Försäkrings fråga ang lack!

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
12 december 2009 · 259 Inlägg

Tjenare!

Tänkte se om någon vet eller har varit med om att försäkringsbolagen bråkar om lack.

Den lacken jag har finns inte kvar att köpa, det finns tydligen inte en liter i hela Europa sad

Så om vi säger att jag blir på körd bakifrån eller liknande så det behövs en omlackering,
och den personens försäkringsbolag vägrar att betala för det kostar för mycket eftersom det krävs att
hela bilen lackeras om då färgen inte går att få tag på.

Hur ska man gå tillväga då? någon som har varit med om det?
Tänkte att det kan vara bra att veta ifall detta inträffar.


Mvh/ Fredrik

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Iam2fast4U
12 december 2009 · 1 534 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:
Tjenare!

Tänkte se om någon vet eller har varit med om att försäkringsbolagen bråkar om lack.

Den lacken jag har finns inte kvar att köpa, det finns tydligen inte en liter i hela Europa sad

Så om vi säger att jag blir på körd bakifrån eller liknande så det behövs en omlackering,
och den personens försäkringsbolag vägrar att betala för det kostar för mycket eftersom det krävs att
hela bilen lackeras om då färgen inte går att få tag på.

Hur ska man gå tillväga då? någon som har varit med om det?
Tänkte att det kan vara bra att veta ifall detta inträffar.


Mvh/ Fredrik

Vi har en speciell kamera på lackskolan, man polerar upp en fläck sedan tar man bara kort på lacken med den och kopplar in den i ppg:s databas, så söker den på alla ppg:s produkter i hela världen efter några minuter kommer de 10 bästa resultaten fram, då väljer man bara den bästa och blandar färgen själv
Sedan bara ut och lacka
borde gå med din lack med antar jag

BMW E34 "538" (1990)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
12 december 2009 · 259 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

Fredrik wilhelmsson skrev:
Tjenare!

Tänkte se om någon vet eller har varit med om att försäkringsbolagen bråkar om lack.

Den lacken jag har finns inte kvar att köpa, det finns tydligen inte en liter i hela Europa sad

Så om vi säger att jag blir på körd bakifrån eller liknande så det behövs en omlackering,
och den personens försäkringsbolag vägrar att betala för det kostar för mycket eftersom det krävs att
hela bilen lackeras om då färgen inte går att få tag på.

Hur ska man gå tillväga då? någon som har varit med om det?
Tänkte att det kan vara bra att veta ifall detta inträffar.


Mvh/ Fredrik

Vi har en speciell kamera på lackskolan, man polerar upp en fläck sedan tar man bara kort på lacken med den och kopplar in den i ppg:s databas, så söker den på alla ppg:s produkter i hela världen efter några minuter kommer de 10 bästa resultaten fram, då väljer man bara den bästa och blandar färgen själv
Sedan bara ut och lacka
borde gå med din lack med antar jag

En som jobbar som inköpare på Dupont sa att den färgen inte går att få tag på, den e helt slutsåld...
Eftersom det är en kameleont lack går den inte att blanda ihop hur som helst.

Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (12 december 2009)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Dale Sir
12 december 2009 · 291 Inlägg

Har du ingen specialförsäkring så lär du få bilen återställd till typ orginallack.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Scuderia_Lusso Profile at Phoenix Foundation
12 december 2009 · 171 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

Fredrik wilhelmsson skrev:
Tjenare!

Tänkte se om någon vet eller har varit med om att försäkringsbolagen bråkar om lack.

Den lacken jag har finns inte kvar att köpa, det finns tydligen inte en liter i hela Europa sad

Så om vi säger att jag blir på körd bakifrån eller liknande så det behövs en omlackering,
och den personens försäkringsbolag vägrar att betala för det kostar för mycket eftersom det krävs att
hela bilen lackeras om då färgen inte går att få tag på.

Hur ska man gå tillväga då? någon som har varit med om det?
Tänkte att det kan vara bra att veta ifall detta inträffar.


Mvh/ Fredrik

Vi har en speciell kamera på lackskolan, man polerar upp en fläck sedan tar man bara kort på lacken med den och kopplar in den i ppg:s databas, så söker den på alla ppg:s produkter i hela världen efter några minuter kommer de 10 bästa resultaten fram, då väljer man bara den bästa och blandar färgen själv
Sedan bara ut och lacka
borde gå med din lack med antar jag

Iam2fast4U har helt rätt.

Min NSX behövde ny lack längst bak som Honda (EU) inte kunde ta fram så dom polerade upp en liten yta på bilen och fota med en superduperhuper kamera och vipps så kunde man ta fram den färgen då kameran eller programet gav receptet till just denna lack. Men det kostade en slant.

Inget e omöjligt

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth
Skalman
12 december 2009 · 508 Inlägg

Hej !

Det blir precis som Dale skriver eller att försäkringsbolaget räknar ut vad bilens värde ligger på och skulle skadorna uppgå över det belopp så kommer dom lösa ut bilen och du får ut bilens värde i pengar i stället och eventuelt behålla bilen.

Rätta mig om jag har fel.

Men borde man inte kunna teckna en special försäkring på lacken för den vill man ju försäkra för lackar man en bil kostar ju det en slant ock specielt kamiliont lack då den består av flera olika färgen och många arbetstimmar.

Detta är bara vad jag tror så rätta mig om jag har fel.

Mycket bra fråga då jag själv undrar hur det blir om man skulle krocka en bil med snygg lack.

Decibel
13 december 2009 · 2 911 Inlägg

Om lacken ifråga är lagd av biltillverkaren är det lungt, endera fixar dom det eller löser in bilen.

Har DU lagt den eller betalat någon för att göra det, då bör du läsa igenom ditt försäkringsbolags villkor. De flesta ersätter bilen enligt listor och möjligen lite till efter diskussion, men om du tillför bilen värde och betalar försäkringspremie enligt lista så kan du med 99% säkerhet glömma ersättning för dyr lack.

De flesta försäkringsbolags villkor motsätter sig alla former av förändringar på bilen, t.ex. dyra kjolpaket, omlackningar, feta stereoanläggningar.
Stereo bl.a. kan man köpa extraförsäkring till, men har aldrig sett det för lack.

Sen finns det självklart händelser där de har betalat lite dyrare lack, stor stereo o.s.v., men det säger ingenting om de verkligen kommer göra det i ditt fall, så lyssna inte på sånt dravel utan läs i villkoren.

Senast redigerat av Decibel (13 december 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang