Hur många bilar får man äga under 1år innan man blir klassad som bilhandlare?

volvo_nr1
16 november 2009 · 64 Inlägg

Decibel skrev:

Jiimpa skrev:
Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

Härligt å se att en del vet vad dom snackar om smile
Förövrigt kan man tycka att det måste väl finnas vettigare saker för skatteverket å lägga ner resurser på...

Matspetter
16 november 2009 · 139 Inlägg

Dom kan se titta lite mer på hur polismyndigheten förvaltar skattepengarna som verkligen kommer in istället för att gapa efter mer.

te_wik Forummoderator
17 november 2009 · 12 813 Inlägg

Köpte mig en till vinterbil  för någon vecka sedan. Fick problem med försäkringen, gick inte att försäkra via internet.

Ringer upp kundtjänst och dom säger att skatteverket och f.bolaget har kommit fram till att jag ägt för många bilar under en period och att jag ska skaffa mig en sk rörlig försäkring som ska gälla alla mina bilar.

Jag förklarade att de flesta av bilarna jag köpt har varit lik som sedan kort efter att jag köpt dom hamnat på skroten eller så är det reservdelsbilar jag köpt.

Då fick jag försäkra bilen men dom sa att jag inte får försäkra fler bilar under 2009.
Så någon gräns verkar det finnas även om man inte gör någon vinst på bilarna.





Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (17 november 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
17 november 2009 · 534 Inlägg

Decibel skrev:

Jiimpa skrev:
Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

Är det per bil eller år??

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
te_wik Forummoderator
17 november 2009 · 12 813 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

Decibel skrev:

Jiimpa skrev:
Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

Är det per bil eller år??

Per år totalt oavsett om det är bil eller något annat.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Smoke
17 november 2009 · 692 Inlägg

Jag har pratat med Skatteverket angående det och dom hade adlrig hört att det finns någon sån regel.
Så länge man inte tjänar pengar på sina affärer.

Det fick jag till svar ivarjefall

Thullen
17 november 2009 · 1 653 Inlägg

hur fan ska skatteverket hålla koll på hur mycket man tjänat på en bilaffär?
MÅSTE man kunna styrka sitt bilköp med kvitto om de frågar eller?
För jag har då inte skrivit kvitto på många bilar jag köpt eller såld...

skatteverket kan ju bara kolla att man köpt en bil och gjort sig av med den, inte för hur mycket den kostade ju...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
ironhead volvoraggare
17 november 2009 · 4 776 Inlägg

en polare te mig har ägt över 20 bilar allt som allt och skatteverket har inte brytt sig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang