Lågnivå bekymmer!! SAAB 9-3 vector

KimSalsbring
18 november 2009 · 21 Inlägg

Tjenare
HAr köpt mig en SAAB 9-3 -04 Vector SportSedan och ska nu bygga ljud.
Hur får man då tag på lågnivå till stegen utan att byta ut originalstereon?
Desperat efter svar / Tack på förhand smile

DJ_Philip
18 november 2009 · 129 Inlägg

Hejsan det finns omvandlare från Högnivå signal till Lågnivå, som du kan ta ut exempel från bas högtalaren i bagaget.

Funkiee Saab älskare!
18 november 2009 · 4 597 Inlägg

Dock brukar ljudet inte bli det bästa, så det får du räkna med att basen kan låta lite illa

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
KimSalsbring
18 november 2009 · 21 Inlägg

jag har mellanljudpaketet så jag har ingen bas hmm

Funkiee Saab älskare!
18 november 2009 · 4 597 Inlägg

jag skulle bytt HU då får man ju även aux. Så det är ju och rekomendera, så då får du lågnivå och oftast högnivå med smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
evilaudio
18 november 2009 · 16 195 Inlägg

Funkiee skrev:
Dock brukar ljudet inte bli det bästa, så det får du räkna med att basen kan låta lite illa

de funkar hur bra som helst att montera dit en hög-lågnivåomvandlare utan att ljudet blir lidande.. dock inget att rekomendera om man ska tävla i ljud men ska man göra de så byter man ju iaf HU.

monterar hög-låg. på ett flertal bilar i veckan å har inte haft nåt problem me de än.

Senast redigerat av evilaudio (18 november 2009)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
dfine BMW entusiast
18 november 2009 · 579 Inlägg

Funkiee skrev:
jag skulle bytt HU då får man ju även aux. Så det är ju och rekomendera, så då får du lågnivå och oftast högnivå med smile

Men original är ju fan så mycket snyggare tongue

En hög till lågnivåadapter får du köpa på ex: www.brl.se Art.nr. 400PC1610

Där du normalt sett kopplar in ett par högtalare bakom stereon kopplar du in den här istället, sedan kopplar du in en lågnivå på adaptern som du drar bak till slutsteget smile

Senast redigerat av dfine (19 november 2009)

Jimmu
18 november 2009 · 744 Inlägg

Värt att tänka på är att ljudet är uppbyggt kring fiberoptik, det är inte bara att plocka ur original enheten och trycka dit en eftermarknads enhet.

Det går även att löda in sig i AMP1:an och få lågnivå uttag.
Om du ska koppla in en hög-lågnivå omvandlare så ska du koppla in dem på högtalarna i framdörrarna för bäst resultat!

Lycka till!

KimSalsbring
18 november 2009 · 21 Inlägg

Jag har fått tips att jag ska plocka högnivåutgången från steget som går till frontarna original och omvandla för att sedan dra till stegen...
låter bra?

Jimmu
18 november 2009 · 744 Inlägg

KimSalsbring skrev:
Jag har fått tips att jag ska plocka högnivåutgången från steget som går till frontarna original och omvandla för att sedan dra till stegen...
låter bra?

Steget (AMP1) som sitter under förarstolen driver 6,5"arna i dörrarna fram och 4" centern i panelen fram.
Så om du ska koppla en hög-lågnivåomvandlare så ska du koppla dig på 6,5"arna i framdörrarna för att få bäst resultat ja.

Eberlund VW Ägare
18 november 2009 · 1 011 Inlägg

Om jag inte missminner mig helt så är det bäst att ta högnivån från bakhögtalarna så riskerar man inte att störa framsystemet på något sätt. Samt att smidigare att ta från bakkanalen så har man inte så långt att dra lågnivåkabeln.

Har inte kollat i dessa bilar själv så mycket dock var jag med när en bilstereokille berätta detta för en polare som har en 9-3 SS Aero

Henrik Eberlund
jimmyostrom
19 november 2009 · 560 Inlägg

Tror inte du har fullt register ner i botten på dessa, det har du bara via högtalarna i framdörrarna eller om man har sub i bilen så även där givetvis.

Eberlund skrev:
Om jag inte missminner mig helt så är det bäst att ta högnivån från bakhögtalarna så riskerar man inte att störa framsystemet på något sätt. Samt att smidigare att ta från bakkanalen så har man inte så långt att dra lågnivåkabeln.

Har inte kollat i dessa bilar själv så mycket dock var jag med när en bilstereokille berätta detta för en polare som har en 9-3 SS Aero

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
KimSalsbring
19 november 2009 · 21 Inlägg

Har nu bestämt hur jag ska göra på signalsidan men har andra bekymmer nu,  Vars är lämpligast att dra strömmen? (genom torpeden, jag vill gå med den på passagerarsidan)
Hur tusan får man bort gallrena till 6,5" i dörrarna utan riva sönder dom? måste man loss med hela dörrsidan och isåfall hur gör man det bäst, det känns som man ska riva sönder allt när man sliter :S

Jimmu
19 november 2009 · 744 Inlägg

KimSalsbring skrev:
Har nu bestämt hur jag ska göra på signalsidan men har andra bekymmer nu,  Vars är lämpligast att dra strömmen? (genom torpeden, jag vill gå med den på passagerarsidan)
Hur tusan får man bort gallrena till 6,5" i dörrarna utan riva sönder dom? måste man loss med hela dörrsidan och isåfall hur gör man det bäst, det känns som man ska riva sönder allt när man sliter :S

Skruva loss handskfacket och borra dig bara igenom torpeden, har bilder på mitt galleri vart jag borrade mig igenom.
Det går inte att enbart plocka loss gallrena, du får skruva av hela dörrsidan smile

KimSalsbring
19 november 2009 · 21 Inlägg

Jimmu skrev:

KimSalsbring skrev:
Har nu bestämt hur jag ska göra på signalsidan men har andra bekymmer nu,  Vars är lämpligast att dra strömmen? (genom torpeden, jag vill gå med den på passagerarsidan)
Hur tusan får man bort gallrena till 6,5" i dörrarna utan riva sönder dom? måste man loss med hela dörrsidan och isåfall hur gör man det bäst, det känns som man ska riva sönder allt när man sliter :S

Skruva loss handskfacket och borra dig bara igenom torpeden, har bilder på mitt galleri vart jag borrade mig igenom.
Det går inte att enbart plocka loss gallrena, du får skruva av hela dörrsidan smile

Hur får jag då loss dörrsidan utan att förstöra ? tongue
MVH/ Kim

Jimmu
19 november 2009 · 744 Inlägg

KimSalsbring skrev:

Jimmu skrev:

KimSalsbring skrev:
Har nu bestämt hur jag ska göra på signalsidan men har andra bekymmer nu,  Vars är lämpligast att dra strömmen? (genom torpeden, jag vill gå med den på passagerarsidan)
Hur tusan får man bort gallrena till 6,5" i dörrarna utan riva sönder dom? måste man loss med hela dörrsidan och isåfall hur gör man det bäst, det känns som man ska riva sönder allt när man sliter :S

Skruva loss handskfacket och borra dig bara igenom torpeden, har bilder på mitt galleri vart jag borrade mig igenom.
Det går inte att enbart plocka loss gallrena, du får skruva av hela dörrsidan smile

Hur får jag då loss dörrsidan utan att förstöra ? tongue
MVH/ Kim

Ska ta det i ordningsföljd nu:
- Börja med att bända bort plastkåpan som sitter på handtaget inne i bilen.
- Lossa på de 2 torx-skruvarna som gömmer sig bakom kåpan du nyss plockat bort.
- Lossa dörrsidan, sitter med clips, stoppa in en smal mejsel mellan dörrplåten och innerdörren och bänd ut den.
- Lossa på alla kabelanslutningar som sitter fast i innerdörrarna.

Klart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang