3155
Sök

Ford Mondeo -94 känns kompressionslös och startar inte

7 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
Jag har en Mondeo från -94 som inte startar. Startmotorn känns för det första inte som den egentligen driver runt motorn utan mer snurrar i luften eller så har motorn minimal kompression... Om jag försöker bogsera igång den låter det som motorn snurrar men det skramlar finy... Kanske kamremmen som gått av och krökt lite ventiler?

Jag har förstått att Ford Mondeo knappast har de mest högkvalitativa topparna!? Det försvann kylvatten så länge den gick. Spricka i toppen?
Senast redigerat av gundepost (28 augusti 2006)

582 Inlägg
28 augusti 2006
Mondeo har jättebra motorer! men om dom inte sköts så går dom sönder! lätta på kåpan som sitter överst på kamrems sidan (svart plast med två små svarta bultar på) är remmen av så är det jobbigt! Ventilsallad! men det kan även vara så att den tappat olje trycket i lyftarna då upplevs den komplös men då är det bara "mala" på starten till skrället startar om du har oljetryck i motorn!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

7 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
Hehe... jag skruvade bort ventilkåpan idag. Kamremmen är hel men... Motorn har gått ruskigt varm! Tändkablarnas hattar som sitter på tändstiften hade smält och gick ej att finna... :-) Det hade också blivit någon förhårdnat runt stiften, en stenlik grå/vit massa, borde väl vararesultatet av olja och vatten eller något... Oljan ser annars frisk ut och det verkar inte finnas olja i vattnet.

Det är nogv tänkbart att toppen är sprucken, i varje fall är packningen det... Frågan är om en motor kan ha obefintligt "komp" bara pga en trasig toppackning? Någon som vet?

Jag skall försöka lyfta toppen inom ett par veckor och se hur det ser ut i cylindrarna. Det är väl då det går att avgöra om det är värt besväret. Jag menar, skulle kolvarna se ut som grillbriketter är det inte mycket att hålla på med... :-)

Sök