100Ah batteri kortslutning?

Spethz_
22 december 2009 · 212 Inlägg

Köpte ett 100ah batteri på biltema förra sommaren. Skulle ha det till ljudet och läste in på något utan drog en pluskabel från 75ah batteriet fram till det nya 100ah batteriet i skuffen och jorda det där. Fungerade ett tag, men sen märkte jag att det inte ladda. Utan det ladda istället ur batteriet fram. Har mätt på 100ah timmar batteriet och det verkar vara helt kört. Ett underhållsfritt batteri också. Är det något att göra åt det eller helt enkelt bara att kasta det? Tråkigt när det inte blev använt mycket. Uppkom felet pga av att jag blandade ampere storlekarna?
Tacksam för svar. /Johan

volvoentusiasten
22 december 2009 · 4 005 Inlägg

Du måste väl ha ett skiljerelä mellan så att strömmen inte vandrar åt fel håll?

Spethz_
22 december 2009 · 212 Inlägg

Nej, som jag skrev så var jag inte allt för insatt. Utan bara drog en pluskabel från plusen fram till batteriet bak. Hade det fungerat om jag hade haft ett skiljerelä som du nämner? Sen hur är det med att blanda olika ampere storlekar?

Drönirettab
22 december 2009 · 21 761 Inlägg

Man kan blanda olika storlekar på batterierna, men det är bättre att ha lika stora. Orsaken till ditt problem har inget med olika stora batterier att göra, felet är något annat. Kolla noga att pluskabeln mellan batterierna har bra kontakt och att det bakre batteriets jordkabel verkligen har bra kontakt i karossen.

Du satte väl säkringar mellan batterierna?

Kolla så att de är hela. smile

Spethz_
23 december 2009 · 212 Inlägg

Kopplingen är fullt frisk med god jord och kontakt. Dock så koppla jag ingen säkring men förstår vad du menar. Jag skulle ha avsäkrat längs pluskabeln eller hur? Batteriet är bara att kasta?

Drönirettab
23 december 2009 · 21 761 Inlägg

När man har en spänningskälla (batteri i ditt fall) i båda ändar av strömkabeln så ska det sitta en säkring vid vardera batteri. Orsaken till det är att om kabeln kortsluter vid ena batteriet så hjälper det ju inte att säkringen går sönder vid andra batteriet, det första batteriet matar på ström för fullt ändå.

Batteriet kan gå att ladda upp igen, men om det är totalslut så finns risken att det har tappat en del av kapaciteten pga sulfatering av cellplattorna. Fixa fram en bra batteriladdare och ladda upp batteriet så fullt som möjligt, då får vi se hur resultatet blir.

När batteriet är uppladdat så är det dags för en ordentlig felsökning. Använd multimeter och mät dels på främre batteriet, dels på bakre batteriet. Motorn ska vara igång när du mäter. Spänningen på bakre batteriet ska helst vara precis samma som på främre, dock blir det ofta någon tiondel lägre pga lång kabel och "icke perfekt" kontakt i kabelskor+kontaktytor. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang