Vill köra 1080p från dator till TV, hur göra? [PROBLEM LÖST]

sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2009 · 2 486 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

sirmiro skrev:
Jag skulle testa vlc, och om det inte fungerar söka på nätet efter andra hd-spelare. Värt att testa innan man bygger om eller formaterar datorn. smile

VLC är vad jag har hört det sämsta spelaren bildmässigt.
Dvs sunkar ner kvaliten mycket.. Men har såklart testat den då jag tycker den är mycket bra eftersom den tar många format. Men laggar lika mycket i den, om inte mer..

Har aldrig tagit mig tid att kolla om den förstör bildmässigt, inser att den utrustning jag har förstör mer. wink Men det var ju värt ett försök, hellre aningen sämre kvalitet och att allt flyter än hackig toppkvalitet. Hoppas det löser sig då du kan ha allt på max dock. big_smile

Dagge88
11 november 2009 · 629 Inlägg

Som sagt, då jag tror det är mycket skit i ditt register, så finns det egentligen bara ett riktigt botemedel: formatera.

Dock så skulle jag testa (om du inte redan gjort det), att ladda ner ccleaner som finns här att slanga hem: http://www.filehippo.com/download_cclea … f990a4591/

Rensar ditt register sågott det går utan att formatera.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Mr_EmCom Med.lem
11 november 2009 · 3 759 Inlägg

Dagge88 skrev:
Som sagt, då jag tror det är mycket skit i ditt register, så finns det egentligen bara ett riktigt botemedel: formatera.

Dock så skulle jag testa (om du inte redan gjort det), att ladda ner ccleaner som finns här att slanga hem: http://www.filehippo.com/download_cclea … f990a4591/

Rensar ditt register sågott det går utan att formatera.

´

Den sidan känndes väldigt skumm, vet att det är en länk till en spegel, och dom brukar ju vara mycket reklam på. Vad är det för program du vill att jag ska ladda ner?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Noxxer
11 november 2009 · 1 482 Inlägg

CCleaner
Jag kör det 1 gång om dagen.

Defragmentera dina hårddiskar/partitioner med ett riktigt defrag program. Det som finns i windows är riktigt junk.
Raxco PerfectDisk är riktigt bra med smartplacement.

BLT Service
Theracords Music Label
volvoentusiasten
11 november 2009 · 4 005 Inlägg

Tips från coachen:

Installera om datorn
Installera alla uppdateringar och drivrutiner
Installera VLC, CCleaner, Defraggler, microsoft security essentials, adobe reader, openoffice, microsoft live, K-Lite Codec Pack Lite, firefox, firefox tillägg adblock.

Ställ in ccleaner på att starta varenda gång du startar datorn och rensa allt. Rensa registret samtidigt.
Ställ in defraggler att köra varje dag klockan 0100. Defragmentera samtidigt.

Ta en backup med clonezilla eller acronis true image honme för att återställa datorn i framtiden.

Lek på!

Dagge88
11 november 2009 · 629 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Den sidan känndes väldigt skumm, vet att det är en länk till en spegel, och dom brukar ju vara mycket reklam på. Vad är det för program du vill att jag ska ladda ner?

Du får lita på mig helt enkelt länkar ingen dålig sida wink , det bör "ploppa upp" automatiskt via min länk sen är det bara att trycka på spara/kör.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
11 november 2009 · 999 Inlägg

VLC brukar fungera skit för mig i alla fall när det gäller HD 720/1080.
Behöver massa cpu-kraft för detta, och vet inte om det lirar bra med ett hårdvaruavkodande grafikkort.
Massa codecs och skit använder jag inte längre, MPC HC is the shit.

Fick du ingen ordning på MPC HC & DXVA guiden?

Mr_EmCom Med.lem
11 november 2009 · 3 759 Inlägg

weeeman skrev:
VLC brukar fungera skit för mig i alla fall när det gäller HD 720/1080.
Behöver massa cpu-kraft för detta, och vet inte om det lirar bra med ett hårdvaruavkodande grafikkort.
Massa codecs och skit använder jag inte längre, MPC HC is the shit.

