Fråga ang. färdskrivare

Jonnybcool
3 november 2009 · 744 Inlägg

Snacka med en gammal chaufför igår och vi kom in på färdskrivare. Han gillade inte de digitala färdskrivarna av nån anledning. Men hur som helst så va vi inte överens om hur man ska använda den "gamla" färdskrivaren...

Så tänkte fråga er chaufförer här på forumet hur ni gör?

Alltså vad ställer ni in färdskrivaren på när ni tar rast, kör och lossar?

[Turbolover]
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
3 november 2009 · 1 660 Inlägg

Jag brukar stå på fyrkant ständigt när jag kör eller lastar / lossar. Sängen på rast-tid.

DouZter
3 november 2009 · 244 Inlägg

Kör = ratt
Lossar/lastar = hammare
Säng = rast

Volvo V70 2.5T "Blixten" (2005)
FireTraXX DFFL
3 november 2009 · 9 020 Inlägg

Det är samma symboler för de nya som för de gamla.

(De som DouZter radat upp)

EDIT:
Vi har nya färdskrivare (Nya bilar ju. tongue) och de är fan så mycket bättre än de gamla.
Istället för att sitta och skriva en uppsats på ett frimärke så trycker man bara in kortet och kör.

Senast redigerat av FireTraXX (3 november 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 november 2009 · 1 594 Inlägg

FireTraXX skrev:
Det är samma symboler för de nya som för de gamla.

(De som DouZter radat upp)

EDIT:
Vi har nya färdskrivare (Nya bilar ju. tongue) och de är fan så mycket bättre än de gamla.
Istället för att sitta och skriva en uppsats på ett frimärke så trycker man bara in kortet och kör.

Visst förutom när man bor i bilen på fjärrkörning och blir helt rökt på att ta dragbilen till en pizzeria, eller en dusch när man har slut på körtid. Dessutom kan man inte längre låna hem en lastbil som har en digital skrivare över helgen för att tex. köra ett flyttlass eller kanske ta hem ett lass matjord för då pajjar du helgvilan.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
FireTraXX DFFL
3 november 2009 · 9 020 Inlägg

hotrodder skrev:

FireTraXX skrev:
Det är samma symboler för de nya som för de gamla.

(De som DouZter radat upp)

EDIT:
Vi har nya färdskrivare (Nya bilar ju. tongue) och de är fan så mycket bättre än de gamla.
Istället för att sitta och skriva en uppsats på ett frimärke så trycker man bara in kortet och kör.

Visst förutom när man bor i bilen på fjärrkörning och blir helt rökt på att ta dragbilen till en pizzeria, eller en dusch när man har slut på körtid. Dessutom kan man inte längre låna hem en lastbil som har en digital skrivare över helgen för att tex. köra ett flyttlass eller kanske ta hem ett lass matjord för då pajjar du helgvilan.

Skriv ut en pappersbit...

Du pajar bara helgvilan ifall du arbetar.
Privat får du köra hur mycket du vill.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bjalle88 Lastbilschaufför
4 november 2009 · 19 Inlägg

FireTraXX skrev:

hotrodder skrev:

FireTraXX skrev:
Det är samma symboler för de nya som för de gamla.

(De som DouZter radat upp)

EDIT:
Vi har nya färdskrivare (Nya bilar ju. tongue) och de är fan så mycket bättre än de gamla.
Istället för att sitta och skriva en uppsats på ett frimärke så trycker man bara in kortet och kör.

Visst förutom när man bor i bilen på fjärrkörning och blir helt rökt på att ta dragbilen till en pizzeria, eller en dusch när man har slut på körtid. Dessutom kan man inte längre låna hem en lastbil som har en digital skrivare över helgen för att tex. köra ett flyttlass eller kanske ta hem ett lass matjord för då pajjar du helgvilan.

Skriv ut en pappersbit...

Du pajar bara helgvilan ifall du arbetar.
Privat får du köra hur mycket du vill.

Fel fel fel!
Finns inget som heter privat körning längre.
Så fort du kör ett yrkesanmält fordon så ska färdskrivaren användas

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
4 november 2009 · 1 594 Inlägg

bjalle88 skrev:

FireTraXX skrev:

hotrodder skrev:
Visst förutom när man bor i bilen på fjärrkörning och blir helt rökt på att ta dragbilen till en pizzeria, eller en dusch när man har slut på körtid. Dessutom kan man inte längre låna hem en lastbil som har en digital skrivare över helgen för att tex. köra ett flyttlass eller kanske ta hem ett lass matjord för då pajjar du helgvilan.

Skriv ut en pappersbit...

Du pajar bara helgvilan ifall du arbetar.
Privat får du köra hur mycket du vill.

Fel fel fel!
Finns inget som heter privat körning längre.
Så fort du kör ett yrkesanmält fordon så ska färdskrivaren användas

Jopp prexis vad jag menar, det är helt kört att lagligt köra så mycket som ens en meter när körtiden är slut. Ska man hårdra det hela så kan du inte ens vara på en terminal och dra pall eftersom det räknas in i den totala arbetstiden = körtid.

Senast redigerat av hotrodder (4 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
bjalle88 Lastbilschaufför
4 november 2009 · 19 Inlägg

hotrodder skrev:

bjalle88 skrev:

FireTraXX skrev:

Skriv ut en pappersbit...

Du pajar bara helgvilan ifall du arbetar.
Privat får du köra hur mycket du vill.

Fel fel fel!
Finns inget som heter privat körning längre.
Så fort du kör ett yrkesanmält fordon så ska färdskrivaren användas

Jopp prexis vad jag menar, det är helt kört att lagligt köra så mycket som ens en meter när körtiden är slut. Ska man hårdra det hela så kan du inte ens vara på en terminal och dra pall eftersom det räknas in i den totala arbetstiden = körtid.

Skillnad på körtid och annat arbete.
Dra pall på en terminal är egetnligen annat arbete och de är lite olika regler på körtid resp arbetstid.
Körtid är max 4,5h innan rast men total arbetstid enligt vägarbetstidslagen är 6h. Så egentligen kan du köra 4,5h, dra pall i 1,5 och sen hålla dina 45 min så länge inte bilen flyttas under tiden.

FireTraXX DFFL
4 november 2009 · 9 020 Inlägg

Ta ut förarkortet, kör det du ska, skriv ut en pappersremsa med förklaring på baksidan, spara den, var glad.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bjalle88 Lastbilschaufför
4 november 2009 · 19 Inlägg

FireTraXX skrev:
Ta ut förarkortet, kör det du ska, skriv ut en pappersremsa med förklaring på baksidan, spara den, var glad.

Hur skulle det lösa problemet?

FireTraXX DFFL
4 november 2009 · 9 020 Inlägg

bjalle88 skrev:

FireTraXX skrev:
Ta ut förarkortet, kör det du ska, skriv ut en pappersremsa med förklaring på baksidan, spara den, var glad.

Hur skulle det lösa problemet?

Nya färdskrivare gjorde inte så att lastbilar enbart fick användas i yrkesmässig trafik.
Gör du så så räcker det för att du ska ha kört privat.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bjalle88 Lastbilschaufför
4 november 2009 · 19 Inlägg

FireTraXX skrev:

bjalle88 skrev:

FireTraXX skrev:
Ta ut förarkortet, kör det du ska, skriv ut en pappersremsa med förklaring på baksidan, spara den, var glad.

Hur skulle det lösa problemet?

Nya färdskrivare gjorde inte så att lastbilar enbart fick användas i yrkesmässig trafik.
Gör du så så räcker det för att du ska ha kört privat.

Men privat körning existerar inte...
Där är problemet i detta fallet.

volvoentusiasten
4 november 2009 · 4 005 Inlägg

Då många här har fel angående många punkter så rekommenderar jag samtliga att läsa Transportstyrelsens nya enkla brochyr för 2009.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … a02.09.pdf

För att svara på ursprungsfrågan så beror det lite på vad man kör.

Kör man distribution-körning, så lossar man oftast många gånger efter kanske 20 min körning. Då SKA ANNAT ARBETE-symbolen vara aktiverad.

Kör du fjärr-körning, så har man oftast lång körtid och så fort man stannar, så är det för att vila. Då kan man ha VILA aktiverad.

Punkt slut.

Att köra digitalt är superenkelt som Firtraxxxxxx säger. Stoppa ni kortet, kortet håller själv reda på raster osv. När man går på lunch så sätt på vila. Klart.

volvoentusiasten
4 november 2009 · 4 005 Inlägg

Värt att tilläggas är också att om man åker i företagets personbil till företaget från hemmet, så ska detta tillgodoräknas som körtid, men det blir det ju aldrig någon kontroll på.

Men läs PDF-filen, den är riktigt bra och svår att missuppfatta med många exempel!

bjalle88 Lastbilschaufför
4 november 2009 · 19 Inlägg

linuslinje skrev:
Då många här har fel angående många punkter så rekommenderar jag samtliga att läsa Transportstyrelsens nya enkla brochyr för 2009.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … a02.09.pdf

För att svara på ursprungsfrågan så beror det lite på vad man kör.

Kör man distribution-körning, så lossar man oftast många gånger efter kanske 20 min körning. Då SKA ANNAT ARBETE-symbolen vara aktiverad.

Kör du fjärr-körning, så har man oftast lång körtid och så fort man stannar, så är det för att vila. Då kan man ha VILA aktiverad.

Punkt slut.

Att köra digitalt är superenkelt som Firtraxxxxxx säger. Stoppa ni kortet, kortet håller själv reda på raster osv. När man går på lunch så sätt på vila. Klart.

Visst kan man ständigt ha den på vila vid fjärrkörning, MEN stannar du för att lossa eller lasta måste den slåss över.

bjalle88 Lastbilschaufför
4 november 2009 · 19 Inlägg

linuslinje skrev:
Värt att tilläggas är också att om man åker i företagets personbil till företaget från hemmet, så ska detta tillgodoräknas som körtid, men det blir det ju aldrig någon kontroll på.

Men läs PDF-filen, den är riktigt bra och svår att missuppfatta med många exempel!

Personbilen omfattas väl inte av kör och vilotidsreglerna...då är det annat arbete som gäller

volvoentusiasten
4 november 2009 · 4 005 Inlägg

bjalle88 skrev:

linuslinje skrev:
Värt att tilläggas är också att om man åker i företagets personbil till företaget från hemmet, så ska detta tillgodoräknas som körtid, men det blir det ju aldrig någon kontroll på.

Men läs PDF-filen, den är riktigt bra och svår att missuppfatta med många exempel!

Personbilen omfattas väl inte av kör och vilotidsreglerna...då är det annat arbete som gäller

Ja självklart är det så, det ska nog tilläggas.
Om företagets personbil INTE omfattas av kör o vilotiderna, så räknas det som annat arbete.

Och om fordonet omfattas av kör o vilotider så räknas det som körtid givetvis.

bjalle88 skrev:
Visst kan man ständigt ha den på vila vid fjärrkörning, MEN stannar du för att lossa eller lasta måste den slåss över.

Självklart. Men enligt Transportstyrelsen så är denna rekommendation för att man inte ska missa den 45min rasten som "nollställer" 4,5h körtiden.

Även om man har haft fel symbol så brukar polis/kontrollant kunna tolka det rätt ändå och vara bussiga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang