2943
Sök

Vända basen, högre dB?

6 851 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Fick en liten undran innan idag ang. detta. Om man nu strävar efter så höga dB som möjligt, borde det då inte, i teorin, spela högre?Ja inte flera dB, men kanske någon tiondel och som då KAN bli avgörande.
Man pratar ju om att man skall ha porten utanför lådan, plasta innuti för att få det slätt och tätt. Men ska man då ha basen innut lådan så man hindrar luftflödet med en stor korg och magnet m.m?
Detta är enbart teoretiska tankar och jag vet absolut inte alls om detta kan påverka något?
Är det någon som har testat detta och gjort några mätningar med TL?
Senast redigerat av TT-Avant (15 november 2009)

298 Inlägg
15 november 2009
TT-Avant skrev:
Fick en liten undran innan idag ang. detta. Om man nu strävar efter så höga dB som möjligt, borde det då inte, i teorin, spela högre?Ja inte flera dB, men kanske någon tiondel och som då KAN bli avgörande.
Man pratar ju om att man skall ha porten utanför lådan, plasta innuti för att få det slätt och tätt. Men ska man då ha basen innut lådan så man hindrar luftflödet med en stor korg och magnet m.m?
Detta är enbart teoretiska tankar och jag vet absolut inte alls om detta kan påverka något?

Har för mig att man tappar...inte säker dock

6 851 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
FiBTL skrev:
TT-Avant skrev:

Har för mig att man tappar...inte säker dock

Ok..verkar lite skumt kanske. Om det inte gjorde någon skillnad kunde jag förstå, men mindre?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2009
Om man kompenserar lådvolymen för den volym som basen skulle ha tagit upp monterad med magneten inåt så bör man ju inte tappa utan snarare som du är inne på TT, vinna lite. Man vill ju ha insidan så slät och fin som möjligt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
15 november 2009
ChriZtoffer skrev:
Om man kompenserar lådvolymen för den volym som basen skulle ha tagit upp monterad med magneten inåt så bör man ju inte tappa utan snarare som du är inne på TT, vinna lite. Man vill ju ha insidan så slät och fin som möjligt. smile

om man har slutet tycker jag man borde tappa lite. men jag kanske har fel tongue

Superhedde
255 Inlägg
15 november 2009
OM det mot förmodan spelar högre så det isåfall inte av släthetsskäl utan av andra orsaker som att volymen ökar.wink

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

124 Inlägg
16 november 2009
https://www1.garaget.org/archive/84/83527/86464/86464-1655505.jpg

Om det spelar högre återstår att se eller rättare sagt det spelar högre men troligtvis inte pga basarnas montering. Men det ser jävligt grymt ut med 2 feta HCCA magneter i nacken.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
16 november 2009
Om man pratar i Extrem bilar så klarar basen mer motryck på baksida än framsidan.

Dock så är det ingen på detta forum som behöver tänka på det.

MVH//Björn

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 november 2009
Jag kan tänka mig att det påverkar i små portadelådor eller där man har har nära till bakväggen i en portad låda. Luften ska ju lätt kunna flöda fram och tillbaka och då antar jag att det är en fördel om motorpaketet sitter i en så öppen yta som möjligt.

Men skillnaden är troligen marginell.

Samma sak med tjocka bafflar, om man har väldigt tjock baffel så bör man utgå från att den ska se ut som en aeroport.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
Ja min tanke va enbart en tanke, och detta va meningen som en diskutionstråd wink

Men jag hade mina tankar lite som ExtraKim säger. Att det inte kommer ge några större skillnader hade jag nästan räknat med, men kanske någon/några tiondelar?

Avstängd
1 714 Inlägg
18 november 2009
HiFiMick skrev:
http://www1.garaget.org/archive/84/8352 … 655505.jpg

Om det spelar högre återstår att se eller rättare sagt det spelar högre men troligtvis inte pga basarnas montering. Men det ser jävligt grymt ut med 2 feta HCCA magneter i nacken.

Ursäkta offtopic men har du baksätespassagerare med järnplattor i skallen lär dem få problem lol
Såg jäkligt fränt ut hur som helst cool

Sök