För stor pluskabel?

iamawesome
14 oktober 2009 · 174 Inlägg

TT-Avant skrev:

Sharky skrev:
Installation kostar.

/Göran

jupicken_volvo skrev:
jjodujodu:pden där kostade 600kr:Pmed min plånbok nu efter jag köpt ljudet för 8500kr så har ja så stor lust med den

Exakt..om inte annat så kan man säga att SÄKER INSTALLATION kostar, särskilt om man inte riktigt vet vad man håller på med.
Dock så va just den jag länkade till ett exempel, saken va den att man bör eller ska göra en avsäkring om man byter kabel från 50-25mm2, hur svårt är det att förstå?

Jag vet va jag håller på med men ja tycker inte att det är direkt värt att köpa en sån

Dubs I got Dubs!
14 oktober 2009 · 2 423 Inlägg

600 spänn för en strömförminskare?
var i helvete är världen på väg?

köp ett dist block på blekinge bilradio för 100 spänn istället. o lägg resten av pengarna på nåt kul

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
dbjanoz
14 oktober 2009 · 1 785 Inlägg

jupicken_volvo skrev:
Jag undrar om det blir dumt att ha för stor pluskabel till steget, om den har ca 25mm anslutning och man har 50mm kabel till steget ist hur blir de dåtongue? sämre/bättre?

Positivt att du använder en 50mm2 kabel, du kommer troligen att slippa spänningsfall över en kabeln. Men för att få in den i 25mm anslutningen behöver du en sådan här.

http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … lId=CP1095

Någon extra säkring behöver du inte eftersom det är en förminskning direkt in i steget plint.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
kalle_kalle
14 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

dbjanoz skrev:

jupicken_volvo skrev:
Jag undrar om det blir dumt att ha för stor pluskabel till steget, om den har ca 25mm anslutning och man har 50mm kabel till steget ist hur blir de dåtongue? sämre/bättre?

Positivt att du använder en 50mm2 kabel, du kommer troligen att slippa spänningsfall över en kabeln. Men för att få in den i 25mm anslutningen behöver du en sådan här.

http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … lId=CP1095

Någon extra säkring behöver du inte eftersom det är en förminskning direkt in i steget plint.

den rekomenderar jag med om den är av bra kvalitet wink smile

iamawesome
14 oktober 2009 · 174 Inlägg

kalle_kalle skrev:

dbjanoz skrev:

jupicken_volvo skrev:
Jag undrar om det blir dumt att ha för stor pluskabel till steget, om den har ca 25mm anslutning och man har 50mm kabel till steget ist hur blir de dåtongue? sämre/bättre?

Positivt att du använder en 50mm2 kabel, du kommer troligen att slippa spänningsfall över en kabeln. Men för att få in den i 25mm anslutningen behöver du en sådan här.

http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … lId=CP1095

Någon extra säkring behöver du inte eftersom det är en förminskning direkt in i steget plint.

den rekomenderar jag med om den är av bra kvalitet wink smile

Har kikat på dom jag med. får nog bli sånna=)

henke_99 Offroad Racing
16 oktober 2009 · 3 122 Inlägg

Sen är det som så här att har man överdimesionerat kabeln, att man har 50mm2 fast man bara behöver 25mm2, och sen en klenare kabel på sluten så kan man ju använda en säkring som är anpassad till den klena kabeln. Man måste ju inte nödvändigtvis säkra av vid maxgränsen för den grova kabeln...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Rättelse, om du har en grov kabel som sen övergår till en mindre så SKA du säkra av efter den tunnaste kabeln! Annars är risken stor för kabelbrand i den tunna kabeln om nånting händer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
16 oktober 2009 · 2 009 Inlägg

Det billigaste att göra utan en massa extra humbug är att helt enkelt klippa ner kablen tills den passar..
Så lite krympslang på så inget spretar eller så...
Svårare än så är det inte och det kostar väl en 5:a kanske för 2 så små krympslangsbitar...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
dbjanoz
16 oktober 2009 · 1 785 Inlägg

henke_99 skrev:
Sen är det som så här att har man överdimesionerat kabeln, att man har 50mm2 fast man bara behöver 25mm2, och sen en klenare kabel på sluten så kan man ju använda en säkring som är anpassad till den klena kabeln. Man måste ju inte nödvändigtvis säkra av vid maxgränsen för den grova kabeln...

Man får heller inte säkra av så lågt att ett spänningsfall över säkringen uppstår. Man kan tappa volt över säkringen om den är för klent dimensionerad.

250A ska inte vara några problem på en 50mm2 på ca 5-6meter för att man har en förminskare i plinten på slusteget. Säkringen är till för att skydda kabeln och det är helt omöjligt att kortsluta den bortanför plinten för då är vi inne i steget. Steget har sina interna säkringar som tar hand om kortslutning inne i steget. Om man däremot har t ex 10-30cm eller mer 20mm2 kabel monterad efter 50mm2 bör man givetvis säkra av denna separat med ett lägre amperé.

Senast redigerat av dbjanoz (16 oktober 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang