5037
Sök

Kupéfläkten går inte alls i min 855 T5 -94 ?? Skitkonstigt uppmätt värde !?!?!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
Jag undrar mest vart motståndet sitter, jag har mina aningar på det faktiskt ..
men det kan ju mycket sannolikt vara självaste fläktmotorn som inte går ..

Mvh
Senast redigerat av 770_EVOLVE (21 december 2009)

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#2
Jag tittade närmre på detta nu i minusgraderna .. suck vad kallt det var haha, men det ser jätte enkelt ut att byta själva kupéfläkten ialf, dock 856:- på Skruvat.se funderar på en sådan. Jag mätte upp ett konstigt värde i kontakten som man sätter på fläkten, det var konstant 8.30-8.32V med motorn igång och ovavsett vilket läge den stod på .. fläkten fungera inte av detta .. Sen testa jag att tjuvkoppla fläkten men det verkar vara kortis i den .. därför jag överväger jag en ny fläkt.

Nu är frågan, varför vissar multimetern 8.30V konstant ovavsett vilket läge jag ställer fläktreglaget på, det är samma från auto-0-1,2,3,4 .. ?!?!

Mvh S.Österdahl

21 761 Inlägg
21 december 2009
#3
Om du tar loss kontakten till fläktmotorn och mäter spänningen, visar det rätt då?

Om det nu är kortis i fläktmotorn så belastar den mycket, vilket verkar vara en trolig orsak till att spänningen bara blir 8,3 V så fort den är ansluten. Låter logiskt enligt mig iaf. smile

GREASEMONKEY
822 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Om du tar loss kontakten till fläktmotorn och mäter spänningen, visar det rätt då?

Om det nu är kortis i fläktmotorn så belastar den mycket, vilket verkar vara en trolig orsak till att spänningen bara blir 8,3 V så fort den är ansluten. Låter logiskt enligt mig iaf. smile

Tyvärr är det så att jag mätte upp det när kontakten var bortagen, jag kanske inte skrev tydligt .. smile

Forfarande ganska fundersam.

Mvh S.Österdahl

21 761 Inlägg
21 december 2009
#5
Då får du nog felsöka "bakåt i kedjan" för just den kabeln, dvs mäta på olika kopplingspunkter som ligger innan fläktvredet. Säkring, skarvkoppling, tändlås osv. smile

Snål gnällspik
402 Inlägg
21 december 2009
#6
Motståndet sitter vid fläkten och när det pajar går bara fläkten på högsta fart.
Du kommer åt båda genom att ta bort kåpan under handsfacket. Enkelt jämfört med många andra bilar.
Motståndet kostar ca 500 kr på volvo, och det är vanligt att både det och fläktmotorn pajar.
Om du inte har kupefilterhållare så kan du köpa en så också på volvo för ca 250kr. Med filter håller motorn bättre och man slipper lite pollen :-)

Volvo S80 2,9.

1 043 Inlägg
21 december 2009
#7
Var tändningen avslagen när du tog bort kabeln till fläkten?
Annars stänger styrdonet strömmen till fläkten om den går trögt.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#8
norpan1 skrev:
Var tändningen avslagen när du tog bort kabeln till fläkten?
Annars stänger styrdonet strömmen till fläkten om den går trögt.

Nej, jag hade allt avstängt när jag tog bort kontakten, och koppla samtidigt in multimetern, sen starta jag upp allt och testa, fick då fram 8.30V konstant även fast jag stängde av fläkten, det verkar som relät funger då det knäpper till i det när man går från 0 till auto, eller 3 till 4, bör tillägga att samtliga säkringar till både relä och 1 till 3 är hela.

Tycker det är mycket märkligt att jag får ut 8.3V även fast jag ställt reglaget på 0 ..

Mvh S.Österdahl

446 Inlägg
21 december 2009
#9
om du har klimatsystem i bilen så är fläkten konstant +matad och regleras med strömbegränsning, därför är spänningen oförändrad när du mäter.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#10
VW_67 skrev:
om du har klimatsystem i bilen så är fläkten konstant +matad och regleras med strömbegränsning, därför är spänningen oförändrad när du mäter.

Det betyder alltså att det är motståndet tillsammans med fläktmotorn som packat ihop .. tycker att spänningen borde förändras något om motståndet är okej.

Mvh S.Österdahl

1 043 Inlägg
22 december 2009
#11
Kolla om fläkten går trögt, byt i så fall.
Kolla sedan om det funkar annars kan det vara motståndet också.
Koppla bort batteriet så att felkoderna försvinner.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 december 2009
#12
norpan1 skrev:
Kolla om fläkten går trögt, byt i så fall.
Kolla sedan om det funkar annars kan det vara motståndet också.
Koppla bort batteriet så att felkoderna försvinner.

felkoderna försvinner inte för att du rycker kablarna till batteriet i 850

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

446 Inlägg
23 december 2009
#13
770_EVOLVE skrev:
VW_67 skrev:
om du har klimatsystem i bilen så är fläkten konstant +matad och regleras med strömbegränsning, därför är spänningen oförändrad när du mäter.

Det betyder alltså att det är motståndet tillsammans med fläktmotorn som packat ihop .. tycker att spänningen borde förändras något om motståndet är okej.

om bilen har automatiskt klimatsystem så har man inget fläktmotstånd utan fläkten regleras med strömbegränsning.. går det två eller fyra kablar till fläkten?

GREASEMONKEY
822 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#14
VW_67 skrev:
770_EVOLVE skrev:
VW_67 skrev:
om du har klimatsystem i bilen så är fläkten konstant +matad och regleras med strömbegränsning, därför är spänningen oförändrad när du mäter.

Det betyder alltså att det är motståndet tillsammans med fläktmotorn som packat ihop .. tycker att spänningen borde förändras något om motståndet är okej.

om bilen har automatiskt klimatsystem så har man inget fläktmotstånd utan fläkten regleras med strömbegränsning.. går det två eller fyra kablar till fläkten?

Två kablar går det in i fläktmotorn .. en blå och en röd, ganska grova ca 2.5-3mm2

Mvh S.Österdahl

1 043 Inlägg
26 december 2009
#15
Det sitter ett "fläktmotstånd" som reglerar strömmen, tror Volvo kallar det effektenhet.
Det sitter närmare centrum på bilen samma sida som fläkten, bytte ett sådant i förra veckan tillsammans med fläkten.


Sök