1 december 2009
Trådstartare
Hur är det nu med motorns prestanda om vi jämför 95 oktan mot 99 oktat (v-power) respektive 98 oktan?
Jag har en 1.8 16V i min opel vectra 2000 edition. öppet sportluftfilter från k&n och 2.5 tums avgassystem efter kat från simons. känns rätt seg när man drar på från botten, sen vid 2500-3000 varv händer det lite och sen vid 4000 och upp till 6000 varv känns den som den tappar ork. Tankade i v-power 99 oktan och det känndes som en helt ny motor, pigg upp i varv och den känns kraftfull ända upp till varvstopp. det var lika på min gammla astra med samma motor fast med 1.6 liter motorn. när man varvar upp min nuvarande opel från tomgån med 95okt i så blir det liksom en liten fördröjning innan den varvar plus att den liksom stannar upp en segar till sig vid just 3000 varv för att sedan vråla up till 6000 sträcket, med 99 oktan är det raka motsatsen, responsen är otrolig. fel inställd tändning eller helt enkelt mer kraft med 4 oktan mer i blandningen? vad kan det skillja i hästar? confused... tacksam för svar!