12504
Sök

Behöver tips på hur man flyttar så mkt luft som möjligt i en sedan

392 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Hej igen! big_smile

Har fått lite tid över och tänkte bygga klart mitt ljudbygge. Tänkte fråga om lite råd här då jag inte är rutinerad.

1. Använder mig av volvos stora orginal HU, antar att de flesta vet hur den fungerar, där man kan ställa in bass, fader och nått mer. När man ska ställa in steget ska man låta HU stå på neutral.
Men då undrar jag vad är neutral på den. Är det "hacket" i mitten av bassreglatorn eller i botten?

Sitter nu en sluten låda i skuffen och det låter helt okey. Men när man börjar dra på upp emot max för basens kapacitet så känns det inte som att den flyttar så mkt mer luft, dock slår, brötar det mer i skuffen utan att den blir distad.
Beror detta på att jag inte har ngn dämpning alls där bak, bassreglatorn ska stå i bottenpå HU eller dåligt med ström(25mm2 kabel)??

Ska tillägga att högtalarna i hatthyllan är borttagna så att mer ljud kmr in.

Och nu min egentliga fråga med denna tråd.
2. Ska bygga en ny baslåda med målet att flytta så mkt luft som möjligt. För att få detta ska jag ha antingen en portad låda eller en bandpass. Då jag inte har skidlucka och ska ha portar i de tomma högtalarhålen i hatthyllan. Min teori är att bandpass är det bästa men skulle vilja ha basen riktad bakåt, pga estetiskt mkt snyggare.

Är det samma effekt att göra en portad låda med basen riktad bakåt och portarna upp genom hålen som att ha en bandpass? Bandpass är väl endå svårare att få korrekt avstämd?

Det är till s40 och basen är en Kicker L5, drivs med ett mutant som ska leverera 600 rms.

Tack på förhand! // Martin

297 Inlägg
24 november 2009
striper skrev:
Hej igen! big_smile

Har fått lite tid över och tänkte bygga klart mitt ljudbygge. Tänkte fråga om lite råd här då jag inte är rutinerad.

1. Använder mig av volvos stora orginal HU, antar att de flesta vet hur den fungerar, där man kan ställa in bass, fader och nått mer. När man ska ställa in steget ska man låta HU stå på neutral.
Men då undrar jag vad är neutral på den. Är det "hacket" i mitten av bassreglatorn eller i botten?

Sitter nu en sluten låda i skuffen och det låter helt okey. Men när man börjar dra på upp emot max för basens kapacitet så känns det inte som att den flyttar så mkt mer luft, dock slår, brötar det mer i skuffen utan att den blir distad.
Beror detta på att jag inte har ngn dämpning alls där bak, bassreglatorn ska stå i bottenpå HU eller dåligt med ström(25mm2 kabel)??

Ska tillägga att högtalarna i hatthyllan är borttagna så att mer ljud kmr in.

Och nu min egentliga fråga med denna tråd.
2. Ska bygga en ny baslåda med målet att flytta så mkt luft som möjligt. För att få detta ska jag ha antingen en portad låda eller en bandpass. Då jag inte har skidlucka och ska ha portar i de tomma högtalarhålen i hatthyllan. Min teori är att bandpass är det bästa men skulle vilja ha basen riktad bakåt, pga estetiskt mkt snyggare.

Är det samma effekt att göra en portad låda med basen riktad bakåt och portarna upp genom hålen som att ha en bandpass? Bandpass är väl endå svårare att få korrekt avstämd?

Det är till s40 och basen är en Kicker L5, drivs med ett mutant som ska leverera 600 rms.

Tack på förhand! // Martin

för att svara på din andra fråga, nej att ha basarna bakåt och portarna uppåt är inte som en bandpass, en bandpass låda är en bas som sitter i en sluten låda, men spelar ut i en portad låda, och sen ska ALLTID portar och basar sitta på samma sida av högtalaren så om basarna spelar uppåt så ska även portarna va uppåt, basarna bakåt= portarna bakåt osv, iaf vad jag lärt mej smile

4 693 Inlägg
24 november 2009
Porten MÅSTE inte sitta på samma sidan som basen.

Booyakasha!

4 074 Inlägg
24 november 2009
Bandpass lådor är klurigare att bygga och få dom bra än en vanlig portad låda,men om du har tid och ork samt att du kan få nån som kan hjälpa dig räkna ut en bandpass till din l5a så borde de nog funka. Nu vet jag ju iofs inte om l5órna gillar bandpass men...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

392 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
Bandpass lådor är klurigare att bygga och få dom bra än en vanlig portad låda,men om du har tid och ork samt att du kan få nån som kan hjälpa dig räkna ut en bandpass till din l5a så borde de nog funka. Nu vet jag ju iofs inte om l5órna gillar bandpass men...

Vad är det som gör att det är svårare med bandpass? För att båda kammarna måste bli exakta?

Även om min bandpass bara blir ungefär(en liter hit eller dit) vad som är det ultimata för basen så måste det bli bättre tryck och ljudmässigt än vad min slutna och kanske till o med portad låda är, då all luft kmr in i cupen?

Hur kollar man upp vad basen trivs i?

Rätta mig om jag har fel! Vill få ut så mkt som möjligt ur basen smile
Senast redigerat av striper (24 november 2009)

560 Inlägg
24 november 2009
Nej men oftast blir det fel i fasen om man sätter porten tex uppåt eller på sidan när basen lirar bakåt.

Men det behöver inte betyda att det spelar lägre wink

Softis skrev:
Porten MÅSTE inte sitta på samma sidan som basen.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 november 2009
Om du bygger en portad låda och kör portarna uppåt och basarna bakåt så kommer du ju dels tappa dom frekvenser som basarna spelar, och dels få ett väldigt mysko fasfel så det är ingen jättebra idé. Kör på bandpass istället. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

392 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Okey bandpass blire då!

Vad ska man tänka på när man bygger en bandpass! Ska gå ut o mäta skuffen då jag fått volymen för lådan.

Vad är det man ska se upp med en bandpass? Vad ska man tänka på att mäta/kolla osv extra noga till skillnad mot de andra två sorters lådorna?

Vad hade ni personligen valt? Sluten som jag har eller en bandpass? Kmr bandpassen (om jag gör rätt vill säga) att låta lika gött som en sluten men då att allt ljud kmr direkt in i cupen istället?

Tacksam för all hjälp..

21 761 Inlägg
24 november 2009
striper skrev:
Kmr bandpassen (om jag gör rätt vill säga) att låta lika gött som en sluten men då att allt ljud kmr direkt in i cupen istället?

En korrekt byggd bandpasslåda med anpassat baselement kan låta ganska bra, dock spelar den inte lika tajt som en bra uträknad sluten låda. smile

Du skriver att den nya lådan ska flytta så mycket luft som möjligt, menar du att den hellre ska spela väldigt högt än att få jämn och fin frekvenskurva?

392 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Okey.

Nej kanske egentligen var fel formulerat. Är ute efter välljud men vill få ut så mkt tryck som det går inom utan att påverka kvaliten. Därav min tanke med bandpass. Jag tycker det låter Helt ok som de är.
Jag har aldrig lyssnat på en bandpass så därav min okunnighet och undran.

Skall bygga till det ordentligt i skuffen med baffel osv (stilrent) och vill därför göra rätt från början för att slippa riva upp.

2 665 Inlägg
24 november 2009
En bandpass låda döljer kvaliterna eller bristera på basen bra! O du hör troligen inte när den låter illa så du vet ej när du spelar för högt, den bara tvärdör!

Eftersom du inte lyssnar till konen utan en resonans i röret. En framsystem med bra midbas är mycket bra att ha då själva attacken oftast delvis försvinner.
Ungefär som en billigt logitechssystem till datorn. Sateliter utan basåtergivning. Och sedan en baslåda som bara står o brummar ut bas!
Lyssningströtthet är bara förnamnet.

Inget fel på bandpass utan det ställer bara lite krav på frontbasåtergivningen!
Senast redigerat av Rickard-v (24 november 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

392 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Okey, viktig info.

Va säger ni om att ha en sluten låda, riktad uppåt mot hatthyllan och sedan skärma av med en "baffel" eller vägg från kanten av baslådan, dvs från skuffens golv till hatthyllan.

Då tvingas ljudet mer att söka sig upp genom hålen eftersom basen ramas/siktas in upp mot hålen?
Senast redigerat av striper (24 november 2009)

Sök