Volvo 460 -94: Hjälp med elfel. Bilen går inte att stänga av.

Drönirettab
29 december 2009 · 21 761 Inlägg

Om du kikar på nummer 124 och 125 (till vänster, snett nedanför säkringarna) i min länk så är det två relän, 124 är med dubbla utgångar och 125 är med enkel utgång. Kolla om ditt schema visar att någon kabel går från tändlåset till ett relä, kika sedan i komponetlistan vad det relät har för uppgift. Kolla upp alla möjliga relän.

Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2009)

Daniel_The_Dude
29 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du kikar på nummer 124 och 125 (till vänster, snett nedanför säkringarna) i min länk så är det två relän, 124 är med dubbla utgångar och 125 är med enkel utgång. Kolla om ditt schema visar att någon kabel går från tändlåset till ett relä, kika sedan i komponetlistan vad det relät har för uppgift. Kolla upp alla möjliga relän.

Jag hänger inte med alls just nu känner jag... tongue Var nånstans i schemat ska jag hitta dessa?

MVH, Daniel

Daniel_The_Dude
29 december 2009 · 20 Inlägg

Som jag fattar det, så är det de två reläerna som sitter bakom handsfacket. Alltså B2 (styrrelä, bränsleinsprutningssystem) och B12 (bränslepumpsrelä).  Jag är dock dålig på dessa elscheman. Jag hade iallafall ur de två reläerna. Ska säga det att när jag tog ur ena så dog allt inne i bilen. Dock hjälpte det inte att jag bytte mellan två andra likadana reläer. Då hängde sig allt som vanligt.

MVH, Daniel

Senast redigerat av Daniel_The_Dude (29 december 2009)

Drönirettab
29 december 2009 · 21 761 Inlägg

Om det inte verkar finnas något annat relä som har med saken att göra, då är det nog kanske kabelbrand som är orsaken. När kablar smälter ihop så kan felen bli som vid jordfel, det kan uppföra sig helt ologiskt. Men att hitta felet är ju inte det lättaste, kan gå åt många timmars arbete med att undersöka kabelstammar tyvärr.

Det går kanske att ringa in felet genom att vrida på tändningen och vrida av, sedan dra ur en säkring i taget och se om sakerna slocknar.

Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2009)

Daniel_The_Dude
29 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det inte verkar finnas något annat relä som har med saken att göra, då är det nog kanske kabelbrand som är orsaken. När kablar smälter ihop så kan felen bli som vid jordfel, det kan uppföra sig helt ologiskt. Men att hitta felet är ju inte det lättaste, kan gå åt många timmars arbete med att undersöka kabelstammar tyvärr.

Jo, det skulle inte förvåna mig om det är nåt sånt. Det luktade ju bränt inne i bilen en stund före det började krångla, som jag nämnde i huvudinlägget. Har verkligen otur med bilen just nu känner jag... Vet inte vad jag ska göra med problemet, ärligt talat. Lämna in den för felsökning lär väl antagligen gå på mer än vad man kan drömma om.

MVH, Daniel

Daniel_The_Dude
29 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det går kanske att ringa in felet genom att vrida på tändningen och vrida av, sedan dra ur en säkring i taget och se om sakerna slocknar.

Jag har för mig att jag testade det en gång. Om jag inte minns helt fel så hände ingenting då heller. Kan ju för skojs skull testa det imorgon igen.

Senast redigerat av Daniel_The_Dude (29 december 2009)

Drönirettab
29 december 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, sånt där jobb är tidsödande och jag tror nog inte att folk med "så gammal bil" brukar lämna in till verkstad såvida inte bilen är en "ögonsten".

Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2009)

Daniel_The_Dude
29 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, sånt där jobb är tidsödande och jag tror nog inte att folk med "så gammal bil" brukar lämna in till verkstad såvida inte bilen är en "ögonsten".

Mm, precis. Det väl så antar jag.

Jag hittade några reläer till förresten. Dessa sitter ute i boxen:

3.03 (tändningsrelä, anslutning 15)

3.04 (relä, anslutning 75)

Dessa testade jag förut att byta också och det hände ingenting. Frågan är om man måste stänga av strömmen varje gång man sätter i det nya reläet?

MVH, Daniel

Drönirettab
29 december 2009 · 21 761 Inlägg

Det första relät (3.03) är annars ett sånt som skulle kunna tänkas likna ett "systemrelä". Eftersom det inte blev bättre när du bytte det så lutar det tyvärr mer och mer åt kabelbrand, så vitt jag kan se iaf. hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang