7936
Sök

Audi s6 -97 - Funderingar angående ljudbygge i reservhjulsbaljan!

214 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Tjenare.
Jag har nu tröttnat på att ha en baslåda ståendes i skuffen, den tar upp lastplats samt att jag inte kan använda "överdraget" som man drar så att inget syns i skuffen. Så jag fick iden att sänka ner allt i reservhjulsbaljan. Med reservhjulet och verktyg i baljan, så har jag  B 1m*L 0.7m*H 0.1-0.12m i utrymme. Kommer detta utrymme att räcka till två basar eller ens till en bas? Nästa fundering är om det går att montera slutsteget på undersidan av golvet (se bild) och sedan göra två lufthål brevid utan att det överhettar?

Och till sist, jag vet att "bra ljud" är subjektivt men ni som har byggt ljud i reservhjulsbaljan innan, var det bara att sänka ner basarna och lira, eller greja med låda/ mattor m.m?
Jag vet inte just vad för basar jag ska köra, kanske blir nya basar eller kanske blir de gamla jag redan har.

Tack på förhand!
mvh Rasmus

https://www1.garaget.org/gallery/archive/111523/793957_z46apx.jpg
Alternativ ett med två basar(runda svarta), samt två stycken hål för luft (blåa) och ett slutsteg i mitten, monterat underifrån. Basarna samt lufthålen kommer ha grått galler som passar in i inredningen. [

https://www1.garaget.org/gallery/archive/111523/793958_5pm2dx.jpg
Alternativ två.
Senast redigerat av Nobrando (1 november 2009)

6 851 Inlägg
1 november 2009
Har ett bygge i min S6a.
Ut med resevhjulet, blir lite lättare då.
Senast redigerat av TT-Avant (1 november 2009)

214 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Det värsta är ju att jag vill ha reservhjulet kvar, det vore så jäkla typiskt och slänga ut hjulet och sedan få punktering. hmm

16 197 Inlägg
1 november 2009
de kommer inte att funka å ha basarna "open air" å sen har hål brevid dom för luft till steget.. ska man ha basar "open air" så måste de va helt tätt runt dom å inga hål i baffeln dom sitter i.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

214 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
de kommer inte att funka å ha basarna "open air" å sen har hål brevid dom för luft till steget.. ska man ha basar "open air" så måste de va helt tätt runt dom å inga hål i baffeln dom sitter i.

Okej, så jag behöver i princip då bygga in steget i en liten låda med lufthål upp genom golvet, för att då få det helt tätt till basarna? Kommer inte basarna att behöva luft ner?

16 197 Inlägg
1 november 2009
Nobrando skrev:
evilaudio skrev:

Okej, så jag behöver i princip då bygga in steget i en liten låda med lufthål upp genom golvet, för att då få det helt tätt till basarna? Kommer inte basarna att behöva luft ner?

behöva luft ner??

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 november 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/56078/793971_dgwuji.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56078/793978_ppp81c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56078/793979_ko5og7.jpg

16 197 Inlägg
1 november 2009

fast va e vittsen me ett sånt bygge??   man vill ju bygga ner basarna för att ha kvar lastutrymmet.

214 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Nobrando skrev:
evilaudio skrev:

behöva luft ner??

Du får ursäkta, det är jag som talar i nattmössan. Nog dags att lägga sig.  tongue
Tack så mycket för svaren dock, nu har jag lite mer kött på benen.
(Grym jetta för övrigt!)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 november 2009
evilaudio skrev:

fast va e vittsen me ett sånt bygge??   man vill ju bygga ner basarna för att ha kvar lastutrymmet.

kan vända ner basen men  vill inte eftersom jag tycker basen ser så go  ut  när den är sådära  och nu finns de iaf mer  plats  än om man skulle ha  lådan  uppe .

215 Inlägg
1 november 2009
Ska du ha slutsteget dolt så är ju en eller två fläktar att rekomendera! smile

6 851 Inlägg
1 november 2009
Punti skrev:

Hade inte några extra fläktar i min Audi. Dessa låg i låda i golvet med glas över och enbart org. fläkt i A6 steget, som sitter undertill, användes. Va inte med om att dem gick i protect läge någon gång.

215 Inlägg
1 november 2009
TT-Avant skrev:
Punti skrev:

Hade inte några extra fläktar i min Audi. Dessa låg i låda i golvet med glas över och enbart org. fläkt i A6 steget, som sitter undertill, användes. Va inte med om att dem gick i protect läge någon gång.

bättre att ta det säkra före det osäkra smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 november 2009

jag hade hellre sprängt min bil i bitar än att ha en sån där låda. Ser ju inte helt klokt ut?!

214 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Lind4hl skrev:
jag byggde så i rs2an förut, blev riktigt bra, köp en bas som passar volymen bara:)

Gott, Bara att hitta ett org golv och sen är det bara att börja då! big_smile

Sök