Bättre ljud från basen

Futopia Stockholm Streetrace Crew
23 november 2009 · 160 Inlägg

stahre skrev:
En sak jag undrar om alla dessa färdigbyggda lådor som kommer i paket med slutsteg. Varför är det NÄSTAN alltid så att det steget som är med i paketen inte räcker till? Om nu tex. gas alpha paketen har en bra anpassad låda, varför inte då sälja med ett steg som klarar av att driva basarna rätt?
Antar att det är en kostnadsfråga, men om man ändå behöver uppgradera med ett annat steg kan man väl lika bra lägga på ett par hunda och få ett bättre steg?
Tycker bara att det ofta är så att man får tips om att köpa ett annat steg än det som följer med paketen...
Mvh
Edit: antar att ts har köpt ett gas paket då han skrivit att han har en gas 12" bas och ett gas steg... Ren gissning

För att folk tycker de blir för dyrt med ett större steg. Många har ingen koll på vad saker och ting kostar.
De är viktigare att hålla i sina en kronor än att spela högt. Och som i tidigare inlägg så tror folk att man får en baslåda och ett slutsteg som spelar så att håret fladdrar för inga pengar alls.

michieff ljudfantast
23 november 2009 · 1 372 Inlägg

Polaren skrev:
cheapy har skivor för 250 spänn smile

antagligen för att man ska köpa nytt och de ska tjäna pengar. steget klarar väl nätt o jämnt men inte riktigt mer därtill. marknadsföring som jag läste i en annan tråd!

hur många mm i tjocklek får du då? inte tillräckligt kan jag tänka mig...

Anledningen till att basarna levereras med ett steg som dessa är att göra kostnaden så liten som möjligt för allting, det är ett paketpris som ska verka lockande. Man kan aldrig förvänta sig att ett billigt paket ska spela som ett dyrare (i vääääldigt speciella fall sker just det men det är väldigt få).

stahre
23 november 2009 ·

Förstår att man vill hålla priserna nere och locka till många köpare...Jobbar i butik själv, inte samma bransch dock. Men många säger ju att det kan vara skadligt att driva basar med för klena steg, att det är bättre med mer ren effekt än för lite. Då kan man ju också undra varför seriösa företag säljer paket med "underspecade" steg, om det rent av kan förstöra basarna.
Har ne till fråga till Evil eller nån annan som kan svara. Vad är skillnaden mellan basarna som sitter i lådorna och dom som säljs lösa?

Futopia Stockholm Streetrace Crew
23 november 2009 · 160 Inlägg

stahre skrev:
Förstår att man vill hålla priserna nere och locka till många köpare...Jobbar i butik själv, inte samma bransch dock. Men många säger ju att det kan vara skadligt att driva basar med för klena steg, att det är bättre med mer ren effekt än för lite. Då kan man ju också undra varför seriösa företag säljer paket med "underspecade" steg, om det rent av kan förstöra basarna.
Har ne till fråga till Evil eller nån annan som kan svara. Vad är skillnaden mellan basarna som sitter i lådorna och dom som säljs lösa?

Spelar ingen roll om steget som följer med är klenare än vad basen klarar eller ligger i samma klass som basen, så går det alltid att spela sönder de om man inte vet vad man håller på med.

stahre
23 november 2009 ·

Futopia skrev:

stahre skrev:
Förstår att man vill hålla priserna nere och locka till många köpare...Jobbar i butik själv, inte samma bransch dock. Men många säger ju att det kan vara skadligt att driva basar med för klena steg, att det är bättre med mer ren effekt än för lite. Då kan man ju också undra varför seriösa företag säljer paket med "underspecade" steg, om det rent av kan förstöra basarna.
Har ne till fråga till Evil eller nån annan som kan svara. Vad är skillnaden mellan basarna som sitter i lådorna och dom som säljs lösa?

Spelar ingen roll om steget som följer med är klenare än vad basen klarar eller ligger i samma klass som basen, så går det alltid att spela sönder de om man inte vet vad man håller på med.

klart det går att spela sönder ändå, fast det kan väl knappast minska "riskerna" med ett lite klent steg smile
fast kanske har fått allt om bakfoten, att det inte gör så mkt med ett steg som lämnar lite för lite effekt.

michieff ljudfantast
23 november 2009 · 1 372 Inlägg

stahre skrev:

Futopia skrev:

stahre skrev:
Förstår att man vill hålla priserna nere och locka till många köpare...Jobbar i butik själv, inte samma bransch dock. Men många säger ju att det kan vara skadligt att driva basar med för klena steg, att det är bättre med mer ren effekt än för lite. Då kan man ju också undra varför seriösa företag säljer paket med "underspecade" steg, om det rent av kan förstöra basarna.
Har ne till fråga till Evil eller nån annan som kan svara. Vad är skillnaden mellan basarna som sitter i lådorna och dom som säljs lösa?

Spelar ingen roll om steget som följer med är klenare än vad basen klarar eller ligger i samma klass som basen, så går det alltid att spela sönder de om man inte vet vad man håller på med.

klart det går att spela sönder ändå, fast det kan väl knappast minska "riskerna" med ett lite klent steg smile
fast kanske har fått allt om bakfoten, att det inte gör så mkt med ett steg som lämnar lite för lite effekt.

det gör inte mycket så länge du inte distar upp signalen så mycket att du pajar basspolen. Det är ofta en MYCKET större risk för detta när du har ett för klent steg. Bästa man kan göra är att inte spela med risken helt enkelt och köpa rejäla grejer om man vill spela lite högre och få fram ett relativt tryck.

stahre
23 november 2009 ·

michieff skrev:

stahre skrev:

Futopia skrev:
Spelar ingen roll om steget som följer med är klenare än vad basen klarar eller ligger i samma klass som basen, så går det alltid att spela sönder de om man inte vet vad man håller på med.

klart det går att spela sönder ändå, fast det kan väl knappast minska "riskerna" med ett lite klent steg smile
fast kanske har fått allt om bakfoten, att det inte gör så mkt med ett steg som lämnar lite för lite effekt.

det gör inte mycket så länge du inte distar upp signalen så mycket att du pajar basspolen. Det är ofta en MYCKET större risk för detta när du har ett för klent steg. Bästa man kan göra är att inte spela med risken helt enkelt och köpa rejäla grejer om man vill spela lite högre och få fram ett relativt tryck.

Okej då har jag förstått rätt. Därmed borde vissa av slustegen som följer med i gas paketen inte vara optimala, och i vissa fall också föra med sig en viss risk för dom som inte kan så mkt...

Måste bara skriva till en sak. Det är int så att jag sitter och klankar ner på dessa paket, det är mkt för pengarna det vet jag också! Och dom som köper dessa paket är kanske inte dom som är jätte insatta i billjud (säger inte att jag är det heller) utan bara vill ha lite mer än original, eller lite mer dunk helt enkelt.
Det jag försöker säga är att det borde finnas fler paket där element/låda/steg är mer lämpade för varandra.
Efter jag byggde en ny låda till mina basar blev också ljudet och trycket ljusår bättre! Även om den fabriksbyggda lådan lät okej.
Är ju iofs gjord efter just min bil, färdiga lådor är väl mer allround kanske...
Blev mkt OT nu...sorry för det

Senast redigerat av stahre (23 november 2009)

Futopia Stockholm Streetrace Crew
23 november 2009 · 160 Inlägg

stahre skrev:

michieff skrev:

stahre skrev:

klart det går att spela sönder ändå, fast det kan väl knappast minska "riskerna" med ett lite klent steg smile
fast kanske har fått allt om bakfoten, att det inte gör så mkt med ett steg som lämnar lite för lite effekt.

det gör inte mycket så länge du inte distar upp signalen så mycket att du pajar basspolen. Det är ofta en MYCKET större risk för detta när du har ett för klent steg. Bästa man kan göra är att inte spela med risken helt enkelt och köpa rejäla grejer om man vill spela lite högre och få fram ett relativt tryck.

Okej då har jag förstått rätt. Därmed borde vissa av slustegen som följer med i gas paketen inte vara optimala, och i vissa fall också föra med sig en viss risk för dom som inte kan så mkt...

Hade de vart ett större steg med så hade förmodligen folk spelat sönder de också p.g.a. okunskap.
Felet ligger inte i produkterna utan skit bakom spakarna.

Steve_Wonder
23 november 2009 · 288 Inlägg

evilaudio skrev:

Polaren skrev:
jo det har jag faktiskt gjort.

hur pass seriöst då??


ja har byggt MASSOR me gas å kan säga att de lådor som kommer färdiga e rätt för just den basen.. sen e de INTE samma GAS basar som man köper löst.

En liten fråga big_smile Varför har du då inte dina högtalare i "orginal" lådor i din bil? Spelade ju så bra i orginal lådor! (Ja jag vet att du köpt högtalarna löst roll )

Kan de va så att du har kört med egenbyggda lådor som spelar efter just din bils avstämning????

Och sen hur pass seriöst han kolla de räcker ju med att se priset på en sådan låda 500kr för lådan div 100db och man ska va glad (oavsett om de e 8" 10" eller12" )

Och angående slutstegets storlek så kan man inte med en 500kr bas direkt väcka grannarna i heller smile även om man skulle ha ett 5k steg...

Med detta vill jag ha sagt att de kan ju va så att du inte tänkt igenom ditt svar i denna tråd riktigt så mycket som du skulle kunna ha gjort.

MvH Steve

Senast redigerat av Steve-StreetXNordic (23 november 2009)

Kolla gärna mina projekt =)
Golf MK3 Ljud & Styling http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124245
Alla som vill får rätta mig om jag har fel
evilaudio
23 november 2009 · 16 195 Inlägg

Steve-StreetXNordic skrev:

evilaudio skrev:

Polaren skrev:
jo det har jag faktiskt gjort.

hur pass seriöst då??


ja har byggt MASSOR me gas å kan säga att de lådor som kommer färdiga e rätt för just den basen.. sen e de INTE samma GAS basar som man köper löst.

En liten fråga big_smile Varför har du då inte dina högtalare i "orginal" lådor i din bil? Spelade ju så bra i orginal lådor! (Ja jag vet att du köpt högtalarna löst roll )

Kan de va så att du har kört med egenbyggda lådor som spelar efter just din bils avstämning????

Och sen hur pass seriöst han kolla de räcker ju med att se priset på en sådan låda 500kr för lådan div 100db och man ska va glad (oavsett om de e 8" 10" eller12" )

Och angående slutstegets storlek så kan man inte med en 500kr bas direkt väcka grannarna i heller smile även om man skulle ha ett 5k steg...

Med detta vill jag ha sagt att de kan ju va så att du inte tänkt igenom ditt svar i denna tråd riktigt så mycket som du skulle kunna ha gjort.

MvH Steve

kan säga att lådan e jettan e byggd efter ett enda koncept.. att få in så många basar som möjligt, avstämmningen har ja inte brytt mig om ett dugg. sen skulle de inte se nå vidare ut å bra stapla en massa färdiga lådor på hög innen i jettan.

sen för 100femtioefltegången så e de inte samma basar man köper löst som sitter i de färdiga lådorna, de man köper löst har större magnet,längre slaglängd,helt andra parametrar samt att de blinkar i mitten på gasloggan.

å GAS alpha 12" lådan kostar 1198, inte 500.

kan säga att vi har "burpat" strax över 147 db me den färdiga dubbel 12"


sen de där ja skrev me att väcka grannar va mer ett uttryck.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang