7839
Sök

Dilemma, reparera eller köpa nytt?

tratt
353 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan!

Då jag köpte min bil fick jag till ett GAS Alpha 2x100watts slutsteg. Denna drev en baslåda med en 10" i.
Dock gick steget isönder och nu sitter jag här med ett trasigt steg.
Jag ringde och pratade med MDS och frågade vad de kunde kosta att reparera steget, deras svar var mellan 500 till 1000 kr.

Så nu undrar jag, är det lönt att reparera steget eller köpa ett nytt? Saken är att jag vet inte om detta steg är värt det, har någon en aning om vad detta kan ha kostat nytt?

Jag tänkte bara driva en baslåda med det, så ifall jag inte reparerar så undrar jag ifall ett Mutant NW280SP a 500 kr på NetonNet är värt att lägga pengarna på istället, läste att det verkar vara helt ok att driva en bas med.

Så, vad skulle ni har gjort? tips och kunskaper välkomnas.

(OT: Måste man ha "tjocka" högtalarkablar från basen till steget eller kan man köra med tunna, är det så mycket kräm som går där så att man måste ha tjockare kablar?)

Mvh Andy

458 Inlägg
25 oktober 2009
Mkt bra om du skriver vad det är för steg, bara för att du skriver att du frågat MDS vad det kan kosta att laga betyder det ju inte att det just behöver vara ett MDS steg.
Samt det 2 kanals steget är inge vidare tyvärr, enligt mig varken kvalite eller tryck i ljudet. (Ja jag har fått provlyssna ett sådant)
OT: verifikationen på "tjocka" kablar kan variera mycket, men en 2.5mm2 funkar fint, och den klassar jag ej tjock.

Mvh John

1 207 Inlägg
25 oktober 2009
Jag avråder att lämna in den på reparation. Jag har själv haft ett slutsteg (dock soundstream) som pajat för mig 2ggr. Köpte den av brorsan för 500kr, vardera reparationer gick på 500kr och nu har den gått sönder igen.

Jag sökte på blocket och ett GAS Alpha 2x100 steg verkar vara värt ca:800kr.

Du kan ju annars testa att skruva upp steget själv, oftast är ju elektronik ett totalt jävla mörker att hålla på med, men om det bara är en sladd som skakat loss så kan du nog löda fast den sj.

372 Inlägg
25 oktober 2009
Mitt gas alpha x2 2x100 kostade runt 1000kr för 3 år sedan. Så 500för en reparation är det inte värt då tycker jag de är det bättre om du letar upp ett begagnat steg i 500-600kr klassen och ger det där till någon mot en platta öl el så smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 oktober 2009
Martinfyhr skrev:
Mitt gas alpha x2 2x100 kostade runt 1000kr för 3 år sedan. Så 500för en reparation är det inte värt då tycker jag de är det bättre om du letar upp ett begagnat steg i 500-600kr klassen och ger det där till någon mot en platta öl el så smile

Jag tror faktiskt till och med det är så att om steget går sönder inom garanti-tiden så bryr sig inte BRL ens om att laga steget utan du får ett nytt. Dvs värdet är för lågt för att laga det...

Och speciellt i detta fall då det gått flera händer..

Men, ett alt. är ju om man har nån som är kunnig att få den personen att laga det.

//Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 oktober 2009
Flera aspekter att titta på, hur gammalt är steget?, vad är steget värt? mm...

215 Inlägg
25 oktober 2009
jag skulle då inte lagat det smile

tratt
353 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Bara säga att jag köpte ett Mutant steg, överhört bra dunk i bilen för 499kr. Är sjukt nöjd, så om man ska driva en låda med en 10" i, och inte vill lägga ut för mycket pengar, rekommenderas denna!

1 435 Inlägg
25 oktober 2009
Mutant 280SP spelar bra för pengarna, kompisen är inne på andra året med hans i vinterbilen och det trycker på jävligt bra för vad det kostar. Han driver en Ultimate 12" bas i portad låda, 4 ohm.

Sök