8684
Sök

Kan trasiga topplockspackningar härledas till körsätt?

1 207 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Hej, min fråga är precis som rubriken lyder.
Det är nämligen så att jag hade en audi 80 1.8s som första bil som topplockspackningen for på.
Året därpå köpte jag mig en saab 9000 som också topplockspackningen for på.

Så jag undrar helt enkelt om detta bara var rent och skär otur eller om mitt körsätt kan ha spelat någon roll i det hela? Kan tillägga att audi´n för det mesta kördes ganska lugnt medan saaben kördes desto oftare olagligt. Jag har däremot aldrig sett nöjet med att burna eller på något annat sätt övervarva motorn, utan det var mer autobahn-style.

Anledningen till att jag frågar är dels nyfikenheten och dels för att jag har införskaffat mig en vw vento som jag önskar att slippa detta (oftast kostsamma) problem med.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 november 2009
Kör normalt, sköt servicarna och håll koll på tempen så ska det nog hålla smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Herr
1 722 Inlägg
25 november 2009
maco skrev:
Hej, min fråga är precis som rubriken lyder.
Det är nämligen så att jag hade en audi 80 1.8s som första bil som topplockspackningen for på.
Året därpå köpte jag mig en saab 9000 som också topplockspackningen for på.

Så jag undrar helt enkelt om detta bara var rent och skär otur eller om mitt körsätt kan ha spelat någon roll i det hela? Kan tillägga att audi´n för det mesta kördes ganska lugnt medan saaben kördes desto oftare olagligt. Jag har däremot aldrig sett nöjet med att burna eller på något annat sätt övervarva motorn, utan det var mer autobahn-style.

Anledningen till att jag frågar är dels nyfikenheten och dels för att jag har införskaffat mig en vw vento som jag önskar att slippa detta (oftast kostsamma) problem med.

Byt termostaten och håll koll på vattennivån så ska nog packningen klara sej

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 207 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Tackar för svaren. Men man är ju fortfarande lite orolig över den där förbannade packningen. tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 november 2009
du måste ha haft otur för en packning ska inte ryka bara för att man kör lite hårt, då skulle ja ha behövt byta jävligt ofta. De ä väl en sak om man åker med 500hk eller så och varvar som en jetmotor men annars ska de ju hålla ^^

Sök