3539
Sök

Har jag en bonne trimning :P ? och lita frågor.

6 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Haaaj

Jag har läst lita på forum om simpel trimming på turbo bilar och har hittat lösningen med att låta wastegaten öppna senare. Har läst att pysventil mellan wastegate och "tryckrör" är en lösning, sen har jag också läst att om man sätter ett T rör i mellan så försviner trycket ut och wasten öpnar inte lika tidigt. tycker sj att de är lite för mycket bonne trimning.

Sj har jag en s40 2,0T 98. och när jag gick ut för att se hur det såg ut och se vart pysventilen ska sitta så hitta jag ett T rör på slangen till wastegaten. vilket jag tror e en bonne triming?. har en liten bild oxo...

http://img20.imageshack.us/img20/3943/image127vr.jpg

vet att denna lösning på mer hk kanske inte e den smartaste och att det är bättre att chipa så bränsle och allt hänger med. men har inte dom pengarna just nu så därför blir det denna lösning smile

så jag vill bara se så jag fåt allt rätt i huvudet här..
På bilden är det en T-rör trimning va ?
Och om jag ska sätta pysventil ska den sitta där T-röret sitter ?
Om ni har någon annan lätt smart lösning så skriv bara smile

och förlåt för stavningen och sådant tongue

Mvh Markus

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 oktober 2009
ser jäkla bonnmeckat ut. Man ska inte labbba med laddtrycket på en så modern bil

Jonas

139 Inlägg
25 oktober 2009
Ohh det där är lätt styrsystemets mardröm! Magnetventilen kommer inte riktigt gilla ditt jobb heller. Köp en 740 turbo om du ska hålla på sådär, du verkar ju fatta att man ska chippa iallafall, men kanske inte riktigt varför.

154 Inlägg
25 oktober 2009
Herrn bör även läsa på lite innan han börjar mecka med turbotryck hit och dit.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastegate
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dumpventil

Dumpventil och Wastegate är två helt olika saker, en ganska grundläggande kunskap om man ska trimma turbomotor.

Underlättar även om man ska köpa nya delar. Blir inte alls bra att sätta en wastegate istället för dumpventil och vice versa roll
Senast redigerat av Lajning (25 oktober 2009)

6 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
aa vet att man inte ska trixa med laddtrycket för då blir det fel på bränsle/luft blandning. vill bara säga att jag har inte gjort detta bonne meck tongue markte det nys tongue köpt billen av en bonne tongue
Men att slänga dit en pysventil och göra så den stryper luften lite kan väll inte va så farligt ? och hade jag rätt om var den ska sitta ? sen har jag set några som laddat 0,9 - 1,1 bar genom de här sättet och det går rätt bra. tänker dock inte ladda så mycket.

Tack för otroligt snabbt svar tongue blev helt förvånad

Mvh Markus

6 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Lajning skrev:
Herrn bör även läsa på lite innan han börjar mecka med turbotryck hit och dit.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastegate
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dumpventil

Dumpventil och Wastegate är två helt olika saker, en ganska grundläggande kunskap om man ska trimma turbomotor.

Underlättar även om man ska köpa nya delar. Blir inte alls bra att sätta en wastegate istället för dumpventil och vice versa roll

ee va ? vr skulle jag vilja ha en wastegate som dump ?

och jag vet vad en dump e och vad den gör och vr den gör de. och vet vad en wastegate gör och vr den gör det. vet även vad en pysventil är och vad man har den till. och pysventil och dump e inte sammma sak. tack annars smile jag ville bara fråga om jag var rätt på det var den ska sitta och om jag hade rätt med att förra ägaren har bonne trimmat den.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
25 oktober 2009
Du har rätt att pysventilen ska monteras där men de är ju lika mycket bondmek som de du har där redan förutom att pysventilen ser lite flashigare ut och är 300 kr dyrare men är ju precis samma funktion ändå....Om du int har råd att chippa hur hade du tänkt ha råd med ett eventuellet motor ras sedan då??..Nej sätt dit en hel o fin slang istället o vänta tills du har råd med att chippa den istället....

6 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
aa vet att det e lite bonne trimning de oxo... men lite mer kontrolerat än en T-rörs lösning tycker jag..
chip ska komma senare smile men tack för hjälpen smile

Mvh Markus

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 oktober 2009
asså dessa bilarna är ju pystrimmade orginal! (ja på sätt å vis) den svarta klumpen är ju en magnetventil som styr laddtrycket på precis samma sätt som vilken ställbar pysventil som hälst bara det att den gör det under kontrollerade former... så detta är nog första gången jag ser en bil som är dubbelt pystrimmad, hehe...

men som så många andra så kan jag inte häller rekomendera detta, känner bilen att nått blir snett så sänker den ju laddet, men det kommer ju inte sänkas så mycket på din som bilen tror, då finns det stor risk för ras!

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 oktober 2009
hmm de ser inte ut som bonnetrim de smile för isåfall bör dessa bonnar veta en hel del med motorer om kanske inte volvo själva vet.. smile vilka saker de skall använda sig av. du har ju till och med ett bosch nr på den där grejjen smile så den kan du ju köpa på volov så de är något de har gjort

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

388 Inlägg
25 oktober 2009
XeptiQ skrev:
hmm de ser inte ut som bonnetrim de smile för isåfall bör dessa bonnar veta en hel del med motorer om kanske inte volvo själva vet.. smile vilka saker de skall använda sig av. du har ju till och med ett bosch nr på den där grejjen smile så den kan du ju köpa på volov så de är något de har gjort

Det är inte magnetventilen (grejjen med bosch nr) han tror är bondtrim den sitter där orginal utan T-korset med slangen som inte går någonstans och sitter på den slang som går till wastegate och ja det är bondtrim kostar väl 15kr att sätta dit och blir betydligt dyrare om laddtrycket blir för högt och motorn spikar pga. att den får för lite soppa inte att rekomendera och skall man köra bondtrim bör man ha laddtrycksmätare inte ladda mer än 0.2 bar (gäller x40) och hålla tummarna.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 oktober 2009
Xoff skrev:
asså dessa bilarna är ju pystrimmade orginal! (ja på sätt å vis) den svarta klumpen är ju en magnetventil som styr laddtrycket på precis samma sätt som vilken ställbar pysventil som hälst bara det att den gör det under kontrollerade former... så detta är nog första gången jag ser en bil som är dubbelt pystrimmad, hehe...

men som så många andra så kan jag inte häller rekomendera detta, känner bilen att nått blir snett så sänker den ju laddet, men det kommer ju inte sänkas så mycket på din som bilen tror, då finns det stor risk för ras!

Bilarna är inte pystrimmade orginal, du vet kanske inte vad som menas med "pys" ? Det är att man gör en läcka på en slang och lurar systemet så det läcker rätt ut i luften.

Orginal leder magnetventilen all luft i den slangen till tryckklockan som sen påverkar och stänger/öppnar wastegaten.

Vad menar du med dubbelt pystrimmad ?
Sitter bara ett T-kors på slangen dvs ett "pystrim"

Till trådskaparen:
Pys är sällan bra men det viktigaste är ju vad bilen laddar, har du inte laddmätare så skaffa det.
Man kan som redan nämnts ladda ca 0.2 bar mer än vad bilen gör orginal och då klarar systemet av att kompensera det. Orginal laddtryck brukar vara ca 0.4-0,5 bar på en 2.0t.
Det är bara att ta bort T-korset och se vad den laddar orginal.
Senast redigerat av Busgrabb (26 oktober 2009)

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 oktober 2009
karnekroken skrev:
Haaaj

Jag har läst lita på forum om simpel trimming på turbo bilar och har hittat lösningen med att låta wastegaten öppna senare.
Mvh Markus

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök