Bilbatteri till bmw 523 E39

rafal
12 februari 2009 · 25 Inlägg

Nu är bilbatteriet slut i min bil, en BMW 523i -97. sad

Vilket batteri är att rekommendera? Bäst pris/prestanda?

Hur många Ah behöver man? 80, 90 eller räcker 70?

Drönirettab
12 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Om du inte är ute efter ett batteri som måste klara många djupurladdningar och/eller ge superhög ström till en stereoanläggning, då är ett vanligt startbatteri det mest prisvärda alternativet anser jag. smile

Hur mycket vill du lägga ut och vilka krav på batteriet har du?

mulleina
28 december 2009 · 715 Inlägg

nu lånar jag denna tråd. Jag är också väldigt nyfiken på detta med ah, jag har förstått att det betyder amperetimmar och innebär hur länge den orkar leverera ett visst amperatal men jag begriper inte vilket jag behöver.

I standardbatteriet har jag 55ah men ska byta för batteriet är gammalt och dåligt så då kan jag väl köpa ett 55ah batteri igen? För det krävs väl rätt mycket extrautrustning innan det behövs större? Standutrustning är ju inte så stor när det gäller det elektriska på en ford escort så ett slutsteg (mds c2) och en denver baslåda ska väl ett 55ah klara av.

Drönirettab
28 december 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, det ska säkert gå bra med ett 55 Ah batteri igen. Slutsteget var ju inte av den värsta modellen heller, därför ska det egentligen inte behövas ett större batteri. Men jag ser dock ingen nackdel att sätta större  än 55 Ah om det får plats. smile

mulleina
28 december 2009 · 715 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, det ska säkert gå bra med ett 55 Ah batteri igen. Slutsteget var ju inte av den värsta modellen heller, därför ska det egentligen inte behövas ett större batteri. Men jag ser dock ingen nackdel att sätta större  än 55 Ah om det får plats. smile

En nackdel är ju man är lite snål

Drönirettab
28 december 2009 · 21 761 Inlägg

Är det platta batteripoler där man skruvar fast batterikabelskorna?

I så fall finns det ju inte så många batterier att välja, såvida man inte har någon sorts adapter eller att man byter ut ordinarie kabelskorna mot "vanliga".

Dale Sir
29 december 2009 · 291 Inlägg

Hur stort batteri man behöver har ju bara med hur mycke/länge man vill ta ut massa ström. Batteriet måste ju fyllas på med å har man en liten generator så kommer det ta slut någon gång iaf. Tänk på att det tar längre tid att fylla på ett stort batteri som man dragit ur en del ström ur. Sen har många "billiga" batterier andra knepiga egenskaper. Kanske inte klarar djupurladdningar så bra, klarar inte kallstarter, tål inte vibrationer och värme. Man får lite som man betalar för. Ska man byta batteri så mät upp hur stort det får plats, kolla batteripolerna så plus är på rätt sida och vilken typ av batteripol man har och titta efter ett batteri av känt märke om man vill slippa knepigheter. Nyare batterier har högre kapacitet än ett 10 år gammalt som även kan vara dåligt. Batteri med måtten AxBxC för tio år sedan kanske hade 55 Ah medans ett batteri med samma mått idag har 65 Ah. ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang