5105
Sök

Köp av Saab 9-3 Aero -01 och har lite frågor

1 298 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Tjenare!

Tänkte börja med att fråga om jag lagt frågan i rätt forum?
Jag har kikat på en Saab 9-3 Aero -01 med 18000 mil på mätaren. Han som äger den nu har satt på en vev från 9-5an som ökar volymen till 2,3 liter säger han. Bilen har även 3" hela vägen med sportkatalysator. Han påstår sig ha närmare 300 hk i den men samtidigt påstar han att den är helt original och inte ens chippad. Årets krydd?
Vad tror ni om ökningen till 2,3? Är det bra? Ökar förbrukning osv. Är rätt ny på bilar så skulle vara tacksam om jag inte får några idiotförklaringar.

MVH Christian Magnusson

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

888 Inlägg
17 december 2009
Hade aldrig köpt en sådan bil av som inte kan ett skit om bilar. Oftast är dom misskötta eller stämmer inte ett skit av det som dom säger.

Mvh Henke
Senast redigerat av HenkeTIC (17 december 2009)

German Engineering
9 083 Inlägg
17 december 2009
Jag avråder dig att köpa bilen.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

BMW fantast
1 172 Inlägg
17 december 2009
låter lite farligt det där med volymökningen. funkar säkert, men rätt personer ska göra det isf. länka gärna till bilen. kanske är min gamla pärla

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 december 2009
om han bara bytt vev så skulle inte jag köpa bilen, eftersom kolvar och stakar skilljer oxå på 2,0L och 2,3L.

om han har tagit saker från 2,3Liters 9000 så är det bara ett plus, eftersom de kolvarna är mycke bättre än orginal som sitter på 9-3an.

Men 300hk utan att ha chippat/mappat den, det låter konsigt tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 298 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
AeroMalm skrev:
låter lite farligt det där med volymökningen. funkar säkert, men rätt personer ska göra det isf. länka gärna till bilen. kanske är min gamla pärla

Vevbytet är utfört av ett riktigt saab-freak enligt förrförra ägaren som jag pratat med. Veven kommer från en 9-5a. Ska försöka få tag på killen som gjorde bytet ikväll och se vad han säger.
Annonsen säger inte så himla mycket, han har inte ens bilder. Dock har han mailat lite bilder till mig nu så det är okej.

Annons: http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_93 … 15&w=3

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 298 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
kwansa skrev:
om han bara bytt vev så skulle inte jag köpa bilen, eftersom kolvar och stakar skilljer oxå på 2,0L och 2,3L.

om han har tagit saker från 2,3Liters 9000 så är det bara ett plus, eftersom de kolvarna är mycke bättre än orginal som sitter på 9-3an.

Men 300hk utan att ha chippat/mappat den, det låter konsigt tongue

Han säger att veven är från en 9-5a så isåfall får vi hoppas att han tagit kolvar och stakar från den 9-5an med isåfall. Enligt förrförra ägaren som jag pratat med nu så är bytet utfört av ett riktigt saab-freak vilket åtminstone tyder på att det är ordentligt utfört. Ska försöka få tag på killen som gjort bytet ikväll och prata med honom.

OEM <3
6 957 Inlägg
17 december 2009
Den var ju väldigt billig iaf, inga bilder??

Tkr det ändå låter otroligt att den har 300hk utan nånting gjort?
http://www.garaget.org/?car=98866 Den har 300hk med en 2.3 och det är ändå lite pill i motorn..

Neä, av ren magkänsla. Köp inte!

OEM <3

1 002 Inlägg
17 december 2009
Leta efter en annan 9-3:a istället..

...

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 december 2009
Kan inte va 300 påsar i den om den inte är "chippad"
En 9-5a aero har ju "bara" 230-260 hk beroende på årsmodell i standardutförande.

Ska du köpa en 9-3a så kan jag rekomendera att köpa en med T5 motorn i istället.
Kjolpaket går ju alltid att byta om det är det man vill ha wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 298 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Bjork skrev:
Den var ju väldigt billig iaf, inga bilder??

Tkr det ändå låter otroligt att den har 300hk utan nånting gjort?
http://www.garaget.org/?car=98866 Den har 300hk med en 2.3 och det är ändå lite pill i motorn..

Neä, av ren magkänsla. Köp inte!

Jo den är ganska billig. Anledning till att överhuvudtaget var intresserad av den bilen var att han kunde tänka sig min bil som byte. Men nu har jag lyckats sälja min bil ändå, så jag köper inte den bilen. Delvis pga magkänsla wink

1 298 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
En 9-5a aero har ju "bara" 230-260 hk beroende på årsmodell i standardutförande.

Ska du köpa en 9-3a så kan jag rekomendera att köpa en med T5 motorn i istället.

Nej jag tycker det låter ordentligt överdrivet. Det blir inte den bilen. Tack för hjälpen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 december 2009
chrillzter skrev:
Aerocombi skrev:

Nej jag tycker det låter ordentligt överdrivet. Det blir inte den bilen. Tack för hjälpen!

Tror det var ett smart val, det lät inte riktigt seriöst den bilen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök