ELFEL! volvo 740 Gl 88! HJÄLP! upptaderat.

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

hejsan. mitt problem är det att radioläget är kvar igång när jag har dragit ur nyckeln!! det jag har gjort hitils, tagit bort allt extrainkopplat på batteriet och lyft på hela instrumenpanelen tagit bort ljusspakarna alla! dragit ur dragkrokskontakten, provat med att tagit bort alla relän och kollat alla säkringar på säkrings/relä dosan. provat med att kopplat ur alla "stora" kontaktstycken under brädan, gått igenom hela kabelstamen och inga brott eller liknande! provat med att koppla bort alla kablar till generator,lysen,blink,bak. allt! kollat steriokablarna och alla andra kablar tex stolsvärme och allt! och inga fel där. jag undrar om någon vet vad det skulle kunna vara! måste få reda på felet så jag kan börja använda den igen. den funkar pricis som den ska men felet ar det att radioläget är på dvs fläkt torkarna tuta lysena och radion.! kransen har jag kopplat bort från tändningslåset så det är inte det felet heller. är extremt tacksam över svar och ideer! snälla hjälp! kom med förslag. det behövs! mvh


NYTT! jag har fixat med bilen hela dagen. och det har gått framåt. jag vet inte vad som gjorde det men nu när jag drar bort kransen så bryter den strömmen till alla lyserna men inte till torkarna eller fläkten! jag undrar om det inte är ett jordfel trotsallt. har kollat jordpunkten bakom boxen och alla punkter jag har hittat. hjälp snälla! kom med förslagg och ideer! om ni vet någon speciel punkt eller något som man kan prova med? är tacksam för svar och förslag smile

Senast redigerat av volvo740s (26 november 2008)

Saffranskalle Palfinger tekniker
25 november 2008 · 1 248 Inlägg

har du testat med en annan elbox eller vad det nu heter som sitter längst bak på tändningslåset??

Volvo Xc70 (2001)
mrbuggy Entreprenör
25 november 2008 · 1 784 Inlägg

e väl själva brytaren bakom tändningslåset som e paj...e de den du kallar kransen ....?

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

mrbuggy skrev:
e väl själva brytaren bakom tändningslåset som e paj...e de den du kallar kransen ....?

ja men kransen är ju den som alla kablar sitter i har jag för mig? den har jag dragit bort och tagit bort alla kablar och det är fortfarande samma problem. kompisen bil likadan och samma åsmod när jag drog bort "kransen" s¨dog all ström direkt. vilket det inte gör på min sad

mrbuggy Entreprenör
25 november 2008 · 1 784 Inlägg

volvo740s skrev:

mrbuggy skrev:
e väl själva brytaren bakom tändningslåset som e paj...e de den du kallar kransen ....?

ja men kransen är ju den som alla kablar sitter i har jag för mig? den har jag dragit bort och tagit bort alla kablar och det är fortfarande samma problem. kompisen bil likadan och samma åsmod när jag drog bort "kransen" s¨dog all ström direkt. vilket det inte gör på min sad

men e inte dom kablarna lödda.....?å de händer inget om du drar bort kransen...de e ju själva kransen de e kortis i...

Senast redigerat av mrbuggy (25 november 2008)

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

mrbuggy skrev:

volvo740s skrev:

mrbuggy skrev:
e väl själva brytaren bakom tändningslåset som e paj...e de den du kallar kransen ....?

ja men kransen är ju den som alla kablar sitter i har jag för mig? den har jag dragit bort och tagit bort alla kablar och det är fortfarande samma problem. kompisen bil likadan och samma åsmod när jag drog bort "kransen" s¨dog all ström direkt. vilket det inte gör på min sad

men e inte dom kablarna lödda.....?å de händer inget om du drar bort kransen...de e ju själva kransen de e kortis i...

okej. men dom är inte lödda dom kablarna utan dom sitter i en liten svart rund box. och den är det ungefär som klipps på så jag öppnade den så jag hade var kabel för sig hängandes lös. alltså alla bablar upp till tändningslåset hängde löst, och fortfarande samma problem. så jag satte ihopp allt igen och startmotor och tändningen fungerar som det ska. förstår du hur jag menar? annars kan jag ladda upp bild på hur det ser ut smile är tacksam för dina svar smile

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/103253/508955_dx4s6d.jpg
här är kransen när jag har öppnat den och alla kablar går att plocka bort. dom sitter som på stift på tändningslåset längstbak.

blacken
25 november 2008 ·

Har du provat att koppla bort kontaktstycket som det kabelstammen sitter i? ( på/till huvudstammen..

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

blacken skrev:
Har du provat att koppla bort kontaktstycket som det kabelstammen sitter i? ( på/till huvudstammen..

nej det har jag inte. hittar inte vart det sticker iväg. men jag tror jag har gjort det för under förarens ben så att säga sitter det ju två enorma kontaktstycken och dom har jag släppt på och ingen skilnad sad och även på höger sidan har jag kopplat bort det "stora" kontaktstycket och provat kopplat ur boxen under gaspedalen och vid högersidan av bilen innanför kåpan. och jag tror inte att det finns några kablar som går direkt ut i motorrummet utan att "sitta" i något kontaktstycke.sad har köpt mig en haynes gör det själv bok men blir inte klok på elscheman! haha. du har inget annat förslag? smile

Oge
25 november 2008 ·

Kollat alla jordpunkter? Tex den vid databoxen? Kan hända många underliga saker när d e problem med det jordiska wink

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

Oge skrev:
Kollat alla jordpunkter? Tex den vid databoxen? Kan hända många underliga saker när d e problem med det jordiska wink

okej. har kollat alla jordpunkter som jag hittat har däremot inte kollat den bakom boxen. det ska jag göra i morgon.smile är tacksam för alla svar! snälla folk kom med förslag och ideer:)

Oge
25 november 2008 ·

För den jordpunkten vid databoxen hade lossnat för en polare och då lös instrumentbel och stereon, fast man stängt av allt..

blacken
25 november 2008 ·

volvo740s skrev:

blacken skrev:
Har du provat att koppla bort kontaktstycket som det kabelstammen sitter i? ( på/till huvudstammen..

nej det har jag inte. hittar inte vart det sticker iväg. men jag tror jag har gjort det för under förarens ben så att säga sitter det ju två enorma kontaktstycken och dom har jag släppt på och ingen skilnad sad och även på höger sidan har jag kopplat bort det "stora" kontaktstycket och provat kopplat ur boxen under gaspedalen och vid högersidan av bilen innanför kåpan. och jag tror inte att det finns några kablar som går direkt ut i motorrummet utan att "sitta" i något kontaktstycke.sad har köpt mig en haynes gör det själv bok men blir inte klok på elscheman! haha. du har inget annat förslag? smile

I kontaktstycket så finns det två kablar (röd 4,0 kvmm) märkt "30" båda två. plocka bort dom ifrån kontaktstycket och se vad som händer..

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

Oge skrev:
För den jordpunkten vid databoxen hade lossnat för en polare och då lös instrumentbel och stereon, fast man stängt av allt..

okej. ja det ska jag titta upp direkt i morgon smile tack så mycket för hjälpen smile

volvo740s
25 november 2008 · 81 Inlägg

blacken skrev:

volvo740s skrev:

blacken skrev:
Har du provat att koppla bort kontaktstycket som det kabelstammen sitter i? ( på/till huvudstammen..

nej det har jag inte. hittar inte vart det sticker iväg. men jag tror jag har gjort det för under förarens ben så att säga sitter det ju två enorma kontaktstycken och dom har jag släppt på och ingen skilnad sad och även på höger sidan har jag kopplat bort det "stora" kontaktstycket och provat kopplat ur boxen under gaspedalen och vid högersidan av bilen innanför kåpan. och jag tror inte att det finns några kablar som går direkt ut i motorrummet utan att "sitta" i något kontaktstycke.sad har köpt mig en haynes gör det själv bok men blir inte klok på elscheman! haha. du har inget annat förslag? smile

I kontaktstycket så finns det två kablar (röd 4,0 kvmm) märkt "30" båda två. plocka bort dom ifrån kontaktstycket och se vad som händer..

okeej. ja det ska jag prova i morgon! tack så mycket smile

volvo740s
27 november 2008 · 81 Inlägg

hejsan. jag har fixat felet nu! det var sterio kablarna som hade brunnigt ihopp. konstigt nog, eftersom jag inte kände någon lukt eller något. men nu fungerar allting som det ska. smilesmilesmilebig_smilebig_smilebig_smilelollol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang