Diesel utan gasefekt...

pogyhogy
24 november 2009 · 9 Inlägg

Tjenare! Har en Renault Megane 1.9 DTI från 2000. Har bytt motor på den till en likadan orginalmotor. Startade den igår och skulle köra ut den ur garaget och upptäkte då till min besvikelse att jag inte fick nån efekt när jag tryckte ner gaspedalen.
Har kollat över hela elsystemet idag och allt är inkopplat. Följt gaswiren och den är hel, öppnat plastdosan som den går in i och där den blir elektronstyrd och allt där inne ser finfint ut, hjulet som gaswiren är fäst på rör på sig när man rör gaspedalen...

Min fråga är ju då självklart vad som är fel...
I ren desperation började jag pilla med handpumpen till soppan medans motorn var igång och den ökade då stundvis i varv, och efter det kunde man nudda gaspedalen och få upp motorn till 1000 varv under kanske 5 sekunder.
För mig känns det som att motorn får förlite bränsle men vet inte varför. Någon som pillat med liknande förut och stött på samma fel?
Har hört att man inte ska behöva lufta denna typen av dieselmotorer och de behövde jag inte heller för att få igång den... men kan de behövas iaf?

Mycket tacksam för svar med mycket bra och utförlig info!

sandzoo
24 november 2009 · 2 072 Inlägg

turbon som den ska.. lmm?
om du har luft borde du ej kunna starta han från början,..
koppla dit datan.. (för felkoder)

Senast redigerat av sandzoo (24 november 2009)

Sandzoo i da house
pogyhogy
24 november 2009 · 9 Inlägg

Har suttit och spånat på om det kan vara turbon... dock såg den kanon ut senast jag kollade. men kikar på den igen!
Mer förslag?

dojan Skruvad
24 november 2009 · 99 Inlägg

den går säkert bara i "nöd drift"... mitt tips skulle nog vara att kolla felkoder...

edit:sry (borde kanske lära mig att läsa...)

Senast redigerat av dojan (24 november 2009)

asdf
Suzuki Swift Sport "Swirre" (2015)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
24 november 2009 · 857 Inlägg

dojan skrev:
den går säkert bara i "nöd drift"... mitt tips skulle nog vara att kolla felkoder... btw gaswire på en diesel?

Om du läser första inlägget så står det att vajern går till en gaspotentiometer.

Mitt tips till TS är också att kolla felkoder på bilen.

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
24 november 2009 · 206 Inlägg

Låter som att den inte får soppa. Har haft samma problem på min transit (gammal perkinsdiesel) och det visade sig vara för dåligt tryck på soppan. Bytte filter och soppapump och nu går den klockrent.
Lycka till!

"Den kan vara bra att ha"
Kavli Motborgare
26 november 2009 · 1 099 Inlägg

pogyhogy skrev:
Tjenare! Har en Renault Megane 1.9 DTI från 2000. Har bytt motor på den till en likadan orginalmotor. Startade den igår och skulle köra ut den ur garaget och upptäkte då till min besvikelse att jag inte fick nån efekt när jag tryckte ner gaspedalen.
Har kollat över hela elsystemet idag och allt är inkopplat. Följt gaswiren och den är hel, öppnat plastdosan som den går in i och där den blir elektronstyrd och allt där inne ser finfint ut, hjulet som gaswiren är fäst på rör på sig när man rör gaspedalen...

Min fråga är ju då självklart vad som är fel...
I ren desperation började jag pilla med handpumpen till soppan medans motorn var igång och den ökade då stundvis i varv, och efter det kunde man nudda gaspedalen och få upp motorn till 1000 varv under kanske 5 sekunder.
För mig känns det som att motorn får förlite bränsle men vet inte varför. Någon som pillat med liknande förut och stött på samma fel?
Har hört att man inte ska behöva lufta denna typen av dieselmotorer och de behövde jag inte heller för att få igång den... men kan de behövas iaf?

Mycket tacksam för svar med mycket bra och utförlig info!

Hur är det med soppatrycket fram till högtryckspumpen?
Högtryckspumpen har ingen sugförmåga alls, så den måste matas med övertryck.

Totalt igensatt bränslefilter?

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang