12529
Sök

Dra ström kabel genom dörren?

595 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Tjenare

Har en liten fråga, har sett lite folk som har dragit sin plus kabel från batteriet ner till dörren och sen in i bilen!

Finns det några risker med att göra på detta vis?

Någon som har erfarenhet? smile
Senast redigerat av eacan (15 november 2009)

1 653 Inlägg
15 november 2009
varför ska du dra strömkabeln i dörren för?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

595 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Nej, alltså. Dra strömmen från batteriet - till skärmen mellan dörren och hjulet.. ner i dörrkarmen. På så sätt slipper man borra i torpeden, eller hitta en lämplig väg igenom torpeden. Detta sätt är ju 20 gånger enklare förutom att man ser sladden ngra cm när dörren är öppen. Sladden klämms alltså när dörren är stäng..

Så undrar bara om detta sätt förkortar livslängden på kabeln eller något likande. antar att det kan bli blött innanför skärmen också.

Någon som gjort på detta sätt?

ljudfantast
1 372 Inlägg
15 november 2009
Du ska aldrig utsätta strömkabeln för någon som helst påfrestning mekaniskt. Det är idioti att spela med riskerna sådär. Det enda sättet imo är att dra kabeln genom torpeden och isf borra ett hål med en säker genomföring om du inte har en genomföring du kan använda dig av.

Driifter;)
1 630 Inlägg
15 november 2009
de beror väl lite på hur grov kabel man har o hur pass klämd den blir.. e de bara lite klämd i gummilisten e de juh ingen fara.. annars är de väl inte o rekomendera

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

671 Inlägg
15 november 2009
har du motorvärmaruttag så borde det finnas en ingång med den kabeln som du kan använda dig av så slipper du borra om du tar bort mattkanten högst upp under handsfacket så ser du

2 914 Inlägg
15 november 2009
Amazon_123GT skrev:
de beror väl lite på hur grov kabel man har o hur pass klämd den blir.. e de bara lite klämd i gummilisten e de juh ingen fara.. annars är de väl inte o rekomendera

spelar ingen roll... den ska absolut inte behöva gnidas mot någonting... tillslut kanske du nöter igenom skalet sen måste man byta kabel om man har tur, annars kanske det börjar brinna. lättast är att borra ett stort hål köpa en av artnummer 36-1072 på http://www.clasohlson.se
Senast redigerat av kalle_kalle (15 november 2009)

595 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Okej, ganska klart att man Inte skall göra på detta viset. Lika bra att fråga ju smile

Med lem
1 127 Inlägg
15 november 2009
kalle_kalle skrev:
Amazon_123GT skrev:

spelar ingen roll... den ska absolut inte behöva gnidas mot någonting... tillslut kanske du nöter igenom skalet sen måste man byta kabel om man har tur, annars kanske det börjar brinna. lättast är att borra ett stort hål köpa en av artnummer 36-1072 på http://www.clasohlson.se

Det där är ju dock ingen kabelgenomförning utan en dragavlastning.

En sån här ska man använda i lämplig storlek.

http://www.schneider-electric.se/Downlo … 1732SE.pdf

Drifting Streetrace
225 Inlägg
17 november 2009
Helt idioti att dra kabeln genom dörren!!!
Jag kan erkänna att ja gjorde likadant en gång för att kolla systemet ja hade i en bil men att borra ett lagomt hål med gummigenomföring krävs ingen expertis!
Klarar du inte av ett hål ska du inte ha grejorna där helt enkelt!
Vem vill leka me att de går så långt att strömmen jordas från kabeln du dragit!?

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

595 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
NoBrake skrev:
Jag kan erkänna att ja gjorde likadant en gång för att kolla systemet ja hade i en bil men att borra ett lagomt hål med gummigenomföring krävs ingen expertis!
Vem vill leka me att de går så långt att strömmen jordas från kabeln du dragit!?

Som jag sagt förrut, detta var endast en fråga. Men tack för ditt svar smile

Drifting Streetrace
225 Inlägg
17 november 2009
eacan skrev:
NoBrake skrev:

Som jag sagt förrut, detta var endast en fråga. Men tack för ditt svar smile

sjapp de e lugnt! sorry om ja lät bitter men min hund pissade inne precis när ja skrev! dumt av mig ändå att skicka så irriterat men som sagt de e inte bra att låta nån kabel riskera hamna ikläm och förstöra mer än va den ska!

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

595 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
NoBrake skrev:
sjapp de e lugnt! sorry om ja lät bitter men min hund pissade inne precis när ja skrev! dumt av mig ändå att skicka så irriterat men som sagt de e inte bra att låta nån kabel riskera hamna ikläm och förstöra mer än va den ska!

haha! det lät jobbigt ;D
Lugna puckar! smile

Sök