Fick du ingen ordning på MPC HC & DXVA guiden?

Jo, men har inte testat nån 1080p film som stödjer det än.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
MilleN
12 november 2009 · 9 108 Inlägg

Media Player Classic bör verkligen kunna spela upp 1080p med din setup, det är ju snudd på att jag kan göra det med min gamle skit (så länge inte allt i filmen rör sig så funkar det) wink

Mr_EmCom Med.lem
12 november 2009 · 3 759 Inlägg

MilleN skrev:
Media Player Classic bör verkligen kunna spela upp 1080p med din setup, det är ju snudd på att jag kan göra det med min gamle skit (så länge inte allt i filmen rör sig så funkar det) wink

När lagget kommer i filmen så hör man hur prossorn börjar arbeta.
Allt går för sakta i filmen känns det som.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
12 november 2009 · 999 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

MilleN skrev:
Media Player Classic bör verkligen kunna spela upp 1080p med din setup, det är ju snudd på att jag kan göra det med min gamle skit (så länge inte allt i filmen rör sig så funkar det) wink

När lagget kommer i filmen så hör man hur prossorn börjar arbeta.
Allt går för sakta i filmen känns det som.

Testa detta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=809943 skrev:
För att se om DXVA funkar så kan du kolla hur hårt processorn är belastad, ligger den på 1-8% så funkar DXVA... Ligger den på 20-80% så funkar det inte.

Du kan även högerklicka mitt i filmen och i listan väljer du "Filters -> MPC Video Decoder." Då får du upp en ruta och står det "DXVA Mode: H.264 Bitstream Decoder, No FGT" Så funkar det också.

Edit: har du haft andra codec-packs installerade innan? detta har ställt till det för mig ibland, gamla inställningar ligger kvar i systemet och fuckar inställningarna för MPC HC

Sen finns det vissa dåliga releaser ute om det är pirat-material du kör, vissa är felaktigt gjorda och då fungerar inte DXVA.

Senast redigerat av weeeman (12 november 2009)

Sushikocken Sleeper
12 november 2009 · 3 084 Inlägg

ehumm jag kör en Pentium 4 2,8ghz från 2003 med ett geforce mx500 32mb från 1999? jajjemän här snackar vi bara kylfläns (det andra kortets plätteringar råkade jag repa ganska rejält med sandpapper roll) , utan kylpasta på prollen taskiga illalåtande fläktar, Den klarar 720p utmärkt och 1080p ganska laggigt men det går tongue så kraven är nog inte så höga. Kör VGA kabel till TV:n blir rätt bra bild inte som man ser någon skillnad på en DVi eller hdmi kabel på avstånd tv ->Sony kdl-w4000.

har fått en känsla av att det laggar något mindre med MPC än VLC men kan vara inbillning

Senast redigerat av Sushikocken (12 november 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Sushikocken Sleeper
12 november 2009 · 3 084 Inlägg

linuslinje skrev:
Tips från coachen:

Installera om datorn
Installera alla uppdateringar och drivrutiner
Installera VLC, CCleaner, Defraggler, microsoft security essentials, adobe reader, openoffice, microsoft live, K-Lite Codec Pack Lite, firefox, firefox tillägg adblock.

Ställ in ccleaner på att starta varenda gång du startar datorn och rensa allt. Rensa registret samtidigt.
Ställ in defraggler att köra varje dag klockan 0100. Defragmentera samtidigt.

Ta en backup med clonezilla eller acronis true image honme för att återställa datorn i framtiden.

Lek på!

Det är ju inte! bra att defragmentera varje dag för det äter ganska bra på hdd:n

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Noxxer
12 november 2009 · 1 482 Inlägg

Att defragmentera äter inte märkbart på hårddisken.

Jag har defragmenterat min disk 3 gånger i veckan i 2 år utan problem hittils.

BLT Service
Theracords Music Label
volvoentusiasten
13 november 2009 · 4 005 Inlägg

Sushikocken skrev:

linuslinje skrev:
Tips från coachen:

Installera om datorn
Installera alla uppdateringar och drivrutiner
Installera VLC, CCleaner, Defraggler, microsoft security essentials, adobe reader, openoffice, microsoft live, K-Lite Codec Pack Lite, firefox, firefox tillägg adblock.

Ställ in ccleaner på att starta varenda gång du startar datorn och rensa allt. Rensa registret samtidigt.
Ställ in defraggler att köra varje dag klockan 0100. Defragmentera samtidigt.

Ta en backup med clonezilla eller acronis true image honme för att återställa datorn i framtiden.

Lek på!

Det är ju inte! bra att defragmentera varje dag för det äter ganska bra på hdd:n

Kan du definera "äter ganska bra" lite mer?
Samt hänvisa till en källa och undersökning.

Datorer ska prestera när man använder dem, sen om de kör 100% SETI-analyser på natten är irrelevant

Mr_EmCom Med.lem
14 november 2009 · 3 759 Inlägg

Tjoho, har formaterat om datorn nu, och nu flyter allt som det ska!
Kan ha varit massa codecs som låg och förstörde i bakgrunden.

Nästa problem blir att välja TV, men de kommer efter flytten tror jag smile

Tack alla som hjälpt mig!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
kolvas
23 december 2009 · 4 001 Inlägg

En fråga till de kunniga här, jag har en gammal laptop som jag kör mot TV:n men det är ingen värsting, vad blir bäst bild på Tv:n? S-video eller VGA? tyvärr finns inte DVI eller HDMI.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Fredrik_Rangert Egenföretagare
23 december 2009 · 999 Inlägg

kolvas skrev:
jag har en gammal laptop som jag kör mot TV:n men det är ingen värsting, vad blir bäst bild på Tv:n? S-video eller VGA? tyvärr finns inte DVI eller HDMI.

VGA brukar bli riktigt bra! S-video blir sällan i närheten så bra.

MST4
24 december 2009 · 224 Inlägg

linuslinje skrev:
Ville bara tipsa om ett riktigt bra mediasystem som heter Xbox Media Center. xbmc.org

Den är gjord för enkel navigering på en stor skärm utan mus och är supersnabb och klarar av att spela filmer utan att packa upp dem.

http://xbmc.org/wordpress/wp-content/ga … tream1.jpg
http://xbmc.org/wordpress/wp-content/ga … tream2.jpg
http://xbmc.org/wordpress/wp-content/ga … ot068d.jpg

Xbox Media center är kanon funkar skitbra kört det endel både på min gamla xbox och min PC.
men ska man se på tv på sin pc så får man välja Mediaportal den är oxå gratis eller DVBviewer men den kostar 100:-

Senast redigerat av MST4 (24 december 2009)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
MST4
24 december 2009 · 224 Inlägg

linuslinje skrev:
Tips från coachen:

Installera om datorn
Installera alla uppdateringar och drivrutiner
Installera VLC, CCleaner, Defraggler, microsoft security essentials, adobe reader, openoffice, microsoft live, K-Lite Codec Pack Lite, firefox, firefox tillägg adblock.

Ställ in ccleaner på att starta varenda gång du startar datorn och rensa allt. Rensa registret samtidigt.
Ställ in defraggler att köra varje dag klockan 0100. Defragmentera samtidigt.

Ta en backup med clonezilla eller acronis true image honme för att återställa datorn i framtiden.

Lek på!

Ett litet tips på om man vill hålla sin dator ren och fin så installerar man sina program virtuellt smile
med hjälp av Symantec Workspace Virtualization gratis för hemanvändare, ska släppas en version till 64bitars oxå snart.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang