, å min handbroms funkar finfint. som sagt. s12ofsweden.com.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
maco
10 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

f-lix skrev:
Kanske var otydlig, men när jag säger gti bil så menar jag en liten bil med ganska mycket motor som inte har alla bekvämligheter som standard modellen har. Vill inte ha ett stort jävla skepp o dra runt på även om den kanske har motor så är det inte vad jag söker.

f-lix skrev:
Letade runt lite ikväll efter fler alternativ. Toyota celica gti och kanske Porsche 924. Porschen har ju bakhjulsdrift men är kanske lite dyr. Celican vet ja inte mkt om.men verkar ju finnas en del på Blocket. Va tror ni om dessa?
Kanske en eclipse,men den i ju lite dyr o framförallt lite stor.

Ingen av dessa är särskillt små och Porschen 924 är egentligen bara VW, om jag förstått det hela rätt.

Jag tycker att en Mazda 323 Gtx (snik Gt-r) låter som en rimlig bil för dig. Oftast brukar det finnas bruksbilar för runt 7-10k ute på blocket. Den har 4x4 och Turbo, den är dock ett jävla ögonsår. Den bör dessutom vara lätt att trimma.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 oktober 2009 · 1 948 Inlägg

maco skrev:

f-lix skrev:
Kanske var otydlig, men när jag säger gti bil så menar jag en liten bil med ganska mycket motor som inte har alla bekvämligheter som standard modellen har. Vill inte ha ett stort jävla skepp o dra runt på även om den kanske har motor så är det inte vad jag söker.

f-lix skrev:
Letade runt lite ikväll efter fler alternativ. Toyota celica gti och kanske Porsche 924. Porschen har ju bakhjulsdrift men är kanske lite dyr. Celican vet ja inte mkt om.men verkar ju finnas en del på Blocket. Va tror ni om dessa?
Kanske en eclipse,men den i ju lite dyr o framförallt lite stor.

Ingen av dessa är särskillt små och Porschen 924 är egentligen bara VW, om jag förstått det hela rätt.

Jag tycker att en Mazda 323 Gtx (snik Gt-r) låter som en rimlig bil för dig. Oftast brukar det finnas bruksbilar för runt 7-10k ute på blocket. Den har 4x4 och Turbo, den är dock ett jävla ögonsår. Den bör dessutom vara lätt att trimma.

Är det inte GTX som är FWD men samma motor som GTR?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
MeloveGolf Vw trimmare
10 oktober 2009 · 2 995 Inlägg

qazse skrev:
tydligen ska det inte vara allt för mycket jobb med att få i en vr6 i en gammal golf 2 : )

Helt fel väg att gå om man vill vara snabb och ha en lagig bil  en chippad 1.8t drar mindre soppa,är snabbare och går igenom sbp även om den är trimmad uppåt 250hk

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Ghost_Face
10 oktober 2009 · 517 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Helt fel väg att gå om man vill vara snabb och ha en lagig bil  en chippad 1.8t drar mindre soppa,är snabbare och går igenom sbp även om den är trimmad uppåt 250hk

För det första så är TS inte intresserad av något motor byte och för det andra så lär en golf knappast vara laglig med 250hk då det överstiger 15kw per 100kg gränsen så det där kan vi stryka på en gång.

Tillbaka till ämnet; Av de bilarna du räknat upp så är nog nissan 180zx ett bra val om du skall till att trimma utan att behöva lägga ut allt för mycket pengar.

AcesHigh666 skrev:
Är det inte GTX som är FWD men samma motor som GTR?

Nej, GTX har en 1.6l fyra på 136hk och GTI-R Har en 2.0l på 220, men båda har turbo och 4x4, men där slutar likheterna tongue

Mazda 323 gtx turbo är väl inte heller så tokig men den ligger ju kanske lite utanför din budget...?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang