Borstad aluminium

LimitedJags
20 oktober 2009 · 141 Inlägg

Skulle vara roligt att få några tips om hur man får till aluminiumet på detta vis eller om det är nån som vet vart man eventuellt kan köpa det. Av min erfarenhet av att borsta aluminium så är det väldigt tidskrävande och att köpa aluminiumet färdigt på detta vis borde vara svindyrt. Men som sagt, nån som har nån idé?

http://www.spykercars.nl/img/gallerij/nm/Aileron_Dashboard_detail_1.jpg
Det är alltså detta jag pratar om enligt bild, alltså själva plåten som är nitad. Bilden är en instrument bräda på den Holländska sportbilen Spyker.

/Tom

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
maco
20 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

Jag har för mig att jag sett när man gör detta på tv. De hade en stålborste i den storleken som "rosorna" skulle bli och som de satte fast i en pelarborrmaskin och sedan bearbetade de ytan. De lade helt enkelt borsten mot ytan lite snabbt och sedan tog de upp borsten från ytan och flyttade plåten någon centimeter åt sidan och upprepade det ett par tusen ggr.tongue

Skulle dock rekommendera att leja bort det till någon med CNC-fräs, dels för att få en proffsig look och dels för att spara tid.

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/306825_6826_6827_6828_X_2009-07-06_095639_107.jpg
En sådan här borste menar jag

Edit: Lade till bild och lite text.

Senast redigerat av maco (20 oktober 2009)

LimitedJags
20 oktober 2009 · 141 Inlägg

Tack för svar. Ja jag skulle tänka mig att det skulle gå till på det viset. Men att göra alla dessa cirklar med pelarborren blir ju ett helvete eftersom allt måste bli rakt också:S Hmm, det blir hur mycket jobb som helst. Men nu vet jag iaf och ja får börja med att testa själv annars får man hitta nån som du säger som gör det åt en. Men tack för svaret! big_smile Om det inte finns nått liknande att köpa någonstans???

/Tom Svendsen

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
YipYip
20 oktober 2009 · 308 Inlägg

testa på nån liten bit först...sen kan du ju göra en bottenplatta med rutmönster så bara ser du till att den biten du ska göra ligger rätt i rutmönstret så borde det ju vara rätt enkelt att få rosorna på rätt ställe...men det lär vara ett jävla jobb ja smile

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
maco
20 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

Om du bestämmer dig för att testa att göra det själv så skulle jag rekommendera att dels göra som föregående skribent och dels börja längst uppifrån och gå åt sidan, sedan börja om en rad längre ned.

Så här tror jag att de gör. Börja längst uppe i kanten på plåten och gör rosorna precis bredvid varandra plåten hela plåten ut.
Hoppa ned en rad. Varje rad verkar vara lika hög som radien på borsten. Så om borsten är 10mm så är det 5mm mellan centrumet varje lodrät rad. Dessutom verkar centrumet på rosen vara förskjuten en radie åt sidan. Då är det bara göra så ca: en filjard gånger så bör det bli det mönstret.

Tror dock på att göra det i en fräs så man får exakta mått.

Senast redigerat av maco (20 oktober 2009)

Adez
20 oktober 2009 · 38 Inlägg

tja! jag slippar aluminium just nu håller på och fixar fälgar! kan säga att de där inte skulle gå med en cirkulärborste enda jag skulle tänka mig är en slipsten som är hårda och inte så lösa strån! jag har en slip sten som är 1cm slipbrädd skulle nog fungera as bra så där lite jobb men de är de alltid med aluminium! lycka till!

Audi A4 1.8T Quattro "Adez" (1997)
Guldis
20 oktober 2009 · 200 Inlägg

I skolan så visade vår lärare oss genom att ta något litet borr och sen snurra smärjelduk *stavas* runt borret och sedan  "borra" mot aluminiumen så blev det sådana cirklar! Finns säkert andra sätt med...

BMW E30 325 Cab "E30 Cab" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang