2297
Sök

Göra eget distrubitionsblock material?

1 892 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Hallå, har letat o letat min inte funnit något bra disrubitionsblock,
Jag vill ha ett med  4st 35mm2 anslutningar och 2st för ca 20mm2
Men detta verkar bara inte finnas.. 
Så min idé är att göra två egna, en för plus och en för jord...
Vad ska har ha för material fär dessa block?  går det med vanligt stål?  Rostfritt?

Mvh/mats

372 Inlägg
24 november 2009
Silver leder bäst, dock lite väl dyrt. Koppar är nog att föredra. Vill du förebygga korrosion kan det vara en fördel att t.ex guldplättera kopparen.

1 892 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
vart kan man guldplätterna koppar??
kan man förnickla det??

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 november 2009
Martinfyhr skrev:
Silver leder bäst, dock lite väl dyrt. Koppar är nog att föredra. Vill du förebygga korrosion kan det vara en fördel att t.ex guldplättera kopparen.

ha inte guld bästa lednings förmågan ? yikes  tänkte bara då  de flesta kontakter i datorer tex är gultplätterade..

stRaend
24 november 2009
christofer_k skrev:
Martinfyhr skrev:

ha inte guld bästa lednings förmågan ? yikes  tänkte bara då  de flesta kontakter i datorer tex är gultplätterade..

nej neutral det leder inte så bra som varken koppar eller silver har jag för mig? Men du har guldplätterade kontakter för att undvika korrosion och oxidation eller vad det nu är tongue

6 558 Inlägg
24 november 2009
här borde du hitta nått som faller i smak big_smile    http://www.skyllermarks.se/sv/produkter … ngsplintar

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Gladen Audio
2 388 Inlägg
24 november 2009
racer-putte skrev:
här borde du hitta nått som faller i smak big_smile    http://www.skyllermarks.se/sv/produkter … ngsplintar

Älskar skyllermarks produkter, inte för designen, utan för funktionen!

Har en del såna kopplingsplintar 6*50mm2 går att spänna åt ordentligt hårt utan det blir gängpaj.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 november 2009
Om du ska göra själv så känns ju koppar eller alu mest lämpligt att jobba med, lätt att borra/såga och leder ström bra. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (24 november 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
24 november 2009
Själv så svetsa man bara dit M10 bultar på en plattjärnsskena med hål i. Vill man sätta säkringar så kan man ju göra två sånna och säkring i mellan..
Dessa fyller iaf. funktionen och om det leder bättre eller sämre än skyllemarks har jag inte en aning om?

PS: Har dock enbart min skena till jordanslutning, men bör funka till plus oxå antar jag.
Senast redigerat av TT-Avant (24 november 2009)

372 Inlägg
24 november 2009
ChriZtoffer skrev:
Om du ska göra själv så känns ju koppar eller alu mest lämpligt att jobba med, lätt att borra/såga och leder ström bra. smile

Vad jag vet så krävs det typ dubbelt så grov alu för att nå samma ledningsförmåga som koppar.

387 Inlägg
24 november 2009
det är ju bar att göra i olika material och sen mätta hu mycket späningsfall det blir tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 november 2009
Martinfyhr skrev:
ChriZtoffer skrev:

Vad jag vet så krävs det typ dubbelt så grov alu för att nå samma ledningsförmåga som koppar.

Nja det var nog lite att ta i, men koppar leder bättre än alu helt klart. Dock så pratades det om stål och annat tråkmaterial som är både jobbigt att hålla på med och inte leder jättebra. Vet inte riktigt hur Krutmats hade tänkt göra distblocket dock men koppar eller alu skulle då jag välja att jobba i, fast jag köper hellre färdigt...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

387 Inlägg
24 november 2009
mässing leder det bra ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 november 2009
Dugligt men inte lika bra som silver koppar eller alu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
24 november 2009
det finns ju typ 250 (vet inte om det är exakt 250 men det är MÅNGA olika kvaliteter.) olika ALUmaterial. leder alla ungefär lika??

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
24 november 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/43073/784688_2nk2cw.jpg

Vi är 4st som kör sådan som minus block. Koppar. Funkar kanon.
Den jag har är bultade med 2st m12 i karossen. sedan 2st 50mm2 direkt till bakre batteriet.

Kan kanske få fram några till om någon behöver
Senast redigerat av ToTTeN (24 november 2009)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

372 Inlägg
24 november 2009
jag fick tag på stavar som såg precis ut som dom där förut ToTTen, Trode det var solid koppar tills jag borra i dom och upptäckte att det var aluminium. Ringde en elektriker och fråga om det dög, fick svaret att det behövdes ungefär dubbelt så mycket. Men om vi kolla på ledningsförmåga så:
Ren koppar (Cu) har 1.7uOhm/cm
Ren aluminium (Al) har 2.65uOhm/cm.

1 435 Inlägg
24 november 2009
Martinfyhr skrev:
jag fick tag på stavar som såg precis ut som dom där förut ToTTen, Trode det var solid koppar tills jag borra i dom och upptäckte att det var aluminium. Ringde en elektriker och fråga om det dög, fick svaret att det behövdes ungefär dubbelt så mycket. Men om vi kolla på ledningsförmåga så:
Ren koppar (Cu) har 1.7uOhm/cm
Ren aluminium (Al) har 2.65uOhm/cm.

Det är mitt batteri på bild och de blocken vi använder är helt i koppar i alla fall. Det fungerar kanoners för oss. Tråkigt att du kom över ett block som inte var helt i koppar.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (24 november 2009)

24 Inlägg
24 november 2009
Rekomenderar att du använder koppar, krävs mycket mer aluminium för ha samma lednings förmåga som vissa ovan skriver. Och sen angående vilket som leder bäst så är det: Silver, Koppar, Guld, Aluminium m.m. i den ordningen.

Sen håller dom på att utvekla Kolnanorör också men det lär vi inte se på många år^^

www.goldentowns.com?i=98263 Ha kul och tjäna en slant samtidigt =)

Sök