Plasma vs Lcd

Snofi -Team Moisty Racing-
12 oktober 2009 · 842 Inlägg

Hejsan

Jag har en Samsung 40" lcd HD-rdy och idag fick jag ett erbjudande från en polare som ville byta sin 52" LG Plasma HD-rdy mot min utan någon mellanskillnad. Hon vill byta för att hon ska flytta till en 1a och behöver mindre TV. Vad tror ni om bytet ska jag byta eller inte?

Båda är typ 1 år gamla

Nypris Samsung: 7000 Kr
Nypris LG: 15000kr

Tacksam för svar

/ Kristofer

Senast redigerat av Snofi (12 oktober 2009)

Volkswagen Caddy "B2" (2011)
Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
Wiechert tysk.
12 oktober 2009 · 592 Inlägg

Byt för fan. Så länge hon inte lyckats få nån riktigt äcklig inbränning i plasma'n så byt.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Snofi -Team Moisty Racing-
12 oktober 2009 · 842 Inlägg

hur är det med inbränning blir det lätt på dessa nya plasma?

Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
Volkswagen Caddy "B2" (2011)
Andreas0
12 oktober 2009 · 177 Inlägg

Jag har en samsung 50" plasma som jag köpte för 19000 för ca 1,5 år sen.
Jag har på den från när jag vaknat tills jag går och lägger mej, nästan alltid är det 5an som står på.
Och jag har inte lyckats fått några inbränningar under tiden jag haft den, visserligen är det ett inbränningsskydd på min tv men det finns det kanske på den med?

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Snofi -Team Moisty Racing-
12 oktober 2009 · 842 Inlägg

VonPluring skrev:
Jag har en samsung 50" plasma som jag köpte för 19000 för ca 1,5 år sen.
Jag har på den från när jag vaknat tills jag går och lägger mej, nästan alltid är det 5an som står på.
Och jag har inte lyckats fått några inbränningar under tiden jag haft den, visserligen är det ett inbränningsskydd på min tv men det finns det kanske på den med?

Vet ej om det finns men ska se det imorgon när jag ska titta på den ;P Är det skyddet nått inbyggt i TV?

Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
Volkswagen Caddy "B2" (2011)
Murvald Knegare
12 oktober 2009 · 718 Inlägg

Jag erfarar att plasman har "bättre" färgsättning jämte en LCD i samma prisklass...

Det med inbränningar är inget man behöver oroa sig över. Jag har nu haft två st plasmor (den första gick sönder under åskperioden i sommar) och den nuvarande levererar mer än jag behöver..
Jag spelar TV-spel, dock inte alls ofta, men det händer.. om jag någon gång lämnar tex NHL 2009 igång för att dra iväg och handla har jag liksom alla andra en inbränning, ja, den finns på din TV också under samma förutsättning. Dock märks den ENDAST när jag byter kanal och inte har något som helst bakgrundsljus igång.. Stänger jag av min TV över natten är denna innbränning helt borta och syns inte alls, hur mycket jag än försöker att se den...

Förlåt för mitt "knöliga" stycke, men det är sent.. tongue

TS, kolla upp modellbeteckning och skicka i ett PM till mig så ska jag kolla upp bägge apparaterna. Sen kan jag säga vad jag har att säga om de båda..

Förövrigt jobbar jag som säljare och arbetar dagligen med att förklara skillnad, fördelar och nackdelar om de olika apparaterna. Men ja, ni kan ha helt olika åsikter om vad jag har..

Tack för mig..

/M.

William 2009-02-20
Andreas0
12 oktober 2009 · 177 Inlägg

Snofi skrev:

VonPluring skrev:
Jag har en samsung 50" plasma som jag köpte för 19000 för ca 1,5 år sen.
Jag har på den från när jag vaknat tills jag går och lägger mej, nästan alltid är det 5an som står på.
Och jag har inte lyckats fått några inbränningar under tiden jag haft den, visserligen är det ett inbränningsskydd på min tv men det finns det kanske på den med?

Vet ej om det finns men ska se det imorgon när jag ska titta på den ;P Är det skyddet nått inbyggt i TV?

Japp det är en funktion inbyggd i tvn som ska motverka inbränningar.
Och det verkar funka fint oxå smile

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
13 oktober 2009 · 1 874 Inlägg

Snofi skrev:
hur är det med inbränning blir det lätt på dessa nya plasma?

Bränningar går ju att "tvätta bort". Dom flesta moderna Plasma-burkarna har ju såndär
"white wash", vilket innebär att man får ett konstant vitt ljus som man kör ett par
minuter, eller sådär.

Vet inte vad det är för burkar det handlar om, årsmodell, skick o.s.v. Men spontant låter det
som ett klockrent byte. Jag vill bli av med min LCD-burk numera också. Plasman har generellt
bättre svärta också (beroende på kontrast/vitbalans/bakgrundsbelysning på LCD:n förstås).
Saknar min gamla Plasma ibland. Är rätt sugen på en ny LED också. Men det är lika bra att
vänta nåt halvår till, tror jag...

Byt, om det är en modell som lever upp till sitt pris o.s.v.

Rquired Allmänt envis
13 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Snofi skrev:
hur är det med inbränning blir det lätt på dessa nya plasma?

Bränningar går ju att "tvätta bort". Dom flesta moderna Plasma-burkarna har ju såndär
"white wash", vilket innebär att man får ett konstant vitt ljus som man kör ett par
minuter, eller sådär.

Vet inte vad det är för burkar det handlar om, årsmodell, skick o.s.v. Men spontant låter det
som ett klockrent byte. Jag vill bli av med min LCD-burk numera också. Plasman har generellt
bättre svärta också (beroende på kontrast/vitbalans/bakgrundsbelysning på LCD:n förstås).
Saknar min gamla Plasma ibland. Är rätt sugen på en ny LED också. Men det är lika bra att
vänta nåt halvår till, tror jag...

Byt, om det är en modell som lever upp till sitt pris o.s.v.

Jobbar med elektronik/display, för tillfället hämtar jag hem ett hundratal skärmar som suttit uppe i butiker runt om Sverige. Detta är skärmar som går med reklam, kösystem och liknande. Det vill säga en i princip "fast" grund som tex en Logga, vår företagslogga, layouten osv.

Dessa skärmarna testkör jag sedan, och ser vilka som kan vara värda att spara. Och det beror mycket på exemplaret faktiskt, en del är helt förstörda och en del blir som nya. Visst är det betydligt fler kvalitetsapparater som klarar sig än budgetvarianten, men har varit med om en budgetplasma som suttit uppe i fyra år som blev ren, och en ett år gammal LG LCD (!) som såg riktigt jävlig ut.

Men att ha en delvis fast bild uppe går inte att jämföra med "normal" användning, skulle nog säga att det är svårt att få permanenta inbränningar på en modern plasma.

Kan tipsa om http://www.jscreenfix.com/basic.php , brukar fungera bra på inbrända apparater smile

Edit: Alltså, byt! (Om du inte har allt för kort avstånd till din TV)

Senast redigerat av Rquired (13 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Snofi -Team Moisty Racing-
14 oktober 2009 · 842 Inlägg

Det blev ett byte och jag är kanonnöjd än smile

Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
Volkswagen Caddy "B2" (2011)
torpis Forummoderator
14 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

Snofi skrev:
hur är det med inbränning blir det lätt på dessa nya plasma?

En bekant har en ny Samsung 50" plasma och den bränner in relativt enkelt.  Ser han discovery en halv dag så syns discoveryloggan som ett spöke i flera dagar efter...  (Jag har själv sett det)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 oktober 2009 · 2 972 Inlägg

Torpis: Vad är det för årsmodell på den? Ny, gammal? Har själv aldrig upplevt inbränningar i min (eller nån bekantas) plasma, men har å andra sidan inte tid att titta halva dagar i sträck, och hade inte haft ork att se samma kanal så länge smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torpis Forummoderator
15 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Torpis: Vad är det för årsmodell på den? Ny, gammal? Har själv aldrig upplevt inbränningar i min (eller nån bekantas) plasma, men har å andra sidan inte tid att titta halva dagar i sträck, och hade inte haft ork att se samma kanal så länge smile

samsung 655 50” plasma ca 7mån gammal

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang