2862
Sök

95 Oktan VS 99 Oktal (V-Power)

105 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Hur är det nu med motorns prestanda om vi jämför 95 oktan mot 99 oktat (v-power) respektive 98 oktan?

Jag har en 1.8 16V i min opel vectra 2000 edition. öppet sportluftfilter från k&n och 2.5 tums avgassystem efter kat från simons. känns rätt seg när man drar på från botten, sen vid 2500-3000 varv händer det lite och sen vid 4000 och upp till 6000 varv känns den som den tappar ork. Tankade i v-power 99 oktan och det känndes som en helt ny motor, pigg upp i varv och den känns kraftfull ända upp till varvstopp. det var lika på min gammla astra med samma motor fast med 1.6 liter motorn. när man varvar upp min nuvarande opel från tomgån med 95okt i så blir det liksom en liten fördröjning innan den varvar plus att den liksom stannar upp en segar till sig vid just 3000 varv för att sedan vråla up till 6000 sträcket, med 99 oktan är det raka motsatsen, responsen är otrolig. fel inställd tändning eller helt enkelt mer kraft med 4 oktan mer i blandningen? vad kan det skillja i hästar? confused... tacksam för svar!

2 751 Inlägg
1 december 2009
Du kommer möjligtvis tycka den e lite rappare och ger mer respons, annars i princip kommer bilen gå likadant. Det är väll mest större motorer V-power märks på.

Who Djaa bless no man curse

Vw trimmare
2 995 Inlägg
1 december 2009
infected_markan skrev:
med 99 oktan är det raka motsatsen, responsen är otrolig. fel inställd tändning eller helt enkelt mer kraft med 4 oktan mer i blandningen? vad kan det skillja i hästar? confused... tacksam för svar!

Visst kan bilen gå lite mjukare osv med det mesta är ren placebo effekt, hade vi kört tester där du inte hade vetat viket bränsle som var i bilen hade det nog blivit svårt att gissa wink

därmed inte sagt att 99-oktan är bra har man adaptivt system så mår ju bilen bra av 99-oktan men det är absolut inget måste och i rena hästkrafter handlar det om väldigt lite butt-dynon märker inte skillnader på +-10hk såvida du inte är nån motorgud, och som sagt om systemet kan känna av skillnader i bränslet kan du få vassare tänding och förbättra responsen och då får man den där placebo effekten om att bilen är sjukt mycket snabbare big_smile

93 Inlägg
1 december 2009
Är bilen inte anpassad för det högre oktantal du häller i ska du inte känna någon skillnad. Gör du motsatsten och häller i lägre oktanhalt än rekommenderat kan du dock få en effektförlust om knack-sensorerna ger utslag.

Om det blir skillnad med v-power i tanken i en bil anpassad för 95/98 lär de bero på andra faktorer än oktanhalten.
Senast redigerat av oskar_j (1 december 2009)

1 853 Inlägg
1 december 2009

2 751 Inlägg
1 december 2009
V-power i tyskland är dessutom 100 okta, och så har dom V-power diesel wink

Who Djaa bless no man curse

9 108 Inlägg
1 december 2009
soyd skrev:
Läs denna:

Bensin? 95, 98 eller 99 oktanig (v-power)

/mvh soyd

Finns mycket info den tråden, finns fler frågor så ta dom där. Mvh!

Sök